fbpx

בר מצווה ובת מצווה – איך לחסוך מראש ולהוציא פחות?

בר מצווה ובת מצווה הם אירועים ידועים מראש אז למה לא להתכונן אליהם כלכלית מרגע הלידה? תכנון נכון לטווח הרחוק יעזור גם לכם וגם לילדים לחגוג כמו שרוצים ולפתח את “תודעת היש”

כשהקטנה שלנו נולדה, שנה וקצת אחרי שהבכור שלנו הגיח לאוויר העולם, הבנה אחת עיקרית נפלה עלינו כהורים- נצטרף לחגוג בר מצווה ובת מצווה באותה שנה. לנו זה נראה הכי הגיוני וברור מאליו להתחיל לחסוך בצורה מתוכננת בכדי שנגיע לאותה שנה ולא נופתע וגם נוכל להוציא לפועל את כל התכנונים שלנו כולל בלת”מים, אבל הרבה הורים מסביבנו הרימו גבה. להם זה נראה מוגזם לחשוב יותר מעשור קדימה ולתכנן מראש איך נחגוג לילדים שלנו אירוע כזה רחוק. אבל התכנון לטווח רחוק הוא מה שסייע לנו לחגוג לשני הילדים שלנו השנה בהתאם לרצונות שלהם וליכולות שלנו מבלי להישאר עם חור בכיס, מבלי לדאוג שאין לנו מספיק לכסות את הכל ומבלי לספור את הצ’קים בחרדה. הגישה הזו שגייסנו כשהפכנו להורים – לחסוך בצורה מתוכננת עבור הילדים מצטרפת לגישה שלנו של ‘תודעת היש’ ומאפשרת לנו לא לחסוך על הילדים אלא לחסוך לילדים.

לתת יותר עכשיו או לחסוך לעתיד

אחת מהמטרות העיקריות של כלל ההורים היא לדאוג לרווחה של הילדים שלהם, בהווה ובעתיד. בעוד חלק מההורים יעדיפו לתת ולהעניק כמה שיותר עכשיו, יש הורים כמונו, שמעדיפים לחסוך לעתיד. זה לא אומר שאנחנו לא נותנים ומעניקים לילדים איפה שאפשר ובנדיבות, זה אומר שאנחנו מחשבים מראש ומוכנים להוצאה.

אם ניקח לדוגמא את בר המצווה. ידענו מראש היכן אנחנו מתכננים לחגוג, לכמה אנשים ומה אנחנו רוצים שיהיה באירוע. כך יכלנו לדאוג מספיק זמן מראש שיהיה לנו את הסכום הדרוש כולל תוספות וליהנות מלתכנן את האירוע ולחגוג אותו, מבלי לחשוב איך לחסוך בכלים, בכיבוד או לוותר על כמה מוזמנים. מכיוון שהיה לנו סכום מוכן מראש אותו חסכנו מספיק זמן, הצלחנו גם להרשות לעצמנו להוסיף דברים לבקשת הילד ובהתאם להשקפת העולם שלנו, מבלי לאכזב אותו ומבלי לחרוג מהתקציב שלנו.

התכנון של התקציב לשני האירועים הגדולים האלו חסך מאיתנו את הצורך לקחת הלוואה בכדי לשלם על האירועים ואפשר לנו לחגוג כפי שהילדים רצו מבלי שהם ירגישו שחסכנו עליהם בדבר. כי באמת לא חסכנו עליהם בדבר והתנהלנו בדיוק לפי היכולות הכלכליות שלנו עם תקציב מוגדר מראש.

הלוואה עולה יותר מחיסכון

באופן מפתיע רוב המשפחות לא מתנהלות בצורה שכזו ומגיעות לשנה של אירועים גדולים ומשמעותיים בחיים כגון בת מצווה, בר מצווה, לימודים גבוהים או חתונה ללא חיסכון מראש וללא תקציב מוגדר, מה שמביא לחיסכון על האירוע בלית ברירה או לקיחת הלוואה גדולה למדי בכדי לכסות את הוצאות האירוע, הלוואה שסביר להניח יסיימו לשלם כשכבר יהיה צריך לשלם על האירוע הבא.

