fbpx

מוטיבציה – מילה עם כוח

 

חשבתם פעם מהו הדבר הזה שמניע אתכם לפעולה? מה גורם לכם להשיג יעד, לעשות משהו שאולי קצת מפחיד ולא כל-כך מתחשק לעשות? ומה עוצר אתכם? רק אתם יכולים לבנות את המוטיבציה שלכם, צעד אחר צעד. עצות להורים ולמתבגרים

פעמים רבות אנחנו פועלים על אוטומט. זה קורה לנו בעיקר בדברים שאנחנו חייבים או צריכים לעשות, כמו לקום לבית הספר, לאכול ארוחת צהריים, לצאת לטיול עם הכלב ואפילו להיפגש עם חברים. הפעולות הפשוטות האלה לא מצריכות מאיתנו הנעה לפעולה או מוטיבציה. כאשר מדובר בפעולה מוכרת וכיפית כמו פגישה עם חברים או ארוחה טעימה נשמח לבצע אותה וכאשר מדובר בפעולה פחות כייית כמו לעשות שיעורים או לטייל עם הכלב אמנם לא נעשה אותה בשמחה אבל הפעולה עצמה לא מצריכה מאיתנו הכנה מיוחדת חוץ מההבנה שיש לבצע אותה.

אבל מה קורה ברגע שאין לכם כוח או חשק? כשאין לכם מוטיבציה? כשקיבלתם משימה שמצריכה אתכם לצאת מהאזור הקרוב והמוכר שלכם ולהגדיל את אזור הנוחות? מה יניע אתכם לפעולה ומהי זריקת המוטיבציה שלכם?

 

מה עוצר אתכם ומה מרים אתכם?

עוד לפני שתשכנעו את עצמכם לקום, נסו לזהות את הרגע של חוסר המוטיבציה ונסו להבין את הסיבה לכך. האם משהו מרתיע אתכם? מה חוסם אתכם? העלו בראש, בעל פה או בכתב את המשימה עצמה, את הסיבות שבגללן אתם צריכים לבצע את המשימה ואת אלה שחוסמות אתכם. השתדלו למצוא כמה שיותר סיבות לבצע את המשימה.

עכשיו הסתכלו על הרשימה של הסיבות שחוסמות אתכם, על אלה שמונעות מכם לקום ולבצע את הפעולה. בחנו כל אחת מהסיבות ונסו למצוא מולן משהו שבכל זאת ירים אתכם ויקדם אתכם כן לבצע אותן. זה יכול להיות כל דבר שיגרום לכם להרגיש טוב יותר, ימלא אתכם באנרגיה או יספק לכם ביטחון- ספורט, אוכל, מוזיקה, עידוד עצמי, שיחה עם חבר קרוב, משפחה – אין נכון או לא נכון. ערכו רשימה של כל הדברים שמרימים אתכם ומשכנעים אתכם לזוז קדימה וזכרו אותם – הם יהיו אבני הדרך שלכם בכל פעם שתצטרכו להתקדם. רשמו אותם כמעודדי מוטיבציה והשתמשו בהם בכל פעם שקשה. כאשר תתקעו לפני משימה או פעולה ותרגישו עצורים, כבר תדעו מה מקדם אותכם ותפעלו לפי זה.

 

שמרו על חיוביות, שנו הרגלים והתמידו

הכי קל זה לוותר כי אין לנו כוח. לתרץ לעצמנו למה לא הצלחנו או למה לא כדאי לנו לנסות בכלל. כאן נכנסת לתמונה המילה, או יותר נכון הכוח של המילה. ברגע שתשנו את דפוסי החשיבה שלכם למקדמים הם באמת יקדמו אתכם. עודדו את עצמכם, חזקו את עצמכם בכך שאתם מסוגלים, שאתם יכולים, שזה קטן עליכם. תדחפו את עצמכם קדימה על ידי עידוד עצמי וקריאה לפעולה והזכירו לעצמכם שזה רגע – קצר או ארוך- זה רק רגע בחיים.

