fbpx

מסכים הם לא רק סכנה

הורים רבים מודאגים מכך שהילדים דבוקים למסכים, אבל הסתכלות אחרת יכולה לעזור להם לשכלל את היצירתיות שלהם, להכין אותם לעתיד ואפילו לחזק איתם את הקשר. מסכים הם גם חברים

לפעמים נדמה כי מסכים הם שם קוד לאיום הגדול מכולם. אחת התלונות הרווחות אצל הורים כלפי הילדים ובעיקר כלפי בני הנוער היא ‘הוא כל הזמן במסך’. ואכן, הדור הזה בהחלט נולד היישר לתוך המסכים בגדלים השונים, ולמכשירים חכמים ומתחכמים ואין ספק שהוא חי שם חלק ניכר מהזמן. למה בעצם כהורים זה מפריע לנו? האם זה רע בהכרח? אולי אפשר להפיק תועלת מהמסכים? ומה אנחנו כהורים יכולים לעשות בקשר לזה?

אפשר למצוא דרך חיובית להסתכל על מסכים

הסיבות לתלונות ההוריות די ברורות – צפייה לאורך זמן במסך אינה טובה לראייה, שימוש יתר במסכים פוגע ביכולת הקשב והריכוז, הוא מזמן תוכן לא מבוקר שהילדים חשופים אליו וגורם לירידה ביצירת חברויות והתקשרויות חברתיות שאינן קשורות במסך.

עם זאת, חוץ מלהתלונן, מה אנחנו כהורים יכולים לעשות? התשובות המתבקשות והידועות הן לספק דוגמא אישית בכך שאנחנו נפחית שימוש במסכים, לפחות כשאנחנו איתם, ולהגביל אותם בשעות שימוש במסך. אבל, וזה אולי יפתיע אתכם, אנחנו יכולים להשתמש בקדמה הטכנולוגית ובריבוי המסכים בכדי לעזור לילדים לחדד את החשיבה ואת היצירתיות שלהם, לספק להם כלים לעתיד ועל הדרך לחזק את הקשר איתם ולמצוא לנו צוהר לעולם שלהם.

ברגע שאנחנו עוצרים רגע, ומסתכלים על החיים בכלל ועל המסכים בפרט מזווית ראייה אחרת, יצירתית ומחודדת יותר, אנחנו יכולים למצוא גם דרך חיובית יותר להתייחס לסוגיית זמן המסך.

איך תשכללו את היצירתיות של הילדים בעזרת הרשת:

הכל פתוח בתנאי שאתה כזה – אם הילדים שלכם גולשים בטיקטוק ובאינסטגרם בוודא ראיתם אותם מבצעים אתגר כזה או אחר. מדי פעם עולה כתבה ברשת על אתגר מסוכן שבני נוער עושים. אתגר כשמו כן הוא –  הוא מאתגר. בני נוער שנמצאים בשלב בו הם רוצים להיות מגניבים, להיות שייכים, לבדוק את הגבולות, ינסו אתגרים גם אם הם נראים להם לא לגמרי בטוחים. בכדי להשתמש בזה לטובה, בקשו מהם למצוא אתגר אחד ביום או בשבוע שאפשר לעשות ביחד. זה יכול להיות משהו לאפות, ריקוד שצריך לרקוד. כל אתגר שיאפשר לכם לאתגר אחד את השני. במקביל, שוחחו איתם על אתגרים שעולים באפליקציות השונות והסבירו להם מה הסיכון בהם ומתי צריך להגיד “תודה, אבל האתגר הזה לא בשבילי”.

ללמוד בלי להרגיש לא רבים הילדים שאוהבים ללמוד ויש להם מספיק על הראש מבית הספר. אבל אם לומדים משהו מבלי להרגיש שלומדים, צוברים גם ידע וגם כוח. לדוגמא: במקום לחייב אותם ללמוד קורס אנגלית מקוון, הורידו אפליקציה של משחקי חשיבה באנגלית. הם יצטרכו להתאמץ לשחק בה על ידי קריאה ויישום של הוראות באנגלית. דוגמא נוספת: תנו להם משימה ללמוד על נושא שמעניין אותם ולספר עליו בארוחת הערב לשאר בני המשפחה. אפשר גם לייצר משחק טריוויה נושא פרסים.

מתוך האי וודאות צומחת היצירתיות הם מכירים את כל האפליקציות ויש להם זווית ראייה שמותאמת לפרסום במדיה החברתית. ביחד עם המכשיר החכם שלהם הם יכולים לייצר פוסטים, לעצב פרסומים, לנהל דפי מדיה חברתית וללמד אנשים קשישים כיצד להשתמש במחשב. אל תגבילו את הידע והיכולת שלהם לאפליקציה שהם משחקים בה, ראו בה אפשרות להכשיר אותם לקראת העתיד. בהתאם לתחום שמעניין את הילד רכשו עבורו תוכנות עיצוב גראפי, רשמו אותו לחוגים אונליין של תכנות, אפשרו לו לסחור באתרים שונים וללמוד כיצד העולם העסקי והכלכלי מתנהל.

כדי להיות העיפרון הכי מחודד אתה צריך לצידך את המחדד הכי טוב נכון שחוץ משיעורים בבית הספר הם לא מחזיקים עפרונות או עטים ונוטים להקליד ולהחליק עם האצבע במקום לכתוב על דף, אבל הם בהחלט יכולים “לכתוב” במחשב. פתיחת בלוג, ניהול קבוצת וואטסאפ בנושא שמעניין אותם, כתיבת כתבות והשתתפות בפורומים,  כל אלה יאפשרו להם לשפר את יכולת הביטוי וההתבטאות שלהם בכתב ולשתף בדעות ובמחשבות שלהם. לכו תדעו לאן זה עוד יתפתח.

לחדד את ההסתכלות על החיים

הילדים של היום הם המבוגרים של מחר. והם לומדים מהר ומתאימים את עצמם לקדמה הטכנולוגית הרבה יותר מאיתנו. מצד אחד הם שייכים לדור בו רמת האיפוק ודחיית הסיפוקים היא מינימלית והכל מתחלף בקצב מהיר, מצד שני הם לומדים לעשות התאמות וללמוד לתפעל אפליקציות חדשות הרבה לפני שאנחנו ידענו שיצאה אפליקציה חדשה. החוכמה היא לאפשר להם לקחת את היצירתיות והיכולות שלהם ולשלב אותם עם הכלים הטכנולוגיים הרבים שעומדים לרשותם ובכך לחדד עבורם את ההסתכלות על החיים כעת ובעתיד.

הכותב הוא רעיונאי ויועץ מיתוג, מרצה בתיכונים ובאוניברסיטאות, מחבר הספר “מחודדים לחיים”. לעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.