fbpx

בית המשפט העליון בארה”ב אוסר על הפלות

זה אולי רחוק מאיתנו פיזית, אבל האיסור על הפלות בארה”ב התקבל כרעידת אדמה בקנה מידה עולמי וגרר הפגנות סוערות. על אף המרחק, מדובר בסוגיה רלוונטית ומעניינת לדון בה עם המתבגרים והמתבגרות שלנו. על מה בדיוק נרצה לדבר איתם?

ארה”ב, הדמוקרטיה הגדולה בעולם החליטה לבטל פסיקה משפטית היסטורית ולמעשה לאפשר למדינות שונות להוציא מחוץ לחוק את האפשרות להפסקת הריון. בחלק מהמדינות האיסור לבצע הפלה חל גם במצב של סיכון בריאותי לאישה/ לעובר ובחלק מהמדינות גם במקרה של אונס.

אז למה בכלל לדבר על הנושא עם המתבגרת – וכן, גם עם המתבגר שלי?

כי זו הזדמנות לדבר על זכויות אדם, שוויון זכויות לנשים, דילמות אתיות מורכבות וגם על מיניות.

החלטה שמשפיעה על המשך החיים

כשאישה מגלה שהיא בהריון זו יכולה להיות עבורה בשורה משמחת מאוד אם היא מעוניינת להיות אמא, היא מכירה באחריות התפקיד, בחרה במודע לא להשתמש באמצעי מניעה וקיוותה להרות.  אך פעמים רבות, הבשורה הזו יכולה להיות מפתיעה, לא מתוכננת, ואף  לא רצויה. נוסיף על כך מצבים בהם יחסי המין אולי התקיימו ללא רצון – קרי, אונס. במקרים אלה, נשים רבות מרגישות מיד שאינן רוצות להמשיך את ההיריון. בהריון לא מתוכנן אחר, יש נשים שמתלבטות, בין אם מדובר מסיבות אידיאולוגיות, או רוחניות ובין אם הן מרגישות אחריות כלפי התאים המיקרוסקופיים שנובטים בתוכה ואולי יהפכו לילד/ה. לעיתים הן בקשר עם הפרטנר המיני ומערבות אותו בדילמה, אך לא תמיד. ובכל מקרה, בין אם ההחלטה היא להמשיך בהריון או לעבור תהליך רפואי של הפסקת הריון – מדובר בהחלטה שמשפיעה בראש ובראשנה על גופה של האישה ועל חייה בהמשך. במבחן התוצאה האיסור על הפסקת הריון לא מונע לחלוטין מנשים לבצע את ההליך, אלא הוא מוציא אותן מחוץ למערכת הבריאות הפורמאלית ומאלץ אותן לעבור את ההליך במרפאות פיראטיות, בהן יש סיכון ממשי לגופן ולחייהן. ואם הן לא הצליחו להגיע גם למרפאות הפיראטיות בשל העלות הגבוהה או החשש הממשי לבריאותן, הן יולדות ילדות וילדים שאינן רוצות או יכולות לטפל בהן, ופעמים רבות גם הדור הבא סובל מאוד.

אז איך יתכן שבמדינות רבות בעולם, הזכות לקבל את ההחלטה החשובה הזו נלקחת מנשים? ועוד יותר מפתיעה ההבנה שבארה”ב – המעצמה הדמוקרטית בגדולה בעולם הסוגדת לליברליזם, לחופש הבחירה ולכוחות השוק החופשי כזכות יסוד בסיסית, נשים הופקעו מזכות כל כך טריוויאלית ובסיסית? וכל זה קרה באולם בית משפט מכובד, שרק דקה קודם פסקו בו שלכל אדם יש זכות לשאת נשק.

על מה מומלץ לדבר עם המתבגרות והמתבגרים שלנו פה בארץ?

