fbpx

להתכונן נכון לחופש הגדול

 

החופש הגדול, שמגיע אחרי שנתיים משובשות ולא קלות, מטיל אימה על הורים רבים שלא יודעים למה עליהם לצפות. כך נוכל להכין את ילדינו ואת עצמנו לחופשה מהנה ומשמעותית

“החופש הגדול” – צמד מילים שמעורר תחושות לא פשוטות אצל הרבה מאד הורים. השנה החופש הגדול תופס אותנו ההורים במחסור של אנרגיות, סבלנות, יצירתיות ומשאבים כלכליים, יותר מתמיד.

אחרי שנתיים משובשות בהן הילדים היו בבית רוב הזמן, העבירו הרבה שעות בחדרם, מתוכן זמן רב מול המחשב וחזרו רק לא מזמן לאיזו שגרה מוכרת, וכבר מגיע החופש הגדול. ומה עכשיו? מה צפוי בחופש הגדול הזה למתבגרים? האם נצפה אצלם ברגרסיה שתחזיר אותם לחדר? למחשב ולמסכים? וכפועל יוצא, מיעוט במפגשים עם אנשים אמיתיים? או שהיעלמות הקורונה מהתודעה תביא סגנון פריקת עול שונה וחזרה לסדר היום ההפוך, החביב כל-כך על מתבגרים – שינה רוב היום וערות כל הלילה.

 

“אני? קייטנה? אין מצב!”

כן, יש גם גיל כזה. כשהם כבר לא ממש צעירים ואפשר פשוט לרשום אותם לקייטנה ועוד לא מספיק בוגרים כדי לעבוד או להעסיק את עצמם בדברים משמעותיים אחרים במשך חודשיים שלמים.
“אני רק חושבת על החופש הגדול המתקרב ואני נכנסת ללחץ” אמרה לי אמא של לירון בשבוע שעבר. “היא לא רוצה כלום. אחרי שהייתה בבית כל כך הרבה זמן היא אומרת שהיא עייפה מהשנה הזאת ורוצה את החופש כדי לנוח.”
ללא ספק יש בזה משהו. השנה המוזרה הזאת לא הייתה קלה להרבה מאד ילדים. ללמוד בזום זה לא פשוט בכלל, לעבור מסגר לשגרה ועוד סגר ושוב שיגרה… לא פשוט בכלל.
ובכל זאת, מה אנחנו ההורים יכולים לעשות כדי שהימים של החופש הגדול יהיו מהנים לילדים שלנו, וגם לנו ובמיוחד שיהיו משמעותיים עבורם ויהוו קרש קפיצה לשנה הבאה?

רשימת בא לי

ראשית אני ממליצה לתקשר את המחשבות עם הילד שלנו. להקשיב ולהבין באמת איך הוא היה רוצה שהחופש הגדול שלו יהיה.
רק אחרי שהקשבנו באמת, נביא את עמדתינו ההורית. ילדים בכלל ובני נוער בתחילת גיל ההתבגרות בפרט, לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, בטח לא בחופש.
בתקשורת נכונה נוכל להגיע למצב של שיתוף פעולה ולהוביל את הילד שלנו למקום שאנחנו רוצים לראות אותו בו. זאת מנהיגות הורית אמיתית.
כדי להתחיל לחפש מה כן, אני אוהבת להיזכר יחד עם הילד בחוזקות שלו. מה הוא אוהב לעשות, נהנה לעשות, רוצה ללמוד לעשות. אח”כ להכין יחד רשימת בא לי

מה בא לי לעשות בחופש הגדול?

הרבה פעמים כשמתחילים בגישה הזאת, מגלים דברים נפלאים.
כותבים לפחות 20 דברים ברשימת בא לי, אפילו דברים קטנים כמו להיפגש עם… (לכתוב את שמות הילדים שרוצים לפגוש).
מתוך הרשימה מוציאים את הדברים שצריך לחפש בגוגל איפה נרשמים, מחפשים המלצות, רושמים בלוח השנה את התאריכים של הדברים שיש להם תאריך מוגדר כמו קורס כזה או אחר או חופשה משפחתית ויוצאים לחופש הגדול מלאי שמחה ומוטיבציה.


הכותבת היא מקימת “כלים קשובים” מטפלת CBT, מטפלת דיאדית, מנחת הורים ומאמנת.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.