fbpx

צעירים מכריזים: “אינסטגרם – אאוט”

בני נוער עוזבים את אינסטגרם? כן, לאחרונה נראים ניצני מגמה של נטישת הרשת החברתית הפופולרית. בהוליווד עשו זאת כמחאה, סלבריטאים מקומיים עושים זאת מסיבות רגשיות, ובני הנוער, מגלים שיש חיים מחוץ למסך. יצאנו לבדוק

לאחרונה ניתן לראות כי יותר ויותר סלבריטאים מדווחים כי הם עוזבים את האינסטגרם ו/או מוחקים את חשבונם לחלוטין. ביניהם בן אל תבורי, עדי ביטי, ואחרים. הם מדברים על ההשלכות הקשות, הן הפסיכולוגיות והן הרגשיות שנגרמו להם בעקבות החשיפה באינסטגרם. בואו לא נשכח גם את כוכבי הוליווד שיצאו במחאה כנגד השנאה ברשתות, וסגרו את החשבונות שלהם למשך 24 שעות.

האם מדובר במגמה שתהיה לה השלכות על בני הנוער? האם באמת בני הנוער יהיו מוכנים לחיות ללא אינסטגרם?. שוחחתי עם בני נוער שבחרו להתנתק מהאינסטגרם, ובדקתי מה היו הסיבות לבחירה, כיצד נראים החיים ללא האינסטגרם, והאם יש להם כוונה לחזור ולהתחבר?

“הבנתי שכל אחד יכול לדעת מה אני עושה ואיפה אני נמצאת”

ענבל נחשון, בת 15 מגדרה החליטה כבר לפני שנה למחוק את האפליקציה: “לאחר הצפייה בסרט ״מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית״ במסגרת שיעור אנגלית, חברה שלי ואני החלטנו למחוק את האינסטגרם ל-24 שעות”, מספרת נחשון, ” אני לקחתי את האתגר קצת רחוק יותר”.

צעירים מכריזים: "אינסטגרם – אאוט"
ענבל נחשון. אלבום פרטי

למה בעצם התנתקת?

אני חייבת לציין שהרגשתי כבר לפני כן את מה שהסרט הבהיר לי. הייתי פותחת את  הטלפון ואוטומטית בודקת מה קורה באינסטגרם. לאחר הצפייה בסרט הרגשתי שזה די מזעזע שכל אחד יכול לדעת מה אני עושה ואיפה אני נמצאת בכל רגע נתון. ומכיוון שאני לא יודעת איך להמנע מחוסר הפרטיות הזה, מבחינה טכנולוגית, אני מעדיפה להמנע בכלל משימוש באפליקציה.

.
מהם האתגרים בכך שמחקת את אינסטגרם?

אני חושבת שהחיסרון המרכזי הוא הניתוק מהעולם שהוא לא הסביבה הקרובה שלי, כדוגמת עדכונים על מה קורה בתעשיית האופנה והבידור בארץ ובעולם. יחד עם זאת אני חושבת שיש בניתוק הזה גם יתרונות. קודם כל הרווחתי את השקט הנפשי שלי. בנוסף לכך, בזכות הניתוק שלי מהאינסטגרם אני לא יודעת על סיטואציות חברתית מסוימות שהיו עלולות באיזשהו אופן לפגוע בי. החופש מהאינסטגרם גורם לזמן המסך שלי לרדת ולי להיות פחות בטלפון.

איך הסביבה מגיבה לכך שאין לך אינסטגרם?

חלקם מופתעים, ביניהם גם הורים של חברים, וחלקם מבינים את המשמעות והמחשבה מאחורי זה.

יש לך עצה לבני נוער?

אני חושבת שכל רשת חברתית יכולה להיות מדהימה אם יודעים להשתמש בה נכון. היא יכולה לעזור לקידום עסק, מטרה כלשהי או מחאה ובשימושים כאלו אני לגמרי תומכת. אני מציעה לכל אדם שמשתמש ברשת החברתית למחוק את האפליקצייה מהטלפון ל-24 שעות בלבד ולראות מה הוא מרגיש. אם הוא סובל מזה, אז כנראה שהיתרונות חזקים מהחסרונות וזה מעולה. אבל אם הוא נהנה מהחופש, ממליצה להמשיך כך. יש חיים מחוץ לאינסטגרם.

תחזרי לדעתך לאינסטגרם?

בינתיים לא נראה לי. אולי רק כשאני ארצה לצאת לעולם הגדול ולהכיר אנשים חדשים.

