fbpx

אנדומטריוזיס – המחלה שקשה לדבר עליה

 

חודש מרץ הוא חודש המודעות לאנדומטריוזיס, מחלה גינקולוגית שכיחה למדי שעד לפני שנים ספורות בכלל הכחישו את קיומה. נערות רבות חוות כאבי מחזור עזים וזה לא בהכרח אמור להיות כך. באיזה מקרה עליהן ללכת להיבדק?

אנדומטריוזיס, מחלה שקשה אפילו להגות את שמה, היא מחלה שנשים ונערות רבות סובלות ממנה. למעשה, הסטטיסטיקה עומדת על אחת מכל 10 נשים בגיל הפוריות ובכל זאת ממעטים לדבר עליה.  היא מופיעה אצל נערות החל מהווסת הראשונה. גם בקרב נערות בריאות, המחזור החודשי הוא עדיין נושא לא מדובר מספיק. החברה המערבית גם היום, עדיין מתייחסת למחזור כאירוע שיש עמו בושה והסתרה, המסרים שמחדירים לנו דרך עולם הפרסום ואמצעי התקשורת מסלילים אותנו ל”התנהגות רגילה”, כזו שלא מעידה על שום קושי, אי נוחות ואפילו כאב. כתמי דם נחשבים כמובן לאסון והתגברות על כאב נתפסת כראויה להערכה. על אף שהיא מופיעה אצל נערות החל מהווסת הראשונה, היא נחשבת למחלה שקופה.

יחד עם זאת, ניכר גם שינוי בתפיסה. לנה דנהאם, יוצרת הסדרה “בנות”, היא המפורסמת הראשונה וכמעט היחידה שסיפרה לעולם כי היא סובלת מאנדומטריוזיס. גם הקומיקאית הישראלית שני כהן דיברה על כך בגלוי, מה שנירמל במידה מסוימת את השיחה סביבה. ואכן, בשנים האחרונות, יותר נשים, נערות וגם רופאים מכירים בכך שיש כאב ויש כאב לא מידתי ולא סביר. מרץ הוא חודש המודעות הבינלאומי לאנדומטריוזיס, יש צורך בהעלאת המודעות לאנדומטריוזיס כדי שגם הלגיטימציה לדבר על המחלה תעלה, מה שישפיע באופן ישיר על רמות האבחון והטיפול.  

שוחחנו עם פרופ’ יגאל וולמן, גינקולוג בכיר, מומחה לאבחון אנדומטריוזיס, כדי להבין יותר מה זה ומתי כדאי לגשת לאבחון ולטיפול.

מה זה אנדומטריוזיס?

פרופ’ וולמן: זוהי מחלה כרונית, שכיחה למדי המוגדרת כזליגה של רירית הרחם לאברים שונים באזור האגן. בזמן הווסת הרקמה מדממת שלא במקום ועשויה לגרום לסבל רב, לעיתים לצורך באשפוזים חוזרים, לניתוחים חוזרים ולפגיעה משמעותית באיכות החיים עד כדי נכות.

האם המחלה יכולה לעבור מעצמה עם השנים?

פרופ’ וולמן: לצערי לא. זוהי מחלה שעוצמתה מתגברת אם לא מטפלים בה. היא עשויה לצוץ עם קבלת הווסת לראשונה ולהחמיר משם.

נערות רבות מוכנות נפשית לכך שהווסת כרוכה בכאבים. איך הן יידעו האם כדאי ללכת לאבחון?

פרופ’ וולמן: כאב הוא כמובן עניין סובייקטיבי אבל כאב עז, לא מידתי, הוא בהחלט תסמין. יחד עם זאת יכולים להיות עוד תסמינים המחייבים בירור: כאבי אגן חזקים בזמן הוסת, או באופן כרוני, כאב עז בזמן קיום יחסי מין, עייפות כרונית, כאב גב תחתון, כאבים בהטלת שתן או בצואה ולעיתים שלשולים או הקאות בעת המחזור הויסתי. התסמינים הללו יכולים להופיע לבד או יחד עם אחרים וחומרתם נמצאת בהתאמה למיקום ועומק חדירת מוקד האנדומטריוזיס.

איך מאבחנים?

פרופ’ וולמן: אציין קודם כי חשוב מאד לאבחן, כי בהיעדר טיפול המחלה מחמירה ויכולה לגרום אף לפגיעה בפריון. האבחון צריך להיעשות ע”י רופא מומחה לאנדומטריוזיס בבדיקה סונוגרפית. ידועים מקרים רבים בהם נערות ונשים סבלו במשך שנים ממושכות בשל כשל או עיכוב באבחון. בשנים האחרונות ניכר שיפור רב באבחון, הרבה בזכות הבדיקה הסונוגרפית, שאינה כרוכה בכאב אך דורשת מיומנות מיוחדת.

אבחונים באמצעות רנטגן, CT או MRI לא תמיד ייתנו את התמונה המלאה.

יש גורמי סיכון ידועים?

פרופ’ וולמן: בין גורמי הסיכון הידועים: רקע משפחתי של אנדומטריוזיס בקרב קרובות מדרגה ראשונה ובעיקר תאומות, תחילת וסת בגיל מוקדם, מחזורים קצרים, וסתות ארוכות .כמו כן, למערכת החיסון תפקיד מכריע בהתפתחות אנדומטריוזיס: ידוע כי בקרב נשים עם אנדומטריוזיס קיימת שכיחות יתר למחלות אוטואימוניות כמו אסתמה, אלרגיה, פיברומיאלגיה, תת פעילות של בלוטת התריס ועוד.

איך מטפלים במחלה?  

פרופ’ וולמן: סוג הטיפול תלוי ישירות בחומרת המחלה. הטיפול מתחלק בעיקר לטיפול תרופתי או טיפול ניתוחי. הקו הראשון בטיפול יתבסס על תרופות המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון, תרופות מונעות ביוץ או תרופות המכילות פרוגסטרון בלבד שגם הן הוכחו כיעילות מאוד. כאשר הטיפול התרופתי נכשל או שקיימת ציסטה שחלתית גדולה שנוצרת עקב הדימום, הטיפול היעיל היחידי הינו ניתוח. הניתוח הינו ניתוח לפרוסקופי שמבוצע על ידי החדרת סיב אופטי דרך הטבור אל תוך האגן ובעזרת מכשור מיוחד מסירים את הנגעים.

המסר שלנו לאמהות ונערות – אל תסבלו בשקט. היו קשובות לכאב, ואם יש ספק, דברו על זה ולכו להיבדק.

פרופ’ וולמן הוא גינקולוג בכיר, מומחה בכל תחומי האולטרה סאונד ברפואת נשים, מומחה באבחון מומי רחם והערכת אגן בנשים עם אנדומטריוזיס. לאתר של פרופ’ וולמן, לאינסטגרם של פרופ’ וולמן

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.