fbpx

כוח הקנייה בידינו!

כשהפרסומות מעליבות והמותגים מזלזלים בנו ובבני הנוער שלנו, כדאי שנפעיל שיקול דעת ונפסיק לקנות מהם. תפקידנו כהורים הוא ללמד את הילדים שהכוח בידיהם והאפשרות לשינוי קיימת, אם רק נרצה ונתעקש

בחודש האחרון קרו שני מקרים שהזכירו לי את אחד התפקידים החשובים שלנו כהורים – להנחיל לילדים שלנו ערכים וללמד אותם לבדוק, לא ללכת שבי אחרי מותגים, אלא לקנות בחוכמה ובטח ובטח שלא לרכוש ברשת או מותג שמזלזל בהם.

המקרה הראשון ארע לפני חודש כשהמתבגרת שלי סחבה אותי לחנות הפארם הקרובה כי מומחית ביוטי (נערה בת גילה) ביוטיוב המליצה על כמה מוצרים של חברה מסוימת והיא פשוט חייבת אותם. כשהגענו לסניף גילינו שהיא כמובן לא הילדה היחידה שראתה את הבלוגרית המדוברת ורוצה את המוצרים והם אזלו מהמלאי, בכל חנויות הרשת, באתר של הרשת וגם באתרים מחו”ל. בינתיים שכנעתי אותה לרכוש את אותו מוצר מחברה מתחרה והבטחתי לה שכשהמוצר שהיא רוצה יחזור למלאי נרכוש אותו. רק שעבר חודש והוא טרם חזר למלאי.

יוצרים ביקוש ומפסידים

“ככה יוצרים ביקוש” אמרו לי יודעי דבר בתחום השיווק בכלל והשיווק בביוטי בפרט, ומסתבר שככה זה באמת עובד:  מגייסים מישהי בעלת השפעה, נותנים לה לקדם כמה מוצרים שיש מהם מלאי מוגבל, המלאי נגמר תוך כמה ימים ולא מחדשים אותו אלא ממשיכים למוצר הבא. השיטה ברורה לי, עד החלק שלא מחדשים את המלאי. הרי בסופו של דבר המותג רוצה למכור ויש פה לא מעט ילדות ונערות שרוצות לקנות ואם יש חוסר במלאי שלא מתחדש, הן פשוט יקנו את המוצר המקביל אצל המתחרים. ואכן, ברגע שגילינו חברה מתחרה עם מוצרים טובים במחיר משתלם, הפסקנו לבדוק אם אותו מותג חידש את המלאי. כלומר, בסופו של התהליך הם הפסידו לקוחות.

פרסומת משנות השמונים וזו לא מחמאה

המקרה השני היה הפרסומת החדשה של קסטרו המציעה הנחה על הג’ינסים שלהם. הפרסומת אמנם חדשה אבל היא נראית כפרסומת שלקוחה היישר משנות השמונים של המאה הקודמת, וזו לא מחמאה. דיונים רבים נפתחו בעקבות הפרסומת בה נראית אישה מצולמת מאחור, לבושה בג’ינס בלבד שעונה על רכב ברגליים מפושקות. הרוב חשבו שמדובר בפרסומת נוראית, חלק טענו שהיא מעולה ומי שמעיר הוא סתם טרחן אבל היו שתי הערות – האחת של איש מקצוע והשנייה של אמא שצרמו לי במיוחד. איש המקצוע כתב “מספיק עם הצביעות, הרי כל מה שכל אחת רוצה זה ג’ינס שיושב לה על התחת וקסטרו מראים בדיוק את זה” והאמא כתבה שהפרסומות של קסטרו כבר שנים מזעזעות אבל מה לעשות היא והבנות שלה אוהבות את המותג אז היא לא חושבת שאם תפסיק לקנות שם משהו ישתנה.

לא שבויים של מותגים

וזו בדיוק הבעיה! משהו כן ישתנה! משהו חייב להשתנות! הילדים שלנו נולדו לתוך עולם של שפע עם מבחר ומגוון ואם רשת אחת לא מכבדת אותם או מותג אחד לא מבין שהכוח בידיהם – הם יכולים ואף צריכים להפסיק לרכוש אותו. בדור שלנו ההורים, בהרבה מאוד מובנים היינו שבויים של רשת אחת, חנות אחת, מותג אחד. הילדים שלנו הם לא שבויים, להיפך- הם מובילי דעה. הם פורצי דרך. ואנחנו צריכים להזכיר להם את זה בכל יום.

העובדה שילדות עוקבות אחר מובילות דעת קהל ורוכשות את מה שהן מפרסמות אינה דבר חדש. זה שאישה חתיכה בג’ינס צמוד תעורר אצלנו משהו שיגרום לנו לרצות להיות כמוה, גם זה לא חדש. אבל הגיע הזמן, לקראת סוף שנת 2022 שהמפרסמים, המשווקים ואנשי הקריאייטיב שעומדים מאחורי המותגים המוכרים והמובילים ינסו (ויצליחו) למכור לנו בדרכים אחרות, מתוחכמות יותר. הגיע הזמן שהם יעריכו את הנוער ולא ימשיכו להתייחס אליו כקהל שטחי שלא מבין דבר ונוהר אחרי הדבר הבא, ושימשיך לקנות גם אם מזלזלים בו.

ואנחנו ההורים צריכים להזכיר לילדים שלנו שיש להם בחירה ויש להם ברירה ויותר מכך- יש להם את הכוח לשנות. ברגע שהם לא יקנו, ברגע שהם יגידו למותגים “זה לא מתאים לנו”,  למותגים לא תהיה ברירה אלא ליישר קו.

גילוי נאות, גם בגיל 40 אני עדיין שמחה למצוא ג’ינס ש”יושב לי טוב על התחת” רק שסביר להניח שאקנה אותו מחנות בה הדוגמנית בפרסומת גם לובשת חלק עליון ולא עומדת בפוזה שמתאימה יותר לסרטי מבוגרים.

הכותבת היא אמא לשניים, כתבת ושותפה במשרד יח”צ קרופניק ברגמן

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.