fbpx

ניתוחים פלסטיים במתבגרות

 

כלל האצבע המנחה הוא שאין לבצע ניתוחים פלסטיים בצעירים מתחת לגיל 18. ד”ר שגית משולם מסייגת שני מצבים קיצוניים היכולים להשפיע על אורח החיים של נערות

אני מבקשת דווקא להתחיל את הכתבה העוסקת בניתוחים פלסטיים במתבגרים דווקא בכלל אצבע שאין לבצע ניתוחים פלסטיים במתבגרים. יתרה על כך, האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית הוציא הנחיה שלא לבצע ניתוחים פלסטיים בצעירים מתחת גיל 18.

מה שעומד בבסיס ההנחיה הזו היא העובדה שמרבית בני הנוער, גם אם על פניו נראה שסיימו את תהליך הגדילה וההתפתחות הפיזיים עדיין חסרים את הבשלות הרגשית הנדרשת לקראת ניתוח פלסטי. בני נוער (וגם לא מעט אנשים בוגרים) חסרים עדיין את היכולת להכיל תוצאה שלא עולה בקנה אחד עם הציפיות הגבוהות מהניתוח או לקבל סיבוכים וקשיים במהלך הדרך ואפילו את הצלקות הנלוות באופן טבעי לניתוח.

 

מצב שלא מאפשר התנהלות יומיומית

יחד עם זאת ישנם שני ניתוחים שהם מבחינתי יוצאי דופן לכלל זה. הניתוח הראשון הוא ניתוח להקטנת חזה בנערות עם תופעה הנקראת ג’יגנטומסטיה. ג’יגנטומסטיה הוא מצב שבו החזה של הנערה הצעירה התפתח במידה קיצונית לממדים גדולים בצורה יוצאת דופן.

מצב זה לא מאפשר לנערה להתנהל בחיי היום. כל ההתנהלות שלה סובבת סביב החזה הגדול והנסיון להסתיר אותו. היא תימנע משיעורי הספורט כי החזה הגדול לא מאפשר לה פעילות גופנית, היא תימנע מללכת עם בני גילה לחוף הים או לבריכה כי לעולם לא תסכים להוריד חולצה ולהסתכן במבוכה חברתית. כמובן שגם קשרים זוגיים יהיו מחוץ לתחום.

הניתוח השני שאנחנו נוטים לבצע בבנות למרות שטרם הגיעו לגיל הבגרות הוא תיקוני אסימטריה של החזה. כמובן שבאופן טבעי אף פעם אין סימטריה מלאה בין שני איברים זוגיים בגופנו ואסימטריה קלה בין הצדדים היא טבעית לחלוטין. אסימטריה משמעותית בין הצדדים מתבטאת בצורך של הנערה להכניס תוספת של פרוטזה חיצונית לחזיה בצד הקטן יותר וגם עם התוספת החיצונית הזו נאלצת הנערה להסתובב עם בגדים רחבים על מנת שיסתירו את ההבדל בין שני הצדדים.

 

תמיכה הורית ובשלות נפשית

ניתוחים לתיקון אסימטריה הם מורכבים ושונים מאד מאשה לאשה. יתכן וידרשו שתלי סיליקון בגדלים שונים לשני הצדדים. יתכן וידרשו הקטנה של הצד האחד והגדלה של הצד האחר. יתכן וידרשו הרמה של הצד האחד והקטנה של הצד האחר.

הם דורשים מיומנות גבוהה מצד הכירורג הפלסטי ורצוי לפנות במקרים הללו למנתח פלסטי המיומן בשחזורי שד. ככלל’ אם ניתן, עדיף להימנע משימוש בשתלי סיליקון בגילאים הצעירים כיון ששתלי סיליקון הם התחייבות ארוכת טווח ודורשים התייחסות ומעקב במהלך החיים אך לא תמיד ניתן לתקן את האסימטריה ללא שתלי סיליקון.

ככירורגית פלסטית אני מקפידה להיפגש לפחות פעמיים עם הנערה והוריה, לפרוש את המפגשים על פני תקופה לא קצרה כדי להעמיק את ההכרות עם הנערה. אני מקפידה לשאול את ההורים אם לדעתם הנערה תוכל לעמוד בתסכול שניתוח יכול להציג במהלך ההחלמה, אם הם תומכים בניתוח או שהם נכנעו ללחץ הנערה אף על פי שהם לא חושבים שהיא בשלה לניתוח שכזה. חשוב שההורים יבינו את הצורך של בתם ויתמכו בה בדרך.

חשוב מאד להבין כי גם הקטנת חזה וגם תיקוני אסימטריה בגיל צעיר סביר שלא יהיו הניתוח האחרון שתעבור הנערה במהלך חייה. יתכן מאד שהשד הגדול מאד שהוקטן בניתוח, ימשיך לגדול עם השנים ויצריך ניתוח הקטנה חוזר בגיל מאוחר יותר.

גם תיקון האסימטריה פעמים רבות לא יסתכם בניתוח אחד וידרוש לרוב פרוצדורות נוספות במהלך החיים. יחד עם זאת השיפור, גם אם זמני וגם אם חלקי עשוי לעשות את ההבדל בין שנות התבגרות קשות ומסוגרות לשנות התבגרות עם תפיסת גוף נינוחה יותר.

הכותבת היא מומחית לכירורגיה פלסטית ואסתטית, מרכז רפואי “רבין”. לאתר של ד”ר שגית משולם דרזון

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.