fbpx

“אוריינות דיגיטלית היא ה’קרוא וכתוב’ של המאה ה-21”

עמותת “מחשבה טובה” מובילה פרויקט העצמה טכנולוגי חדשני המהווה מקפצה עבור נוער מהפריפריה ולמעשה נחוץ לכולם כדי להבטיח השתלבות טובה בחברה

מעטים ההורים היום שלא חולמים שהילדים שלהם יתגייסו ליחידות כמו 8200, אך הניסיון מלמד שרק מעטים מגיעים לתפקידים הללו. ברור לכולנו שלא מדובר רק בשירות צבאי, מדובר במפתח למוכנות לחיים. בשנים האחרונות ומאז שפרצה לחיינו מגפת הקורונה, ביתר שאת, אנו מודעים לכך שאוריינות דיגיטלית כבר אינה פריווילגיה, אלא זכות בסיסית במאה ה-21, זה ‘הקרוא והכתוב’ של המאה הזאת והבסיס להשתלבות בחברה.

“יש קורלציה בין פערים חברתיים לבין פערים דיגיטליים, הפער הדיגיטלי הוא מופע של פער חברתי, ולכן נראה אותו לרוב באוכלוסיות שמוגדרות כפריפריה של החברה. כיום דיגיטציה היא לא משהו שאפשר לחיות בלעדיו, בטח לא במדינה שמגדירה את עצמה כאומת ההייטק”, אומרת אורנית בן ישר, מנכ”לית עמותת מחשבה טובה. העמותה אשר פועלת עשרות שנים, שמה לה למטרה להנגיש טכנולוגיה לאוכלוסיות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, ליצור מוביליות החברתית דרך העצמה והנגשה טכנולוגית, כדי להתמודד עם אתגרי המאה ה-21. “הפער הדיגיטלי שקיים בישראל הוא לא חדש, הוא היה פה גם לפני הקורונה, אך הקורונה שמה עליו פרוז’קטור גדול שלא ניתן יותר להסתיר או לטשטש את הבעיה”, אומרת בן ישר.

תכנית הסטטארטאפיסטים

אחת מתכנית הדגל של העמותה היא  StartupisTeam. מדובר תכנית טכנולוגית דו-שנתית עבור תלמידי תיכון מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל, בוגרי תכניות הנוער של העמותה. זוהי למעשה תכנית העצמה טכנולוגית הנותנת לבני הנוער מקפצה להשתלבות בעולם הטכנולוגי בצבא ובאזרחות, אשר החלה כפיילוט לפני כשלוש שנים והכפילה את עצמה בשנה האחרונה.

מטרת התכנית היא הקניית ידע מתקדם במגוון תחומים טכנולוגיים ובעולם היזמות בכדי לעודד את המשתתפים להמשיך בלימודים מדעיים וטכנולוגיים באקדמיה וכן לפתוח בפניהם דלת לשרות בתפקידים טכנולוגיים משמעותיים בשירותם בצה”ל ולהשתלבות בעולמות היזמות והתעסוקה הטכנולוגיים בעתיד.

במהלך שנתיים לומדים המשתתפים שפת תכנות, באמצעותה ובאמצעות כלים מתחום היזמות המשתתפים מפתחים תוצר ממשי ועובדים עליו החל משלב פיתוח הרעיון ועד להשקתו. הנערים והנערות מתנסים הלכה למעשה ורובם נמצאים לקראת גיוסם לצה”ל, כך שהם כבר מתחילים לקבל הדרכה והכוונה למסלולים שונים בצבא.

את התכנית מוביל מנטור מטעם העמותה, והיא כוללת גם מפגשים עם יזמים שונים מהתחום הטכנולוגי וביקורים באקסלרטורים וחברות סטארט-אפ לשם חשיפה והעשרת הקבוצה.

לכל משתתף בתכנית מוענק גם מחשב נייד לשימושו, מה שמאפשר לקיים את התוכנית בתוך חברות הייטק מארחות, כאשר המשתתפים מגיעים עם המחשב האישי. הפרויקט מיועד לקבוצה קטנה של נערים ונערות, בעלי יכולות למידה גבוהות ובעלי מוטיבציה גדולה ללמידה של כלים טכנולוגיים חדשים. 

מודלים לחיקוי שימשכו אחריהם שכונות שלמות

את התכנית יזם ומוביל איש העסקים מייקל אייזנברג, שותף-מנהל בקרן Aleph, שותף לדרך של העמותה זה מספר שנים: “כלכלת ישראל חייבת לייצר הזדמנויות לפריצות דרך עבור כל האוכלוסיות בישראל. זו המהות של כלכלת אחווה. הדרך לפריצת דרך זה הייטק וכדי להביא הרבה אנשים ונשים מכלל האוכלוסייה להייטק צריכים מודלים לחיקוי גם מהפריפריה. תכנית הסטאראפיסטים נועדה לאפשר הצלחה של בנים ובנות ברמה הכי גבוהה, שיגיעו הכי רחוק בהייטק הישראלי והבינלאומי וימשכו איתם שכונות שלמות לכלכלה של המאה ה-21, כדי ליצור שגשוג וצמיחה רחבה”.