  • הדיון על הפסקות הריון הוא פעמים רבות דיון אתי בהתנגשות בין שני ערכים – ערך החיים הפוטנציאליים מול ערך חופש הבחירה של האישה. התהליכים ארוכי השנים שהובילו לביטול זכות הבחירה של נשים על גופן  הם תולדה של הפצה מחדש של תפיסות פטריארכליות לפיהן למעשה לנשים יש זכויות פחותות מאשר לגברים. עד לפני כ-100 שנה, התפיסות האלה שימרו את האיסור על נשים ללמוד, לעבוד, להצביע ועוד. התפיסות הללו נפוצות מאוד גם בישראל:  התפיסה  ש”גבר גבר” לא מראה רגשות ולא בוכה עדיין נפוצה מאוד. והתפיסה שאישה צריכה להיות מטופחת, מאופרת וללא קמטים זועקת לנו 24/7 בכל מסך. הדעות הללו מגדירות מהן הציפיות ממי שנולד זכר וממי שנולדה נקבה, ואם אישה מצופה להיות רגישה ואמפטית אז היא (כביכול) לא יכולה להיות לוחמת בתותחנים. ובקווי אוטובוס מסוימים היא לא יכולה לשבת מקדימה, ואם היא אישה חרדית היא חייבת ללמוד בהפרדה מגדרית ולהגיע לאוניברסיטה בלבוש צנוע לפי ההלכה. משם הדרך לתפיסה כי לאישה לא יכולה להיות זכות להחליט על גופה במקרה של הריון לא רצוי – לא מאוד ארוכה. נשמע שאני מגזימה? עד לפני שבוע, ההחלטה הפורמאלית לביצוע הפסקת הריון בישראל היתה נתונה בפני ועדה. ההקלות שהוחלט עליהן באחרונה (ויכנסו לתוקף בעוד 3 חודשים), עלולות בקלות רבה להשתנות במחי יד, אם פרסונות בעלי תפיסות שמרניות ישבו בכסא קבלת ההחלטות. כך שלדבר על הפסיקה בארה”ב, זו הזדמנות לגעת בסטראוטיפים מגדריים גם בקרב המתבגרות וגם בקרב המתבגרים. שמירה על זכויות שוויוניות לנשים, היא לא משימתן של נשים בלבד ואנחנו צריכות לדאוג שגם הבנים שלנו תומכים בכך באופן אקטיבי.  
  • ההחלטה אם לבצע הפלה או לא היא החלטה אתית מורכבת. לכן מומלץ, בכל מקרה, וגם ביחס לנושא הזה, לדבר באופן כללי על שיקולים בקבלת החלטות. איך אני מוצאת את הקול הפנימי שלי, לעומת לחץ חברתי וציפיות מהקרובים והקרובות אלינו.
  • בגיל ההתבגרות הנושא של מיניות, הוא נושא שמאוד מעסיק אותן.ם על כל גווניו. אפשר לשאול את המתבגר/ת אם היא שמעה על פסיקת בית המשפט, ומה היא חושבת לגביה. אפשר להמשיך את השיחה ולומר, שהשיח על הפסקת הריון – לא מנותק מהאקט שהוביל לסיטואציה – סקס.
  •  וסקס, כרוך כמובן גם בשימוש באמצעי מניעה. אפשר לדון ביתרונות ובחסרונות של אימהות בגיל ההתבגרות. גם אם נשמע שהמתבגרת שלנו חושבת שונה מאיתנו, עצם קיום הדיון מעורר את הדילמה, ומאפשר לנו להסביר איך אנחנו רואות.ים את הדברים. גם אם נערות לא מתכננות הריון בגיל ההתבגרות הן עשויות למצוא את עצמן לא מוכנות לדילמה של התמודדות עם הריון לא מתוכנן, ועצם השיח על הנושא יכול לסייע להן מראש לגבש תפיסה, גם אם ברגע האמת יכנסו שיקולים נוספים לדילמה.

ולפני הכל – בואו נדבר על הרצון לקיים יחסי מין

ובנוסף לכל זאת, אני ממליצה לכן.ם לדבר עם המתבגרות על הפסיקה בארה”ב ביחס להפסקת הריון גם בהקשר הרצון לקיים מגע מיני, ולקיחת אחריות למנוע הריון. הנטייה שלנו לקיים שיחות על מניעת הריון עם נערות טבעית יותר מאשר הנטייה שלנו לשיחה דומה עם מתבגרים, אך פעמים רבות מי שמסרבים להשתמש באמצעי מניעה הם נערים. מתוך תפיסות מוטעות על חוסר הנאה בשימוש בקונדום ומתוך צפייה בפורנו (ששם אין שימוש בקונדום), נערים רבים מפעילים לחץ על נערות לקיים מגע מיני לא מוגן. מצב זה מציב נערות רבות בדילמות מורכבות – מצד אחד אם תתעקש על שימוש בקונדום היא עשויה “לאבד” את הפרטנר שלה ולהיחשב כ”לא זורמת”, ומצד שני אם תוותר על השימוש בקונדום היא עשויה לסכן את בריאותה. מה גם שלאחרונה נחשפת תופעה מדאיגה של נערים וגברים שמסירים את הקונדום באמצע המגע המיני ללא ידיעת בת הזוג. חשוב לדבר איתם על הנושא, לנפץ מיתוסים, להבין כי עצם ההחלטה לקיים מגע מיני קשורה גם בהחלטה לוודא באופן ברור שהבריאות הפיזית והנפשית של שני הצדדים נשמרת.

ואם בכל זאת את/ה מתמודד/ת עם מתבגרת לקראת הפסקת הריון, תמצאו כאן מידע שחשוב שתדעו.

הכותבת היא מומחית בקידום שוויון מגדרי ומיניות בריאה, מרצה בבי”ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב. לעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.