fbpx

חומצה היאלורונית לנערות?

מסתבר כי יש נערות שמוכנות להיכנס לקליניקה כדי להשיג את המראה של משפיעניות הרשת שהן מזדהות איתן. מה אומרים על כך ההורים? תתפלאו יש יותר מדעה אחת

את הדיון הערני שניהלתי ברשת, ימים מספר לפני שישבתי לנסח שורות אלו, אני יכולה לצמצם לאמירה כמעט חד משמעית: רוב רובם של ההורים אינם מצדדים בנקיטת הצעד של הזרקת חומצה היאלרונית בפניהן של בנות צעירות. היו מי שטענו כי הבנות אפילו לא מתייעצות איתם. מסתבר כי נערות צעירות רבות, בנות הרבה יותר מבנים מן הסתם, מבקשות לבצע את ההליך האסתטי או הפולשני, תלוי איך אתם רואים זאת, ולהזריק חומצה היאלרונית בפנים – לרוב בשפתיים ובאף. חשוב לי לציין כי בגילאים אלו חל איסור חוקי לבצע כל טיפול אסתטי ללא הסכמת אפוטרופוס. 

ההזרקה עצמה מסוכנת

זה כבר הפך לשכיח שנשים מבוגרות ונשים ובעשורים השלישי, הרביעי והחמישי מזריקות חומצה במטרה להשיב את המראה הצעיר והרענן שהשנים גרעו מהפנים. כל אישה יכולה לבחור את המינון שהיא מעדיפה ולצפות לתוצאה הרצויה.

מתוך הסבר של הקוסמטיקאית המקצועית סיגל בבאי, למדתי שחומצה היאלורונית היא מולקולת סוכר גדולה שמושכת ואוגרת מים ולכן משתמשים בה לנפח את העור. נכון שהחומצה היאלורונית מיוצרת באופן טבעי בגופנו אך היא אינה זהה לחומצה ההיאלורונית המוזרקת לעור. זו המוזרקת עוברת תהליכי מעבדה על מנת שלא תתפרק מהר מדי. אבל אסור לשכוח כי ההזרקה עצמה, עלולה לגרום לתופעות לוואי כגון שטפי דם, חסימה או לחץ של העורקים, ובמקרים מסוימים החומצה מעוררת גם תגובה אלרגית.  חשוב מאד להפנות את תשומת לליבן של צעירות למידע הזה.

הזרקה רק עם הסכמת הורה

פניתי לשמוע את דעתה של ד”ר אירית שחם, רופאה המתמחה בטיפולי אסתטיקה של פנים וצוואר שהבהירה בדבריה שהיא אינה מטפלת בנערות מתחת לגיל 18 והצעירה ביותר שהסכימה לקבל לטיפול אצלה הייתה בת 19 כשהגיעה עם אמה שעודדה והסכימה לביצוע הטיפול.

ניסיתי להבין למה בעצם? אני בהחלט מבינה מדוע בנות גילי ואף צעירות יותר ממני בכמה עשורים מבקשות לטפל במראה הפנים שאיבד נפחים והתקמט. אבל למה תחשוקנה בזאת מי שעורן צעיר, מתוח וזוהר? למה הן מרגישות שזה מה שחסר להן ולא מהססות לנקוט צעדים פולשניים שלפעמים מסוכנים מאוד לבריאות? (אלא אם כן מדובר בבעיה רפואית שדרשה זאת בעקבות תאונה חלילה או אסימטריה שמקורה בכשל בריאותי).

תדמית השקר של הרשתות

כמעט מובן מאליו להטיל את מירב האשמה על הרשתות החברתיות, ואלו הויזואליות במיוחד – כמו אינסטגרם, טיק טוק. הרשתות החברתית משמשות נשים מפורסמות בעולם, שחקניות, דוגמניות, זמרות ושכמותן, כמו בנות משפחת קרדשיאן למשל, ככלי המשרת בהיותן מובילות דעה ומשפיעניות. הן מעלות סטוריז עם תצלומים של מראה גוף ופנים תוך שימוש בפילטרים המספקים מראה מושלם. צפייה בתדירות גבוהה בכל ה”מושלמות” האלו פוגשת את הצעירות ברשת שוב ושוב, מהווה עבורן מודל חיקוי והן שואפות להיראות כך, במציאות. שאיפה לא הגיונית.

מנקודת המבט שלי, אני מתנגדת לתוצרים קיצוניים, אינני אוהבת לראות את הפנים העשויות שאת ההתערבויות בהן ניכר לזהותן מרחוק, אך אני בהחלט מאמינה ויודעת שניתן לבצע טיפולים אסתטיים מחמיאים ולהראות טבעי וטוב. המראה הקיצוני הוא זה שקשה לי, כמו להורים רבים בסביבתי, לקבל וזו הסיבה שאני שוללת טיפולים שכאלו בגילאים צעירים. צעירות בנות 20 צריכות לעבור דרך, אולי אפילו טיפולית אבל בוודאי כזו הכוללת בירור ותמיכה אם הן מביעות רצון לאקט שכזה. הביטחון העצמי ראוי שייבנה בדרכים אחרות ויש לעודד אותן למצוא את הדרך הנכונה להן.

כל מקרה לגופו

כשקראתי את תשובות ההורים שמרביתם כאמור, הביעו התנגדות מוחלטת, כתבה אחת האימהות תגובה המהווה את תמצית הגישה שלי בנידון ואני מצטטת: “הייתי מאשרת לבנים שלי הליך כירורגיה פלסטית/קוסמטי כזה או אחר במידה והיה לו עיוות או משהו לא תקין שמפריע לו ובגינו הביטחון העצמי שלו יורד. כמו לדוגמה ניתוח אף, או יישור שיניים, טיפול קוסמטי לפצעי בגרות וכו’ זה כולל גם נניח הזרקה למילוי השפה אם היא מאוד צרה וזה ממש מכער את פניו. כל מקרה, לגופו.” פתיחות מחשבתית עם ביקורת עניינית יכולה בכל מצב להתברר כמועילה.

ומה אתם ההורים אומרים: כבר נאלצתם להתמודד עם הסוגיה? 

הכותבת היא מורה ומחנכת (בפנסיה), מאמנת אישית, בעלת הבלוג “בחירות נכונות”

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.