fbpx

הריטלין יצא לחופש!

הריטלין יצא לחופש!

 

ילדים רבים עם בעיות קשב וריכוז שנוטלים ריטלין או קונצרטה במשך כל שנת הלימודים, מפסיקים להשתמש בתרופה במהלך החופש הגדול. איך ניתן להקל על המתבגר (ועל הוריו), כך שחופשת הקיץ תעבור בצורה נעימה ובלי התקפי זעם או פרצי אנרגיה קיצוניים? להיות בלי ולהרגיש עם

 

אלפי תלמידים יצאו באחרונה לחופשת הקיץ הארוכה, ויחד עמם הריטלין והקונצרטה. המחשבה שמנחה את ההורים המחליטים לקחת “פסק זמן” מהתכשיר שילדיהם צורכים כדרך קבע בימים שבשגרה, נשענת על ההנחה שבשבועות הקרובים ילדם לא יהיה חייב להיות כל הזמן קשוב ומרוכז כמו בלימודים. בגדול, הם צודקים. אולם במקרים שבהם הטיפול היחידי והעיקרי בילד נתמך בריטלין (או בתכשירים המקבילים לו), הפסקת נטילת התרופה עלולה לבוא לידי ביטוי לא רק בפגיעה משמעותית ביכולת הריכוז, אלא גם בקשיים רבים בוויסות ההתנהגותי. משמעות הדבר היא שאותם מתבגרים יפגינו יותר התפרצויות זעם ואימפולסיביות, חוסר סדר, קשיי התארגנות ועוד.

ילדים ובני נוער המטופלים בריטלין ובקונצרטה מאובחנים על פי רוב כסובלים מבעיות קשב וריכוז (ADD/ADHD) – בעיות המשליכות על כל תחומי החיים וההתנהלות היומיומית. לכן, במקרים של נטילת התכשיר חשוב להתייעץ עם גורם מקצועי לפני ההפסקה או הורדת המינון, ובמקביל לאתר דרכים שבהן ניתן לסייע למתבגר/ת לאזן את התנהגותו, רגשותיו ותפקודו במהלך החופשה.

אז מה יחליף את הריטלין?

פעילות גופנית יומיומית: ריצה, קפיצות, קפיצות בהצלבה, ריקוד, משחקי כדור וגם הליכה. אחד הגורמים להפרעות קשב וריכוז הוא ויסות לקוי בהפרשה של המוליכים העצביים, ביניהם: דופאמינים, נוראדרנלין וסרוטונין. התפקוד הלקוי נוצר כשאין הפרשה מאוזנת של השלושה. הריטלין יוצר “תיקון זמני” – לטווח של כמה שעות, אולם על פי שיטת אלבאום ניתן לגרום להפרשות חומרים אלו במוח באופן טבעי באמצעות פעולות המשפרות את היכולות התפקודיות ואת רמת הריכוז. אז מה יותר פשוט וזמין מלצאת להליכה של 40-30 דקות בכל ערב (וזה כמובן גם לא כרוך בהוצאה כלכלית)? בהליכה במשותפת עם המתבגר/ת שלכם תרוויחו גם זמן איכות, גם אוויר צח וגם עזרה לילדכם – על מנת שיוכל לעבור את החופשה בצורה נעימה ללא התרופה. הפעילות הגופנית גורמת לפריקת המתח, שומרת על ערנות ומאפשרת לילד להיות ממוקד, קשוב ורגוע יותר.

חוג ספורטיבי מוטורי קבוע: שחייה, כדורגל, טניס, ריקוד. בחופש הגדול אמנם קשה יותר להשתלב בחוג קבוע (גם החוגים בדרך כלל יוצאים לחופש), ובכל זאת – אם תתאמצו תמצאו (חוגי שחייה יש לרוב). זה המקום לציין כי אחת מתופעות הלוואי של הריטלין היא חוסר תיאבון, ולכן עם הפסקת נטילת התרופה תיתכן דרישה מוגברת לאוכל – ואף מעבר למה שהגוף צריך. פעילות גופנית קבועה תתרום לאיזון חילוף החומרים ותסייע לילד לשמור על משקל גוף יציב.

טיפולים אלטרנטיביים: פרחי באך, שיאצו, רפלקסולוגיה, דמיון מודרך, טיפול בתנועה. טיפולים אלטרנטיביים נמצאו יעילים באיזון ילדים ומתבגרים שאובחנו כ-ADD/ADHD . כדאי להביא בחשבון שיש ילדים המאוזנים אך ורק על ידי טיפולים מהסוג הזה גם במהלך שנת הלימודים, ולכן זה הזמן לבחון את יעילותם.

קביעת מסגרת וסדר יום קבועים: על אף שחופשת הקיץ נועדה לשבור את שגרת המחויבויות ללימודים ולאפשר לילד שגרה שונה, מגוונת ומהנה, חשוב ליצור עבור ילדים ובני נוער עם קשיי קשב וריכוז סוג של מסגרת וסדר יום בסיסיים (למשל: שעת קימה קבועה, שתבטיח מעבר נורמטיבי משעות הצהריים לערב, הן מבחינת הארוחות והן מבחינת איזון פנימי). המסגרת וסדר היום החלופיים יאפשר לילדכם לנהל את זמנו באופן אפקטיבי, ככל הניתן.

לא לחכות לדקה ה-90

ועוד טיפ לסיום: עודדו את ילדכם המתבגר וסייעו לו לארגן את הציוד לבית הספר דווקא בתחילת החופש הגדול. בשלב הזה נסו לדאוג גם לכך שהוא יסיים התחייבויות, כמו עבודות לימודיות. בתחילת החופשה החומר עדיין טרי והיכולות הלימודיות בשיאן, ועשייה מוקדמת תאפשר לכל בני המשפחה זמן פנוי בהמשך ותמנע סחבת שעלולה לגזול אנרגיה רבה מההורים ומהילדים כאחד.
את הבילויים לעומת זאת, נסו לפרוס לאורך החופשה כולה. חודש יולי רווי במגוון פעילויות, שכוללות קייטנות, מסיבות, הופעות וטיולים. אבל רק אל תשכחו שכל אוגוסט עוד לפניכם, וכדי למנוע בטלה וחוסר איזון דווקא לפני החזרה לשגרה – כדאי לזמן מראש את הפעילויות המשפחתיות כך שחלק מהן יתקיימו באוגוסט.

הכותבת היא מטפלת ומאבחנת בשיטת אלבאום – בעלת מרכז אלבאום למצוינות אישית וקליניקת עיגולים של שמחה – אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים

לאילו ילדים מומלץ להפסיק ליטול ריטלין / קונצרטה בחופש הגדול? האם ההפסקה צריכה להיעשות בהדרגה?

איך חווים ילדים עם קשיי קשב וריכוז את גיל ההתבגרות

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז



 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.