fbpx

הכנות לטיול משפחתי

אחרי שנתיים של קורונה, משפחות רבות מתכוונות לנצל את חופשת הפסח לטיול משפחתי בחו”ל. הנסיעה עם מתבגרים יכולה להציב אתגרים, אבל יש דרכים לעבור אותם בצורה חלקה ומגבשת

שנתיים וחצי שבהן לא יצאנו לחופשה משפחתית הגיעו לסיומן! ואנחנו מחכים ומצפים לקראת ביקורנו הראשון ביבשת אוסטרליה. חלק לא פחות חשוב מהטיול מבחינתי הוא התקופה שלפניו, שבה אני נהנית לגלגל בראשי את כל אותם מקומות בהם אני רוצה להיות, לפנטז על הרוגע, השלווה, הטבע והכיף בחיק המשפחה.

“אוסטרליה? למה לא פיליפינים?”

כחלק מההכנה לטיול הסתכלתי באלבום התמונות מהטיול האחרון שעשינו. הילדים נראו בו כל-כך קטנים. אז הבנתי שהחופשה הזאת עומדת להיות שונה. הילדים של החופשה הקודמת גדלו ועכשיו אנחנו נוסעים עם מתבגרת בת 13 ועוד שני צעירים. התגובה הראשונה מכיוון המתבגרת שנורתה במין טון לא ממש מרוצה, כשהודענו שנוסעים לאוסטרליה היתה: “מי רוצה לאוסטרליה, למה לא לפיליפינים?”. מיותר לציין, שלא זו התגובה לה ציפיתי ומיד עברה במוחי המחשבה האינסטינקטיבית ש”במקום שתבין כמה היא פריבילגית ותודה לנו על הטיול היא עוד מתלוננת?!”. מאוחר יותר, אחרי שהתקררתי מעט, יכולתי להודות ביני לבין עצמי שהיא בעצם עושה את מה שהיא אמורה לעשות ומתנהגת בהתאם לגילה ולצורך שלה לגבש את דעתה ולגלות עצמאות וזו שוב הייתי אני שנתפסה לא מוכנה לשינוי וכעת נאלצת להתאים את עצמי.

מכאן והלאה גיבשתי לעצמי מספר תובנות לקראת החופשה הקרבה:

  1. שיתוף הילדים בתוכנית הטיול -הדרך הטובה ביותר להימנע ממריבות מיותרות על מה עושים, כמה ולמה הוא לתת להם לבחור ולהשפיע על התוכניות. מיד פרסמתי בקבוצה המשפחתית את המסלול וביקשתי את תגובתם. מרגע שהמתבגרת גילתה אילו תמונות אינסטגרם יפהפיות (ולא מקוריות:)) היא תוכל להוציא מאותם מקומות, באוסטרליה נחה דעתה ולא היו לה בקשות מיוחדות. בן העשר נהנה לבנות בגוגל מפה ולסמן את המקומות המיועדים ובן השש קרא ספר על חיות באוסטרליה. שיתוף התוכנית יצר ציפייה והתלהבות לקראת הטיול. 
  2. חלוקת תפקידים ואחריות – אחריות על אריזת המזוודה, מי לוקח את התיק של המצלמה, מי מכין פלייליסט לנסיעה –  זו רק רשימה חלקית של תפקידים שאפשר להטיל על הילדים על מנת לגייס אותם להתעניין בטיול ולגלות מעורבות ואכפתיות. להטיל על הילדים תפקידים זו הדרך הטובה ביותר לדעתי לעזור להם לבנות תחושת ערך, ולפתח כישרונות ומיומנויות שיועילו להם לכל החיים. כך, בפעם הבאה כשישאלו אותם בשדה התעופה “ארזת לבד?” הם יוכלו לענות בביטחון וגאווה: “כן! ארזתי לבד”
  3. זמן מסך– אם חשבתם שחופשה היא זמן טוב לגמילה ממסכים, אז אנא חשבו על כך שנית. ראשית, אין באמת דרך לצאת לחופשה ללא מסכים. שנית, גם בזמן חופשה יש מספיק רגעים מתים – טיסות, נסיעות ארוכות וזמן פנוי בערב שבהם טוב לפעמים שיש מסך וכל אחד יכול לשקוע בדברים שמעניינים אותו. עבור מתבגרים הצורך להיות מחוברים הוא צורך קיומי כיוון שהרבה מהפעילות החברתית שלהם מתרחשת שם וניתוקם מהרשתות החברתיות למשך שעות רבות יוצרת את תחושת החרדה, ה- FOMO  ((Fear Of Missing Out. לכן,הדרך הטובה ביותר לצמצם את זמן המסך היא למלא את הזמן בפעילויות מעניינות וכיפיות שהילדים ואתם תכננתם יחד. 
  • לשחרר לחץ– זו ההנחיה שלי לעצמי והתובנה החשובה ביותר. זה הזמן להירגע, ליהנות מהרגע ולנסות דברים חדשים. כל התוכניות שתוכננו הן בסיס לשינויים, אם בגלל תנאים אוביקטיביים שלא קשורים בכם או בגלל שינוי ברצונות ובצרכים של כל אחד מבני המשפחה. שינויים אלו עלולים לאכזב חלק מאיתנו ולגרום למחלוקות. בנוסף, לא כולם אוהבים סיורים מודרכים במוזיאון מצד אחד, או טיפוס על הר מצד שני ולכן אני בהחלט בעד האפשרות להתפצל במידת הצורך ולהחליט להיפגש מאוחר יותר להמשך הטיול. אפשר גם לשחרר לכמה שעות מתבגרים שאתם מרגישים שניתן לסמוך עליהם ושרוצים בכך. הרי זו הבקשה העיקרית שלהם מאיתנו – שנראה בהם בוגרים עצמאיים.

עברו לפורמט הורים בחופשה

בסופו של דבר, מטרת הטיול, היא ליהנות מהדרך, להתגבש כמשפחה ולצבור זיכרונות נעימים. 

תרשו לעצמכם לעבור מפורמט “הורים בשגרה” לפורמט קליל יותר של “הורים בחופשה”. משמעות הדבר היא לקבל מראש החלטה מודעת שבמידה ותמצאו את עצמכם מתווכחים עם הילדים, במיוחד המתבגרים, אז הפעם תוותרו יותר בקלות. בסופו של דבר אתם לא רוצים לזכור מקום בגלל המריבה שהייתה לכם בו, אלא בשל היופי והקסם שלו. זה הזמן לקחת הכל קצת פחות ברצינות ויותר בהומור, למצוא נקודות מבט חדשות להתבונן בילדים, אולי תגלו עליהם דברים שלא ידעתם. המפתח להצלחת החופשה טמון ביכולת לגשר על הפערים בין הציפיות למציאות, בין המותר לאסור ובעדכון היחסים והתקשורת בהתאם לשינויים שהחופשה מזמנת.


הכותבת היא יועצת חינוכית ומדריכת הורים, בוגרת מכון אדלר, המתגוררת עם משפחתה בסינגפור

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.