אגב, כיום יש לי ווטסאפ ואפליקציית פינטרסט, שלדעתי היא שונה מאחרות. אני מקבלת ממנה השראה לאופנה , עיצוב. אני אוהבת לעצב בתים, חדרים וכו. וגם למדתי המון טיפים לתפירה ורקמה –  דברים מדהימים שלא הייתי יודעת עליהם בלי הפינטרסט. כרגע אני גם לא מעלה שם דברים כך שזה נטו בשביל עצמי.

רוצים לראות את הכתבה בתכנית הבוקר של פאולה וליאון, בהשתתפות ענבל נחשון ויונית צוק? הקליקו כאן

“לא מעניין אותי מה הם אכלו או איפה הם מטיילים”

גם אור שחר, בת 19 מפרדסיה החליטה לאחרונה למחוק את הרשת: “הייתי ברשתות אינסטגרם וטיק טוק ולאחרונה החלטתי למחוק את אינסטגרם”, מספרת שחר, “ואם לדייק הרי שאני לא משתמשת באינסטגרם כבר חודשיים לערך. החלטתי להתנתק כי הרגשתי שאין לי מה לחפש באינסטגרם. כל מה שאני רואה שם זה חיים של אנשים אחרים וזה לא באמת מעניין אותי. ממש לא אכפת לי מה הם אכלו באותו יום או איפה הם מטיילים או מה הם עושים עם הבן/בת זוג. ולאור העובדה הזאת התחלתי לשאול את עצמי למה בכלל אני צריכה שיראו מה אני עושה בחיי היום יום שלי? את מי זה אמור לעניין?

יש בזה אתגר?

אני לא מרגישה שזה אתגר עבורי בעיקר כי זה באמת לא מעניין אותי. אף אחד מהחברים שלי לא מתעסק בזה יותר מידי ולאף אחד לא אכפת כמה לייקים הם קיבלו או כמה ראו להם את הסטורי. לעומת זאת גיליתי שיש לכך הרבה יתרונות. למשל: אני עסוקה יותר בלחיות את חיי כפי שהם באמת מאשר לחשוב על איזה תמונה אני יכולה להעלות או איזה סטורי.

בכלל, אני ממליצה להורים לילדים מתחת לגיל 12 להבין שלילדים שלהם אין מה לחפש באינסטגרם או בטיק טוק. אני רואה המון בנות 10 בטיק טוק שמנסות להראות מבוגרות יותר בשביל סרטון, שלא לדבר על כך שלדעתי ילדה בת 10 לא צריכה להעלות את עצמה לרשת.

מה העצות שלך לבני הנוער?

עזבו את הטלפון לרגע. לא צריך לעדכן את כל העולם שאתם אוכלים פסטה עכשיו או שאתם בארוחת שישי כי באמת לאף אחד לא אכפת וגם לכם לא צריך להיות אכפת. תעשו מה שבא לכם, תחיו את החיים שלכם בלי לחשוב איך זה יראה טוב לסטורי. ותאמינו לי, אתם רק תרוויחו מכך.

צעירים מכריזים: "אינסטגרם – אאוט"
אור שחר. אלבום פרטי

“מעולם לא הייתי בטיקטוק, אינסטגרם או סנאפצ’ט”

וישנם גם כאלו שכלל לא מעניין אותם לפתוח פרופיל ולהצטרף לרשת חברתית כזאת או אחרת. עידו עיני, בן 13 מקדימה מסביר את הסיבות: “מעולם לא הייתי בטיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק או סנאפצ’ט. והאמת היא שאני לא נמצא ברשתות האלה כי יש לי דברים יותר טובים לעשות עם עצמי מאשר להעלות תמונות וסרטונים שלי לאינטרנט”.

צעירים מכריזים: "אינסטגרם – אאוט"
עידו עיני. אלבום פרטי

כיצד החברים שלך מגיבים לכך?

חברים שלי מנסים לשכנע אותי להוריד טיקטוק ואני מסרב כל פעם מחדש כי אני טוען שזה דרך נהדרת לאבד IQ. מבחינתי זה לא קשה בכלל ואני מנצל את הזמן שלי למשחקי מחשב, יוטיוב, חברים ושיעורי בית. אני לא מרגיש שבשל העובדה שאין לי אינסטגרם או טיקטוק אני משלם איזשהו מחיר חברתי, בעיקר כי בימנו הכל מפורסם בווטסאפ ולא אכפת לי מתמונות שאחרים מעלים.

בכלל, אני ממליץ גם לילדים אחרים להיות פחות או להתנתק מרוב הרשתות החברתיות שהם שקועים בהם כל היום ולא מנצלים את זמנם הפנוי ללימודים, כי אחרי זה רואים את התוצאות על הציונים”.

הכותבת היא חוקרת תרבות הילד והנוער, מרצה ומנכ”לית פורטל “עשר פלוס“.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.