fbpx

נערות לטיס

לאחרונה צוין בעולם וגם בארץ היום הבינלאומי לקידום ילדות ונערות לתעופה. נערות החולמות על טיס הן אולי נדירות אבל היום עומדות בפניהן אפשרויות רבות יותר מבעבר. אחת מהן היא ניקה ברדיצ’בסקי

שמי ניקה ברדיצ’בסקי ואני תלמידה בכיתה יב’ מתל אביב. ביום שישי ה-21 באוקטובר לקחתי חלק ביום הבינלאומי לקידום ילדות ונערות בתעופה בהובלת Out of the Box, עסק חברתי לקידום יזמות וחדשנות בתעופה ובחלל. יצאתי עם עוד 14 נערות לסיור מקצועי באל על, חברת התעופה הלאומית של ישראל.

כששמעתי על היום הזה מאוד התרגשתי, לא ידעתי שקיים דבר כזה! אני מתעניינת בתעופה וחלל מגיל צעיר, במהלך השנים האחרונות יצא לי ללמוד קצת על אסטרונומיה, חלל ותעופה אבל ממש להגיע לאל על, לשבת בתא טייס בסימולטור, להמריא, לנחות, ללמוד על מצבי סכנה שונים במטוס, מצבי חילוץ, מה לעשות במצבי סכנה ולשמוע את סיפורה של דנה טייסת אל על שנמצאת בתחום כבר 20 שנה  – היה פשוט חוויה מעולם אחר!

איך משתלבים בעולמות האלה?

התחלנו את הסיור ביהוד שם זכינו להפעיל סימולטור מקצועי וחדיש של מטוס בואינג 737, עליו מתאמנים טייסי אל על. פגשנו שם את דנה גרינברג, טייסת אל על שליוותה אותנו לאורך היום.

מצאתי את עצמי בחברת בנות, באותה שכבת גיל כמוני ומיד התחברנו, הנושא הראשון שהתחלנו לדבר עליו כמובן היה טייס, תעופה, חלל ואיך משתלבים בעולמות האלה.

היה מדהים לראות שיש לכולנו את אותן החששות וההתלבטויות וגם את אותן הרצונות. ברגע שפגשנו את דנה מיד התחילו השאלות – “איך עשית את זה?” “מה היו התגובות?” “זה קשה?” “כמה זמן זה לקח?” “איך זה לטוס? מה התחושות” ועוד המון שאלות שעל כולן דנה ענתה בהרבה סבלנות ובכנות.

המראתי!

כשנכנסנו לסימולטור ראיתי עולם ומלואו. המון מכשירים, כפתורים, פעולות ודברים מעניינים ללמוד עליהם ולהבין לפני שמתיישבים להטיס מטוס, יחד עם דנה שהנחתה אותנו ושי יזדי מפעיל הסימולטור, התיישבתי בתא הטייס(ת) הקוקפיט.

דנה הסבירה באיזה מהירות המטוס ממריא, איך לתפעל את הקוקפיט, והכי חשוב – איך לאחוז בהגאים להמריא ולטוס. יחד איתה המראתי, לא דמיינתי לעצמי שאצליח להמריא בפעם הראשונה, זו הייתה הרגשה מדהימה והרגיש כל כך אמיתי!!  בהמשך טסנו מעל הים עשינו סיבוב ואז דנה הסבירה איך נוחתים, להפתעתי גם הנחיתה הייתה יחסית רכה ואז שאלתי את עצמי – למה יש כל כך מעט טייסות?!

נערות לטיס
עם דנה הטייסת בסימולטור. כל התמונות באדיבות Out Of Thhe Box

למה לא אני?

דנה סיפרה שבאל על יש כרגע 6 טייסות ו-600 טייסים גברים. כלומר אחוז הנשים בחברת התעופה הלאומית של ישראל הוא אחד בלבד. הנתון הזה קצת ערער אותי אבל דנה עודדה אותנו לא לוותר. המוטו שלה (עליו היא חזרה כמה פעמים לאורך הסיור) הוא: “עשו את זה לפני, יעשו את זה אחרי, אז למה לא אני?!”

פרוטוקולים במצבי סכנה

עם המסר הזה עברנו לתחנה הבאה: משרדי אל על בנתב”ג. התחלנו את הסיור ב”מוקאפ” ללמידה על מצבי סכנה וחילוץ במטוס. המוקאפ הוא חלל גדול שבמרכזו דגם של מטוס הזהה למטוס בשמים. יש בו את תא הטייס(ת), אזור המטבח ומושבי הנוסעים. עליו מתאמנים צוותי האוויר במענה לתרחישי סכנה באוויר.

