fbpx

הילד עובר שינוי מגדרי – מה קורה להורים?

 

מה רב הקושי למשפחה כולה כשמתברר שילדם נמצא על הקשת הטרנסית ועובר שינוי מגדרי. זו רעידת אדמה מטלטלת בכל מובן אפשרי. יובל המבולבל וביתו פלג שם טוב, מדגימים איך עושים את זה בלי להתבלבל בכלל

פלג שם טוב, בתו של כוכב הילדים יובל המבולבל, חשפה לאחרונה באומץ, את תהליך ההתאמה המגדרית שהיא עוברת. כמו שנחשף בכלי התקשורת, יחד איתה עוברים את התהליך ההורים ושאר בני המשפחה באופן מעורר השראה.

הפער בין החלום למציאות

אושר גדול, תינוק חדש בא לעולם. יחד איתו נולד בלב ההורים חלום. פנטזיה ברורה על הרך הנולד, שיגדל להיות בדיוק כמו שהוריו חלמו. בעיקר כמוהם, אבל יותר. הרבה יותר. חכם, אתלט, מצחיק, רגיש, חתיך. כזה שכולם ירצו להיות כמוהו.

אנחנו רוקמים חלומות ותוכניות עבור ילדנו אבל החיים מכתיבים מסעות אחרים. כאשר מתברר ומתבהר להורים, שילדם נמצא על הקשת הטרנסית ושהמין הביולוגי שלו/ה אינו תואם את הזהות המגדרית, הרבה מהם חווים תחושות הלם, מעורבות בפחד ודאגה ממה יהיה בעתיד ואיך הסביבה תקבל את השינוי. מדובר בפער מאד גדול בין החלום למציאות, באופן שמטלטל לא רק את חייו של הנער/ה אלא גם את חייהם של ההורים ושאר בני המשפחה. 

יש גם בני נוער שנדחים על ידי המשפחה

בכתבה נחשפנו לכך שמשפחתה של פלג קיבלה באופן טבעי את החלטתה לעבור התאמה מגדרית. אביה סיפר שהקבלה הייתה מיידית והדבר הראשון שהרגיש הייתה שמחה על כך שיש לבתו את האומץ לספר על מה שעובר עליה ואת הידיעה הפנימית של מה היא רוצה להיות. למזלה הגדול של פלג, הוריה מבינים, מקבלים ותומכים בה.

לצערנו, בלא מעט משפחות לא כך הדבר. יש בני הנוער שנמצאים על הקשת הטרנסית ואלו העוברים שינוי מגדרי, שנדחים על ידי משפחתם.

אל לנו לצקצק או לשפוט בקלות ראש, את אלו שמתקשים לקבל ולתמוך בילדיהם.בוודאי בתחילת הדרך. משום שברוב המשפחות מתרחשת רעידת אדמה, כאשר נער/ה חושפים בפני הוריהם שהמין איתו נולדו לא תואם את זהותם המגדרית. זהו אירוע דרמטי, שמשפיע על כל בני המשפחה ומורכב מאד להתמודדות, בעיקר בשלבים הראשונים.

 

איך לא ראינו? ואיך מספרים לסבתא?

כאשר מדובר בהתאמה מגדרית, כל החלומות, התקוות והשאיפות של ההורים עבור ילדם מתנפצות לרסיסים. ההורים מבינים שהאופן שבו ראו, חוו וחשבו על בנם/בתם אינו תואם את מה שמתחולל בנפשו/ה וחווים תחושות קשות של אכזבה מעצמם.

“הילד שלנו, מקור גאוותנו ותקוותינו, שהאמנו בכל ליבנו שהוא משהו מסוים הוא בעצם משהו אחר לגמרי. שונה”. יש הורים שמתארים תחושות בגידה ואבל על הידוע והמוכר. בתחילת התהליך יש הרבה כאב וצער על פרידה ממה שיכול היה להיות, ממה שייחלנו וקיוונו עבור ילדנו.

מרבית האנשים אוהבים להיות במיינסטרים, להיות כמו כולם. כאשר הורים מוצאים את עצמם ולא מבחירה, במקום אחר ושונה מהסטיגמה המקובלת עליהם להתמודד עם קושי עצום. מה ואיך מספרים לאחים? ולסבא וסבתא? החברים? השכנים? מה יחשבו על הילד ועלינו? מה יגידו מאחורי הגב.

 

התנגשות ערכית

הרבה מההורים נמצאים בקונפליקט ערכי מורכב לאור הידיעה שבנם/בתם נמצאים על הקשת הטרנסית. ואין הכוונה רק לאנשים המנהלים אורח חיים מסורתי, דתי או חרדי.

בסקר שנערך לאחרונה עבור הוועדה לזכויות הילד בכנסת העידו 80% מההורים שיהיה להם קשה עד בלתי אפשרי לקבל את הידיעה שהילד שלהם נדרש להתאמה מגדרית.

ההתנגשות הערכית מגיעה ממקום עמוק ומושרש של תרבות ונורמות חברתיות, שעל פיהן אנחנו חיים ומגדירות מה נחשב מקובל ומה לא.

 

הצפה ובלבול


מה עכשיו? מה עושים? פתאום שום דבר לא ברור או ידוע. מהדברים הקטנים ועד הדברים הגדולים. איך מתרגלים לחשוב על הילד ולדבר איתו בשפה מגדרית חדשה ובכלל מיהו ומהו? צריך להחליף את כל המלתחה? מה התהליך? אל מי פונים? מיליון שאלות, מעט תשובות ותחושת חרדה גדולה שנובעת מחוסר וודאות אחד גדול שמציף ועולה על גדותיו.

כהורים, גם ברור לנו עד כמה קשה ומאתגר לחיות בחברה כשונה ובפרט עבור מי שעובר שינוי מגדרי. למרות ההתקדמות והפתיחות, החברה שלנו עדיין רוויה בטרנספוביה.

דאגה לעתיד

כל הורה מייחל עבור ילדו שיהיה אהוב ומקובל בחברה, מאושר ושמח בחלקו. וההורים, גם אם בהתחלה מתקשים לקבל את הידיעה שילדם על הקשת הטרנסית, מודאגים ודואגים לרווחתו הנפשית של ילדם.

אשריה של פלג שם טוב, שהוריה הצליחו להתגבר על הקשיים הרגשיים, המשפחתיים והחברתיים והם מקבלים ותומכים בה ומעניקים לה רשת ביטחון.

חשוב שאנחנו, כהורים והחברה כולה נהייה סובלניים ופחות שיפוטיים, לא רק כלפי מי שעובר התאמה מגדרית אלא גם כלפי משפחותיהם, שעוברות מסע מאתגר ומורכב יחד ו/או לצד הילדים. בכך אולי נסייע להם בהתמודדות.

הכותבת היא מדריכת הורים, מרצה ומנחת סדנאות הורים למתבגרים. לעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

תגובה אחת

  1. חבל שאת מערבבת את השטויות הדמיוניות והפראיות שלך ביחס להבנת מהות זהות האדם, עם המקצוע שלך שכביכול מתיימר להיות מקצועי ומלמד.
    עדיף שתעברי נושא.
    אז ככה: בן שנולד בן הוא בן! וכן להיפך.
    זה שיש לו נטיות מורכבות לא משנה את העובדה! כ”כ פשוט!

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.