fbpx

הפרעת קשב משפיעה לא רק על הקשב

הפרעת קשב לא משפיעה רק על הריכוז והקשב. היא הרבה יותר מזה וכדי ללמוד לתפקד איתה צריך להכיר את האספקטים הרבים שלה ולאמן את המוח. זה הסיפור של יותם

היי אני יותם והשנה סיימתי את שנותיי בבית הספר בתור תלמיד עם הפרעת קשב.

אתחיל בזה שהפרעת קשב היא מתנה מסובכת. מטאפורה טובה לכך היא שלחברי מועדון הפרעת הקשב יש מכונית מרוץ בתור מוח, רק עם בלמים של אופניים. ככל שנלמד לחזק את הבלמים שלנו, כך נוכל לנצל את המתנה הזאת לטובה.

לצערי, יש הרבה סטיגמות וחוסר ידע על חברי המועדון, גם בתוך עצמם. מה שגורם להמון ילדים להרגיש שונים, לא להצליח לממש את הפוטנציאל שלהם ואף להיות מוגדרים כבעייתיים. הפרעת קשב היא הרבה יותר מחוסר יכולת להתרכז, המוח בנוי בצורה שונה ועובד בדפוסים שונים, כך שדרושות שיטות ודרכים שונות כדי לעבוד איתו.

אז מה בעצם שונה במוחות של הפרעת קשב?

ההגדרה היבשה לכך היא שהתפקודים הניהוליים מתפתחים לאט יותר. הם אלו שאחראים על היכולת של האדם ליזום, להתמיד, לווסת, להבחין ולשנות. הם מעורבים ביכולת הקשב וזיכרון העבודה. התפקודים הניהוליים אחראים במידה רבה על ויסות רגשי ועל תפקוד חברתי והכרה שלהם מאפשרים לאדם לנהל ולכוון את מעשיו בהתאם למטרותיו, ולנהל את שאיפותיו וקשריו החברתיים.

אז כאמור, השם הפרעת קשב לא מדויק, מפני שההפרעה כוללת הרבה יותר מכך, אך לרוב מדברים רק על הקושי להתרכז. כדי להתמודד איתה ולבנות את הבלמים, חשוב לדעת על האספקטים הרבים שיש לה. כך נדע להתמודד ולקבל אותם.

שילדים לא יעברו את מה שאני עברתי

לפני שאובחנתי, חוויתי את כל הדברים הללו מבלי שידעתי שיש לכך סיבה. ביסודי הייתי מוגדר כתלמיד בעייתי, שנאתי להיות בשיעורים, רבתי עם תלמידים והייתי מאוד רגיש. חשבתי שאני מוזר, או לא בסדר, או תלמיד גרוע וזה מאוד פגע בהערכה העצמית שלי. החוויה הזאת משותפת לאינספור ילדים עם הפרעת קשב, היא פוגעת בהם בחיי היומיום ויכולה להוביל לבעיות נפשיות אחרות כמו חרדה ודיכאון, אם לא מתמודדים איתה בצורה נכונה.

המטרה שלי בכתיבה על הנושא היא שילדים לא יעברו את מה שאני עברתי. לקח לי הרבה שנים ללמוד לעבוד עם המוח שלי, ללמוד לקבל את עצמי ולממש את הפוטנציאל שלי. רק בכיתה ד’, לאחר שאובחנתי לראשונה, התחיל התהליך, קיבלתי סיבה לקושי שלי בלימודים, אך עדיין לא ידעתי יותר מדי. רק בשנתיים האחרונות, כשלמדתי והעמקתי באמת על הפרעת קשב, הכל התחבר. גיליתי שהמון קשיים וטעויות מחיי היומיום שהרגשתי שהם אשמתי, הם חלק מהדברים שהפרעת קשב משפיעה עליהם. כמו לאבד דברים, להיות מבולגן, לשכוח דברים חשובים ואפילו קשיים על מערכות יחסים. אלו דברים שמאז גיל קטן, היו מאשימים אותי בעקבותיהם בכך שלא אכפת לי מספיק או שאני לא מתאמץ, למרות שזה לא היה נכון. הלמידה על כך גרמה לי להפסיק להאשים את עצמי כל פעם מחדש וזה הוריד ממני לחץ עצום שלא ידעתי שהיה קיים עליי עד כה.

אם אתם מזדהים עם חלק ממה שקראתם, או שאתם סתם חושבים שיש לכם או לילדכם הפרעת קשב, תבדקו את זה. הגורם הרשמי והמדויק ביותר הוא אבחון, אך ניתן ומומלץ גם לחקור לפני. כמו שאמרתי, רק הידיעה על כך וההבנה על ה”הפרעה” שלנו יכולה לעזור המון ואני לא יכול להדגיש כמה זה היה משמעותי בשבילי.

קראו באתר של כללית על הפרעת קשב, מה הקריטריונים ודרכי הטיפול, הם מסבירים את זה יותר טוב ממני.  

יש גם יתרונות

למרות כל המגרעות של הפרעת קשב, יש לה גם הרבה צדדים חיוביים. אנחנו יצירתיים יותר אנרגטיים יותר, מסוגלים לעבוד תחת לחץ ועוד. לכן חשוב שנלמד לעבוד עם המוח שלנו, כדי לחזק את היתרונות שלנו, ולעבוד על החסרונות.

לסיום, השראה גדולה בכתיבה על הנושא בשבילי הוא ערוץ יוטיוב How to ADHD, שקפץ לי במקרה. את הערוץ הקימה אישה מקסימה שעושה סרטונים קצרים על אינספור נושאים ודרכי התמודדות על פי מומחים. הם פתחו לי את העיניים בהרבה נושאים ועזרו לי המון בחיים ובתקופת הלימודים. לא מעט ממה שכתבתי פה הובא משם.

ממליץ מאוד לכל חברי מועדון הקשב לבדוק את הערוץ, הוא נהדר ועוזר המון.

קישור לסרטון ההסברה ולערוץ –

הכותב הוא בן 18, מתמודד עם הפרעת קשב

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.