ברגע שתדברו אל עצמכם במילים חיוביות ותזכירו לעצמכם את ההישגים שלכם ואת כל הפעמים שהצלחתם, כך תהיה לכם מוטיבציה להצליח שוב. ההישגים וכל מה שעשיתם עד כה, הם לא הגיעו סתם כך, אתם אחראים להם וברגע שתזכירו לעצמם את העובדה הזו יהיה לכם יותר קל לנוע קדימה לעבר הישג נוסף.

גיליתם הרגל שעוצר אתכם? הרגל שמונע מכם להתקדם לעבר המטרה? המירו אותו בהרגל אחר, כזה שיקדם אתכם. חשבו על ההרגלים הקבועים שלכם: מה התועלת של כל הרגל? מה הוא נותן לכם? כך תוכלו ביתר קלות להיפטר מהרגלים שלא מסייעים לכם ולאמץ הרגלים אחרים שמקדמים אתכם קדימה. זכרו שהדרך להפוך פעולה חד פעמית להרגל היא להתמיד! בהתחלה זה קשה אבל ככל שתתמידו הפעולה תהפוך להרגל שקל לבצע וברגע שתראו את התועלת שבו זה יעודד אתכם להמשיך ולבצע אותו.

 

הציבו לעצמכם מטרות קטנות

דמיינו לרגע סולם. הקצה העליון של הסולם הוא היעד שלכם. בכדי להגיע עד למעלה לקצה בבטחה ובהצלחה אתם צריכים לטפס שלב שלב נכון? יכול להיות שתאלצו לעצור לרגע, להתייצב, לאזן את עצמכם תוך כדי טיפוס ואפילו להיעזר באדם חיצוני, אך כל הפעולות שלכם במהלך הטיפוס תהיינה מכוונות בכדי להגיע למעה לקצה הסולם. כך גם בחיים.

הציבו לעצמכם מטרה, יעד מדויק, לאן אתם רוצים להגיע, מה הם השלבים להגיע לשם וכמה זמן זה ייקח לכם. אין צורך להסתער על המטרה כמו שלא תקפצו לשלב האחרון בסולם. יש צורך לבנות אסטרטגיית פעולה אישית. הציבו מטרות קטנות בדרך שתעזורנה לכם להתקדם צעד צעד ותיתנה לכם את המוטיבציה להמשיך להתקדם. המטרות צריכות להיות ברות השגה, חיוביות, מדויקות ומדידות בזמן. הצלחתם? סמנו לעצמכם וי והמשיכו הלאה למטרה הבאה, צעד צעד עד ליעד הסופי שאותו הצבתם בהתחלה. מטרות קטנות מסייעות להגיע להצלחות קטנות שמובילות להצלחה גדולה.

 

חשבו קדימה

כל פעולה שאנחנו עושים נועדה על מנת לקדם אותנו. גם אם אנחנו עוסקים בלשכנע את עצמנו לבצע פעולה שאנחנו פחות רוצים לבצע, גם השכנוע וגם ביצוע הפעולה נועדו בכדי לקדם אותנו. כשקשה לכם לקום ולבצע פעולה נסו לחשוב על התקופה שלאחריה, דמיינו את עצמכם כבר שם, לאחר ביצוע הפעולה, לאחר הטמעת הרגלים חדשים, לאחר השגת המטרה. איזו הרגשה מעצימה ומספקת זו!

את המוטיבציה שלכם רק אתם יכולים לבנות. ברגע שתתחילו להניע את עצמכם קדימה ולחשוב בצורה מקדמת וחיובית אתם תראו תוצאות. אותן תוצאות משפיעות על החשיבה שלכם והן יעלו עוד את רמת המוטיבציה וזו תתעצם ותדחוף אתכם קדימה. וכל זה מתחיל בעשייה שלכם – היו כל הזמן בעשייה מקדמת, חזרו על השלבים, תרגלו, תעצימו את עצמכם ותפרגנו לעצמכם וכך הדחיינות, הביקורתיות וחוסר המוטיבציה יישארו מאחור.

אספו אבני דרך חיוביות ופשוט צאו לדרך.

הכותבת היא מאמנת להתפתחות וקידום אישי. לאתר

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.