fbpx

משפיעניות רשת בקמפיין מניפולטיבי

איך עלינו להגיב לקמפיין הרשת החדש ומעורר התרעומת הקורא לנשים לשמור נידה? מה השיעורים שיש ללמוד ממנו ומה הם נושאי השיחה שנרוויח מהם אם נביא אותם לשולחן ארוחת הערב המשפחתית?

משפיעניות רשת, כוכבות ידועות כמו יעל בר זוהר ומיכל אנסקי הפציעו, שלא לומר הפתיעו בקמפיין רשת אינטנסיבי המעודד שמירת נידה. נכון שהמתבגרים והמתבגרות שלנו עדיין לא נשואים, וזה לא ממש נוגע בחיים המידיים שלהם, אבל הם חיים פה, הם חלק מהחברה, חלקם בתנועות נוער, חלקם מתגייסים בקרוב ובעתיד יידרשו לקבל החלטות הנוגעות לחיי הזוגיות והפרט שלהם. זו הזדמנות מצוינת לכמה שיעורים שבוודאי לא נלמדו בשנה החולפת ונוגעים באזרחות, תקשורת, ואולי בעוד כמה תחומים.

הרשת ככלי אינטרסנטי

הרבה יותר מכל כלי תקשורת, מה שרלוונטי בעולמם של הצעירים הם הרשתות החברתיות. אין חדש בעובדה שטרנדים, אופנות, ואפילו השקפת עולם עוברת מתכני הרשת הפופולריים – יהיה זה טיק טוק או אינסטגרם – בקו ישיר לתודעתם המתפתחת של בני הנוער. זה יכול לנוע בין מתכון מהיר ותמים לעוגיות, דרך קמפיין להצלת עגלים משחיטה, עובר דרך אתגר טבילה במים קרים והשמיים הם הגבול.

בהיעדר בקרה ממוסדת, אין שום בעיה לזרום עם תכנים תמימים פחות, מסוכנים יותר לשלומם הפיזי, הרגשי או המנטלי של הצופים בהם. לתכנים ש”תופסים” אחראים בדרך כלל משפיעני רשת, יצרני תוכן אינטנסיביים שהצליחו לייצר לעצמם מאגר עוקבים משמעותי, בין אם היו מפורסמים קודם או שהפכו למפורסמים בזכות פעילותם הענפה בתחום. נוצר מצב שכולם מסכימים איתו לפיו הרשת משמשת כלי אינטרסנטי מניפולטיבי בידי פרטים או גופים שונים. גם כשכללי המשחק ידועים, המניפולציה עובדת.

שיעור בצביעות

למעשה, אנחנו, ההורים או המבוגרים האחראיים שבסביבה הופכים להיות בעל כורחנו הגורם המבקר והמאזן. כך, נוכל לסבר את אזנם של מתבגרינו ולספר להם שפרסום סמוי אסור לפי חוק למשל, באתרי חדשות. העובדה שהכל פרוץ ברשתות בהם הם משתמשים לא הופכת את זה ל”בסדר”. חשוב שנעביר לצעירים את המסר כי ביכולתנו וביכולתם להפעיל שיקול דעת ולא לשתף פעולה עם פרסום סמוי. במקרה הקיצוני העכשווי, משפיעניות חילוניות לגמרי בחייהן הפרטיים, קיבלו תשלום (גבוה ככל הנראה) כדי לקדם באופן כביכול “אותנטי”, וללא “גילוי נאות” (כלומר, העדיפו להשאיר אותנו בחשיכה מבחינת המידע הזה), אג’נדה אידיאולוגית ודתית.

והרי לנו גם שיעור בצביעות. זו שיחה שראוי לקיים עם נערים ונערות ולשמוע מה עמדתם, גם אם הם לא עומדים להיכנס מתחת לחופה בעוד רגע. הם נחשפים למסרים, למגמתיות וכדאי שישתפשפו בביקורת.  

חשיבותה של תקשורת חזקה

בעולם המורכב שאנו חיים בו, נדרשת גם מידה מסוימת של חשדנות וסקפטיות. אינני מצפה מהצעירים לדעת בעצמם לחפש את נתיב הקשרים והאינטרסים ושוב, אנחנו פה כדי לעזור להם גם בזה. במקרה הזה,  אפשר וכדאי לספר להם כי מאחורי הקמפיין לפי הפרסומים, עומדת אשת העסקים, הגב’ רות לבייב- יליזרוב, ביתו של איש העסקים לב לבייב.

גם כשאופנתי לזלזל בכלי התקשורת הוותיקים, כדאי לשים לב שהם עובדים בשבילנו, האזרחים. גם זו עובדה שבני נוער לא תמיד ערים לה. הקרדיט לחשיפה העיתונאית בדבר “מאחורי הקלעים” של הקמפיין הזה, שייך ל”ערב טוב עם גיא פינס”. נכון, זו לא תכנית תחקירים, זו תכנית בידור, אך מרגע שהזדמן לעברה “סקופ”, עשו שם את המוטל עליהם. בלי תקשורת חזקה ומקצועית לא היינו מתוודעים לעוולות הנעשות על גבינו, כך שבעוד מקובל בציבורים מסוימים לסקול את העיתונות ולהאשימה ברבים מחוליי החברה, כדאי לשים לב גם ליתרונותיה.

 עוד פורסם בהקשר זה כי לאחרונה, הקימה לבייב מיזם בשם “שעשני אישה”, שמטרתו ללמד נשים על זוגיות ונשיות ברוח היהדות. והרי לכם כמה שיעורים במבצע, אפילו יותר מאחד פלוס אחד – חופש בחירה דתי או חילוני, לפי הבית שגדלתם בו או הערכים שאתם מתחברים אליהם, שיעור ב”נתיב הכסף” – תמיד כדאי לבחון ולהבין מי ולמה עומד מאחורי הדברים. והשיעור השלישי הוא שיעור בסבלנות – האם מדובר בקמפיין ראוי, בהנחה שהיה נעשה באופן גלוי? ואולי יש סיבה לכך שלא נעשה באופן גלוי ומכבד? והאם גופים חילונים נוטים להשפיע עליהם באופן דומה?

האחריות ההורית לא נגמרת

כל זה עוד לפני שאמרנו מילה על המהות – קיום מצוות ומשמעותן בהקשר של זכויות נשים. הסערה התקשורתית במקרה זה היא הרבה יותר מעיסוק “צהוב” ורכילותי. על אף שמעורבות בה סלבריטאיות, היא נוגעת באופן ישיר לחיים של כולנו, בהווה ובעתיד. אחת הטענות שהושמעו כנגד הקמפיין היא שיש בו הדתה. המוסדות החינוכיים של ילדינו נמנעים על פי רוב מנושאים נפיצים. מערכת החינוך נוטה להעדיף סטריליות ומשאירה את בני הנוער אבודים לעיתים וחשופים, שלא באשמתם, להשפעות שונות.

האימפקט המתקבל מהם תלוי כמובן בזרם ממנו אנו מגיעים ומה החינוך והערכים הנהוגים בבית. יהיה אשר יהיה, כהורים ניטיב עם ילדינו אם נפרוס בפניהם את ההשלכות ואת כל האספקטים של בחירה באורח חיים כזה או אחר. כמו במקרים רבים אחרים, גם כאן נחוצה תקשורת פתוחה ובונה.

הכותבת היא עורכת אתר “עשר פלוס”

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.