בדיוק כאן נכנס עניין התכנון מראש. כי בת ובר מצווה קורים תמיד באותו גיל, חתונה תקרה גם אם אין תאריך מדויק וכן הלאה. ברגע שחוסכים בצורה מתוכננת לעתיד הרחוק – שום דבר לא יפתיע אתכם. אבל יש עוד.

לדברי יעל נדלר, יועצת ומאמנת לכלכלת המשפחה מטעם איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה (ע”ר) הרבה משפחות בוחרות לקחת הלוואה לקראת האירוע מאשר לחסוך תקופה ארוכה מראש, אבל זו טעות. אם ניקח לדוגמא אירוע שעולה 20,000 ₪, חיסכון של כ-92 ₪ בחודש מיום היוולדו של הילד במשך 13 שנים, יצטבר לסכום של קצת יותר מ14,000 ₪ שההורים הוציאו מהכיס, אך עם התוספת של הריבית דריבית יחכה להורים סכום של 20,000 לקראת הבר מצווה.  בעוד אם הם ייקחו הלוואה של אותו הסכום לפני האירוע למשל ל-7 שנים , הם יחזירו 20,000 ₪ ותוספת של יותר מ5,500 ₪ ריביות וכך בעצם ישלמו על אותו אירוע הרבה יותר. כדי לממן אירוע שעולה 20,000 ₪ אפשר להוציא 14,000 או 25,000 ש”ח. לא חבל על 9,000 ₪ שיכולים לממן חצי מהאירוע הבא? בכדי להרוויח את המקסימום חשוב לבחור מסלול השקעה מתאים .כך כשהילד נולד, לחסוך דווקא באפיק עם סיכון גבוה כי מדובר בהשקעה לטווח ארוך, ולהעביר את החיסכון לאפיק יותר סולידי כשנתיים-שלוש לפני האירוע בכדי להיות בטוחים ומוגנים מפני תנודתיות של שוק ההון.

לשתף את הילדים בתכנון ובהחלטות

דבר נוסף לדבריה, שיכול לסייע להורים הוא לשוחח עם הילדים ולשתף אותם בהחלטות. בהרבה מאוד מקרים ההורים בטוחים שהם חייבים לתת שואו ענק ולהרים אירוע מפוצץ אחרת הילד יתאכזב או שהילדה תקנא בחברות שלה, אבל האמת היא שפעמים רבות, זה יותר ההורים מאשר הילדים. ישיבה עם הילדים ובניית התקציב לאירוע תראה להורים מה באמת חשוב לילדים שלהם ועל מה הם רוצים לשים את הדגש, וההורים יכולים להיות מופתעים מהבחירות של ילדיהם. זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים על התנהלות כלכלית נכונה והערך של כסף, בתכנון משותף של אחד האירועים הגדולים והחשובים ביותר בחיים שלהם, כזה שילמד אותם לתכנן, לבחור, ולתעדף את האירועים שלהם כאנשים בוגרים.

לפתח תודעת שפע

גם בעניין המתנות אפשר לשנות גישה. ברגע שלא מסתכלים על הכסף מהאירוע ככסף שנועד לכסות על ההוצאות. הכסף כמובן מיועד לילד או לילדה, אך מכיוון שהם עוד צעירים אפשר לחסוך אותו למטרה גדולה כמו מימון לימודי נהיגה, לימודים אקדמיים, או חתונה. ואם נכניס פה את “תודעת היש”  שהזכרתי בהתחלה, אפשר להסכים על סכום מסוים מתוך הכסף ולתרום אותו למטרה שהילד או הילדה בוחרים צער בעלי חיים, אוכל לנזקקים, אנשים חולים או כל דבר אחר. הנתינה לאחר היא דרך מצוינת לפתח תודעת שפע ולהודות על מה שיש. כך גם מחזקים את כל הרעיון שעומד מאחורי חגיגות בר ובת המצווה שאינו רק האירוע הגדול והמנצנץ אלה המהות.

הכותבת היא אמא לשניים, כתבת ושותפה במשרד יח”צ קרופניק ברגמן

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.