 אברהם פריאס (19), בוגר שתי תכניות של העמותה(קורס אקוטק בשכונת קרית מנחם בירושלים), חניך במחזור הראשון של התכנית הייחודית StartupisTeam ומשרת כיום כחייל בצה”ל, בתפקיד טכנולוגי משמעותי: “התוכנית העניקה לי ידע נרחב בכל מה שקשור לעולם ההייטק, והבנה לעומק בתחומי התכנות והטכנולוגיה, תוך שימוש מעשי בכלים פרקטיים. התוכנית בהחלט השפיע על השיבוץ שלי לתפקיד שאני עושה כיום בצבא”, הוא מספר, “בזכות הידע שלי וההסמכה שעברתי שיבצו אותי לתפקיד מעניין שדורש ידע טכנולוגי. לולא למדתי בתוכנית המעמיקה של עמותת מחשבה טובה, לא היה לי סיכוי להתקבל לתפקיד שאני עושה כיום בצה”ל”.

דניאל מלמד (17), תלמידה בכיתה יא’ מירושלים לומדת בתכנית השנה: “בחרתי ללמוד בתכנית מכיוון שהבנתי שהיא תוכל לפתוח לי דלתות ותוכל ללמד אותי דברים לעתיד שאצטרך להשתמש בהם. אני שואפת להגיע לתפקידים מובחרים ומשמעותיים בצבא, ביחידות טכנולוגיות שכוללות תכנות וסייבר ואולי אפילו אבחר לצאת לקצונה”.

 

"אוריינות דיגיטלית היא ה'קרוא וכתוב' של המאה ה-21"
לירז ודניאל, משתתפות ההאקתון. צילומים: שירה יהודית הילר

האקתון יזמות ופיתוח טכנולוגי

לאחרונה התקיים האקתון ממריץ ומעורר מחשבה בהשתתפות בני נוער עם צוות IBM אשר הוליד מיזמים טכנולוגיים של בני נוער ליום שאחרי הקורונה.

 במרתון היזמות התחלקו נערים ונערות לקבוצות חשיבה, בהן יצרו ופיתחו יחד רעיונות והמצאות טכנולוגיות פורצות דרך, במטרה לנסות לענות על אתגר אשר הוגדר מראש – למה ילדים זקוקים ביום שאחרי הקורונה?

 צוות בכירים מחברת IBM העבירו בהתנדבות סדנת Design Thinking מקצועית וממוקדת, אשר נתנה לבני הנוער ידע וכלים מקצועיים וסייעה להם לפתח חשיבה חוץ לקופסא ותוצרים חדשניים. את הסדנה הובילו מטעם IBM יניב אלון, מנכ”ל האקסלרטור של הדסה, הדר בלישה ברק, מנהלת אחריות תאגידית ונטע שמעוני, פסיכולוגית ארגונית ומומחית ל-Design thinking.

 בין המשתתפים היו נערים ונערות מקבוצות התכנית מלוד וירושלים, מכל קשת החברה הישראלית: ערבים, יהודים, דתיים, חילונים, בני העדה האתיופית ועוד, אשר חוו בעצמם את החרדות והקשיים שנוצרו בשנה האחרונה הן בשל הקורונה והן בשל המצב הבטחוני המעורער. סביב השולחנות נוצרו מעגלי חשיבה חדשנית.

בפרויקט אחד הציעו החניכים לפתח אפליקציה שנועדה לצמצום פערים לימודיים בקרב ילדים, בשילוב מרכיב חברתי. דרך האפליקציה יוכלו תלמידי בי”ס יסודי לקבל תגבור באמצעות שיעור פרטי עם תלמיד תיכון, שעבורו זו תהיה נתינה במסגרת פרויקט מחויבות אישית. פרויקט אחר התבסס על אלמנט משחקי –  אפליקציה שתחבר בין שני שחקנים, שיקבלו אתגרים לימודיים ויתקדמו בשלבים בדרגת קושי עולה.

 “למדתי שכדי להגיע לפתרון בעיות צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולהעמיד את עצמך במקום מי שחווה את הבעיה . קיבלתי נקודת מבט שונה לגבי איך האחר חושב ואיך אני חושבת”, מספרת מור חזן (16) שלקחה חלק בהאקתון ומשתתפת בתכנית הסטארטאפיסטים: “פיתחנו בקבוצה מיזם כפתרון לפערים חברתיים ולימודיים שנולדו בעקבות הקורונה. המיזם הוא מערכת קטנה שמחברת בין תלמידים מאותה שכבת גיל ויוצרת היכרות ביניהם, לאחר מכן הילדים חוקרים נושא מסוים ולאחריו עונים על שאלות שמזכות בניקוד לתחרות השכבתית.”

כך מובילים שינוי חברתי

אורנית בן ישר מסכמת: ” כשיצאנו לדרך עם תוכנית ה- StartupisTeam שמנו את הגיוס לתפקידים משמעותיים בצבא, כדרך למדוד את הצלחת התוכנית. לראות היום את הבוגרים של התוכנית שהשתלבו בתפקידים טכנולוגיים משמעותיים בצה”ל, מגשימים את עצמם, יוצרים מציאות חדשה עבורם ועבור הבוגרים העתידיים, מרגש מאוד ונותן לנו את הפוש להמשיך ולהרחיב את התוכנית, מתוך ידיעה שיש פה שינוי אמיתי – מקפצה אמיתית לחיים. החיבור בין העולם החברתי לעולם העסקי, היא הדרך לחולל שינוי אמיתי בחברה ואנו שמחים על הזכות לצעוד בדרך זו” .

לאתר של מחשבה טובה, לעמוד הפייסבוק, לעמוד האינסטגרם

סטארטאפיסטיות בכיתה ד’

לגדל ילדים יזמים

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.