fbpx

5 טיפים שיעזרו לילדים לסיים את השנה בשלום

 

הילדים באווירת סוף קורס? זה הזמן לעזור להם לתת את הפוש האחרון ולהתמודד עם ריבוי המשימות. כך תהיו הורים מעורבים ומועילים

 

לא יודעת מה קורה אצלכם בבית, אבל אצלי הילדים חיים בסרט ששנת הלימודים הסתיימה. אין שום סינכרון בין לוח השנה לבין התחושה שהנה הם כבר סיימו עוד שנת לימודים “מוצלחת”.

אולי זה בגלל שאיכשהו כל שנה אחרי פסח אנחנו מדלגים מחג לחג ומתכננים את החופשה המשפחתית לקיץ וכבר ממש מריחים אותה מעבר לפינה. אולי כי מזג האוויר מתחמם, ריח הפריחה באוויר והים נפתח? או אולי בגלל שהם פשוט מיצו? כי הם דור כזה, שממצה הכל נורא מהר.

הבעיה היא, שלא רק ששנת הלימודים מסתיימת רק עוד כמה שבועות (וקצת יותר מזה ביסודי), אלא שמדובר בתקופה אינטנסיבית, מלאה במבחנים ובהגשת עבודות. כמה שבועות שמחייבים התגייסות ללמידה רצינית ואינטנסיבית. על אחת כמה וכמה עבור ילדים שנבחנים בבחינות הבגרות.

 

“לא חבל על השנה?”

ביננו, מי יכול לשבת וללמוד למבחן, כשחם בחוץ וכל החבר’ה משתזפים? או כשבקן של התנועה ההכנות למחנות הקיץ בשיאן? אנחנו ההורים, מבינים שאין ברירה וחייבים להחזיק עוד קצת, מבחינת הילדים אין דילמה.

“לא חבל על השנה? עבדת כל כך קשה ולקראת הסוף את/ה זורק/ת הכל?” נשמע מוכר? אמירות כאלו, שבאות מהלב והבטן שלנו, הן כמו סדין אדום עבור הילדים.

 

איך בכל זאת נעזור לילדים לצלוח את הפיינל של השנה בלי להעכיר את האווירה בבית?

תקשורת
דברו איתם. בלי עצבים. נהלו שיחה בגובה העיניים. הרי הם לא באמת חושבים שהשנה נגמרה ורבים מהם רוצים לסיים את השנה “כמו שצריך”. תשאלו אותם מה יעזור להם? איפה אתם יכולים לסייע להם? שיח פתוח ולא שיפוטי יציף על פני השטח קשיים שהילדים התקשו או התביישו לדבר עליו ולבקש עזרה (כן, כן גם מההורים).

יעדים קטנים
העומס הרבה פעמים משתק. כשיש כל-כך הרבה מטלות, לא תמיד יודעים איך ומאיפה להתחיל. למדו אותם לפרוט את הדברים ולהתמודד עם המטלות בצעדים קטנים.
אחת מהשיטות להתמודד עם תקופות עומס הוא להכין תכנית שבועית. עשו זאת יחד איתם. לקראת שבוע חדש רשמו ביחד מהן המטלות לשבוע הקרוב, כמה זמן נדרש להקציב לכל מטלה ומתי יהיה הזמן האופטימלי עבור ילדכם לבצע אותה. כך, כשהדברים כתובים ונמצאים מול העיניים קל יותר לנווט בין שלל המשימות. הקפידו לכלול בתכנית השבועית זמן למנוחה, בילויים וספורט.

אמפתיה
אפשר להבין אותם, את הילדים. זה באמת קשה לשבת ללמוד כשבחוץ הכל פורח ומלבלב וכבר ממש מריחים את הקיץ. אז גלו אמפתיה. אמרו להם שאתם מבינים את הקושי והאתגר. נסו להימנע מדוגמאות של איך אתם למדתם עד היום האחרון, כשהייתם בבי”ס או שגם אתם מתים לצאת לחופש ובכל זאת הולכים כל בוקר לעבודה. סדין אדום, זוכרים?

הישארו מעורבים
כן, אין ברירה. זה לא מספיק להתכוון ולתכנן צריך גם לבצע. וזה קשה. אז תהיו הורים. תתעניינו, בררו איתם איך הם מתקדמים. ואם לא? שבו שוב לשיחה עניינית לבדוק איפה הקשיים ומה יכול לעזור להם.

פרגנו
חזקו אותם ופרגנו להם לא רק על ציון טוב, כשהצליחו במבחן, אלא גם על הדרך. על זה שהשקיעו ולמדו כמו שצריך, למרות שראיתם שלא היה להם קל. על כך שעמדו השבוע בתכנית העבודה שהכנתם. תנו להם לדעת שאתם רואים ומעריכים את המאמץ שהם עושים. מילה טובה מההורים ובכלל, נותנת המון כח ואנרגיות להמשך.

וכששנת הלימודים באמת תסתיים סוף סוף, מגיע האתגר האמיתי. החופש הגדול.
שיהיה לנו בהצלחה.

הכותבת היא מדריכת הורים ויועצת משפחתית ואישית. לעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.