fbpx

אחרי החגים הגיע והיאוש מטפס

“אחרי החגים” הגיע ואיתו החזרה לשגרה. עבור המתבגרים שלנו שנת הלימודים יכולה להראות כנצח והשאלה היא איזה ענין ומשמעות הם מוצאים בתוכן הלימודי. כשהידע נגיש כל כך, כדאי לנסות למצוא משמעות בפעילויות של פנאי

“אחרי החגים” זה כאן ואחרי שכולנו הרשינו לעצמנו להתבלבל ולא לדעת איזה יום היום, הגיע הזמן לשוב לשגרה. המתבגרים שלנו יודעים שלפניהם עוד שנה שלמה של לימודים. הם יודעים שעד החופש הבא מצפים להם חודשי למידה רציפה, ללא אתנחתא, ללא הפסקה. אני זוכרת את עצמי בתיכון, מסתכלת קדימה וחושבת שזה אינסופי, שאין קצה לשנות הלימודים.

גם למבוגרים קשה לשוב לשגרה, יש לי חברה שתמיד אומרת שהיא בדיכאון לחזור מהחופשה בחו”ל לארץ. אני כל כך מבינה, גם אני מסתכלת קדימה ושמחה על כל יום חופש שבאופק ופחות על שבועות של עבודה רציפה, ללא הפסקה. מה שאני מרגישה באופן אישי הוא ששווה שנדע להכיל ולאהוב את ה”גם וגם” – להנות מהמנוחה ומהעבודה, להנות מהחופשה ומהשגרה, לאהוב את חו”ל ואת הארץ.

חוזרים ליום יום של התמודדויות

העניין הוא שכלפי המתבגרים אנחנו לעיתים קצת פחות מבינים – “מה אתה רוצה, היה לכם חופש ארוך, שבועיים לא למדתם. כל החופש ביליתם, אז קצת לחזור ללימודים, אלה החיים האמיתיים.” הם יודעים את זה ובאותם ימים או רגעים הם רק זקוקים להבנה ולהכרה בקושי שלהם לשוב למסגרת. זו מסגרת העבודה שלהם, וזו ממש “עבודה”. זהו יום יום של התמודדות עם מטלות ודרישות לימודיות, זהו יום יום של התמודדות עם יחסים עם בני הכיתה והשכבה שלהם, והתמודדות עם עצמם וכל מה שעובר עליהם בשנים אלו של התבגרות.

הלימודים בתיכון ממוקדי תוצאה – הכנה לבגרות. לומדים על מנת לקבל ציון טוב במבחני המגן, לומדים כדי להגיע מוכנים למבחני הבגרות. הלמידה היא כדי לעשות מבחנים ולא בהכרח כדי להרחיב דעת והשכלה. יחד עם זאת, אלו שנים בהם החשיבה של המתבגרים משתכללת ונעשית מורכבת יותר: הם עסוקים במחשבה על העולם, על ערכים ולא אחת חשים כי תכני הלימוד אינם קשורים לחיים עצמם. הידע מאד נגיש למתבגרים, בהקשה של כמה אותיות הידע זמין להם בכף היד, בית הספר כבר לא מהווה עבורם מקור לידע, צוהר לעולם הרחב. בית הספר מהווה מקום למפגש ולהתמודדות חברתית ומבחינה לימודית עונה על הצורך בלמידה והכנה למבחני הבגרות.

מותר גם לקפוץ מחוג לחוג

אני רוצה להזמין אתכם הורים יקרים, להציע למתבגרים לחפש את פעילות הפנאי אשר עשויה להתאים להם, משהו שהם אוהבים לעסוק בו. תחום בו הם מרגישים במיטבם, שמעניין להם, שמעורר אותם לחשיבה ולרצון להפנות אליו משאבים. יש מתבגרים אשר מגיל צעיר דרכם סלולה לפעילות פנאי , זו שהחברים הלכו, זו שההורים דחפו, וכעת, בגיל ההתבגרות הם עומדים על שלהם ומבקשים לנטוש אותה.

ההורים מצידם ידווחו על ילד שלא מתחייב, שקופץ מחוג לחוג ולא מתמיד. שווה שנזכור כי עד אשר אדם לא מתנסה, לא מכיר ולא חווה את עצמו בעשייה כלשהי, הוא לא יכול לדעת האם הוא מתחבר, אוהב או מוצא את עצמו בתחום. הוא שומע מאחרים, הוא יכול לדמיין כיצד זה נראה ועשוי להרגיש אולם, עד אשר הוא לא מתנסה, לא ידע באמת מה החוויה.

אז מה עושים?

  • חפשו ביחד עם המתבגרים תחומים אשר עשויים לעניין איתם
  • חפשו מידע באינטרנט, מה מתקיים באזור שלכם?
  • סעו ביחד עם המתבגרים לראות ולפגוש – מורה לריקוד, נגריה, צלם, חווה אקולוגית
  • אפשרו למתבגרים להתנסות – שיעור ניסיון או תקופת ניסיון

האפשרות של מתבגר להתנסות בפעילות פנאי, לגלות את היכולות שלו, לגלות את היצירתיות והחשיבה שלו בתחום חדש, היא מצמיחה ומקדמת. בנוסף, בשנים אלו, שהן כל כך מאתגרות עבור המתבגרים ורוויות התמודדות, תחום עניין בו הם עסוקים מהווה עבורם מקור לחוזק. הם חווים בו הצלחה והתקבלות, הם יוצרים בו קבוצת חברים/מכרים שהיא מחוץ למסגרת הבית ספרית. זהו מקום המאפשר להם להיות הם בדרך אחרת, שונה מזו שבה הם נוכחים בבית הספר.

לגלות עולמות חדשים

המתבגרים פוגשים את החיים ולא אחת חווים את הלימודים כלא רלוונטיים לחייהם הבוגרים, פיתוח של פעילות פנאי תאפשר להם לגלות את היצירתיות שבהם ואת הכישורים שלהם בתחומים חדשים. היא תצמיח אותם להיות אנשים מבוגרים המפנים משאבים כלכליים ומשאבי זמן לטובת פנאי, התפתחות ועשייה אישית. אל תוותרו על המתבגרים שלכם, גם אם הם אומרים לכם שאתם “חופרים” להם. השדר שעובר הוא שהם חשובים לכם, שאתם רוצים לאפשר להם להיחשף לעוד שפות אשר קיימות בעולמנו, להתנסות ולגלות את עצמם בעולמות חדשים ומעשירים. עשו זאת לא מתוך ביקורת והשוואה מקטינה לאחרים אלא, בתוך יחסים טובים שיש בהם קרבה, כבוד ואהבה.

הכותבת היא מדריכת הורות ומשפחה מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז.  לאתר של יהודית אוליברלאינסטגרם של יהודית אוליבר

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.