המדריך שלנו, אייל נוסרי, לימד אותנו על פרוטוקולים של מצבי סכנה. הוא הציג לנו כל מיני תרחישים (באמצעות מרכז בקרה ממוחשב שיש במטוס) כמו תרחיש של שריפה, ירידה בלחץ האוויר, התרעת פינוי של המטוס ועוד. למדנו לחבוש מסכות חמצן, לפתוח את דלת המטוס, ישבנו שוב בכיסא הטייסת בקוקפיט ולבסוף קפצנו על המזרון המתנפח מתוך המטוס לחלל החדר. בסוף, תרגלנו גם לבישה של אפודי הצלה.

אחרי המוקאפ עברנו למרכז הבקרה (הדיספץ) של אל על. זה המקום בו צוות הטייסים והטייסות מקבלים ולומדים את נתיבי הטיסה, מקבלים מידע על תחזית מזג האוויר הצפויה לאורך המסלול וגם נמלי תעופה לנחיתות במקרי חירום. ראינו על מסך גדול את מסלולי הטיסה של מטוסי אל על השונים, את מסמכי הטיסה שהטייסים לוקחים למטוס והכרנו את מנהלת המשמרת וצוות הבקרים שנמצאים בתקשורת רציפה עם הטייסים ונותנים להם מענה בכל בעיה ביטחונית או בטיחותית.

סיימנו את הסיור, עמוסות חוויות ועם תיק מלא בהפתעות מעיפות שקיבלנו למזכרת. בסוף היום הרגשתי שאני עושה צעד קטן לעבר חלום גדול. יצאתי בתחושת ביטחון שבשנים הקרובות אחוז הנשים בטיס יעלה. תודה ענקית לדנה ולחברת אל על, לורד כהן ברזילי, מנכ”לית Out of the Box ולכלל השותפים שחברו יחד ליצור עבורנו את ההזדמנות הזו. זו הייתה חוויה בלתי נשכחת עבורי ואבן דרך ראשונה במסע גדול שרק התחיל!

מה זה היום הבינלאומי לקידום ילדות ונערות לטיס?

היום הבינלאומי לקידום ילדות ונערות בתעופה (GIAD)  מצוין מידי שנה ברחבי העולם במטרה לקדם ולחבר את דור העתיד למקצועות הטיס והתעופה. 

מאז בג”צ אליס מילר לפני 27 שנים שפתח את קורס הטיס גם לנשים, נשים חיילות מהוות רק  עשרה אחוזים בלבד מקרב הטייסים ורק 6 מהן הוכשרו כטייסות קרב. המצב דומה גם בתחום המסחרי, בכל חברות התעופה הישראליות, אחוז הנשים הטייסות עומד על אחוז בודד (או פחות מזה) ובעולם הוא עומד על 5-11 אחוזים.

Out of the Box עסק חברתי לקידום יזמות וחדשנות בחינוך לתעופה והחלל המקיים תוכניות חינוכיות, אירועים וימי שיא בתחומי חלל ותעופה, חבר לארגון WIA  Women in Aviation International  לציון היום החשוב הזה גם בישראל בשלל ארועים, סיורים והרצאות. בין השאר נפגשה קבוצת הנערות גם עם אליס מילר. מילר, היום מהנדסת אווירונאוטיקה בחברת סטארטאפ החלל “הליוס” להפקת חצמן מאבני ירח, נאבקה למען פתיחת קורס הטיס בצה”ל לנשים. אחרי סירוב של צה”ל פנתה לנשיא המדינה דאז עזר ויצמן. תשובתו אליה:  “תשמעי מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב”  – פורסמה בכל העיתונים. בעקבות כך פנתה בעתירה לבג”ץ ועתירתה נתקבלה (וסללה את הדרך לנשים בטיס וביחידות קרביות נוספות), אולם היא עצמה לא צלחה את הבחינות שנערכו בשלב המיון, בשל “מוטיבציית יתר”.

היא יעצה לבנות למצוא את התחום שבו הלב והשכל נמצאים בהרמוניה ולא לתת לאף אחד להסיט אותן מהדרך. להתעלם מכל האנשים שמותחים ביקורת שלילית ולהמשיך בדרכן. היא ביקשה מהן להבטיח לה שיזמינו אותה לסיבוב במטוס אחרי שיהיו טייסות.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.