fbpx

איך נטפח דמיון וחשיבה יצירתית?

בעולם גלובלי שמשתנה במהירות, מרבית ההורים, המורים ואנשי החינוך תוהים כיצד לצייד את ילדיהם בכישורים אלה, ההכרחיים כל-כך לחיים במאה ה-21. החדשות הטובות הן שמדובר בשריר שאפשר לאמן

סר קן רובינסון בהרצאתו “האם ניתן ללמד יצירתיות?” אמר ש“עתיד הציוויליזציה שלנו תלוי ביכולות היצירתיות של צעירים וכי אחד הדברים החשובים ביותר שאנו יכולים לעשות בבתי הספר הוא טיפוח היצירתיות”.

יצירתיות, תחכום וחדשנות הם מפתח להצלחה בכלכלה העולמית המתפתחת. כדי להכין צעירים לעבודה ולחיים במאה ה-21, על אנשי החינוך וההורים לטפח את החשיבה היצירתית של התלמידים.

בשנת 2010 התרסק מטוס באפריקה מספר דקות לפני שהיה אמור לנחות בעיר ושמה בנדונדו. היה רק ניצול אחד. לא הצליחו למצוא את הסיבה להתרסקות. היה זה מטוס חדיש ותנאי מזג אוויר מעולים. עד ש…

מתי לאחרונה השתמשתם בדמיון?

את המילים שקראתם עד כה דמיינתם בצורה ויזואלית, ואני בטוחה שתנסו לדמיין את ההמשך. כפי ששמתם לב הדמיון עובד אצל כולנו אבל מתי באמת השתמשתם בו לאחרונה וכיצד הוא קשור ליצירתיות? לטובת הסקרנים לגבי סיבת ההתרסקות של המטוס, ארגיע ואומר כי אמשיך את הסיפור בסוף המאמר, אז תחזיקו חזק, ממריאים!

דמיון וחשיבה יצירתית הן שתי מיומנויות חיוניות לילדים לצורך למידה בפרט ולחיים עצמם בכלל. הדמיון עצמו הכרחי ליכולת לחשוב באופן יצירתי.

מהי יצירתיות?

יצירתיות היא תהליך שקורה בתוך המוח שלנו כאשר אנחנו עוסקים באופן פעיל בפתרון בעיות. זהו התהליך של קבלת השראה ושימוש בדמיון שלנו כדי ליצור רעיונות חדשים ופתרונות לאתגרים או שאלות. זה גם להיות מסוגלים לייצר דרכים חדשות של חשיבה, לחפש חלופות, וליצור חיבורים בין דברים שעשויים להיראות לא קשורים.

ומהו הדמיון?

היכולת לראות או לחוות תחושות שאינן בהכרח קשורות ישירות למציאות האמיתית, אלא בראש שלנו. זה גם היכולת להבין איך דברים עובדים ואיך הם עובדים יחד.

מדוע חשוב שילדים יפתחו את החשיבה היצירתית?

יש כמה יתרונות לא מבוטלים בפיתוח היצירתיות:

  • מעלה בטחון עצמי
  • עוזר בפתרון בעיות
  • משפר מיומנויות מוטוריות עדינות
  • עוזר בריכוז ומיקוד

תרגילים לפיתוח חשיבה יצירתית

אלברט איינשטיין אמר פעם ש “דמיון חשוב יותר מידע. הידע מוגבל אך הדמיון חובק עולם.”

יצירתיות היא יכולת שאנחנו נולדים איתה ובהדרגה היא מתקהה. עם זאת, אנחנו יכולים גם ללמוד מחדש איך לחשוב באופן יצירתי. זה שריר שניתן לאמן אותו, באמצעות התנסות בדברים חדשים, התמודדות עם אתגרים ופתרון בעיות. יצירתיות היא לא רק עולם של אומנים וצלמים, היא חלק מכל מי ומה שנמצא מסביבנו.

איך נטפח דמיון וחשיבה יצירתית?
לאמן את הדמיון

ישנן דרכים רבות ושונות לעשות זאת. מצרפת כאן כמה תרגילים:

תרגיל המסגרת

תרגיל שהורים וגם ילדים אוהבים. לצאת ביום נעים עם הילדים לחצר, לגינה או לטבע כלשהו ולבקש מהם, וגם מעצמכם, ליצור מסגרת בעזרת שתי הידיים. כל אחד יספר מה מופיע בתוך המסגרת, ואח”כ יזיז את הידיים. מענין לראות ןלשמוע מהם מה התווסף למסגרת, מה כבר לא מופיע במסגרת, מה הם חווים  ומרגישים בקשר לכך. תהיו מופתעים כמה התרגיל הזה גורם גם לנו לחוות את איך שהם רואים את העולם ותאמינו לי שאתם תופתעו לטובה.

תרגיל הציור

תרגיל הציור, תרגיל זה נהדר לילדים בכל הגילאים. מזמינה אתכם לצאת עם ילדכם לטיול בחוץ, לבקש מהם להסתכל מסביב על כל הצבעים והצורות שהם רואים, ואז לבקש מהם לצייר או לתאר את מה שהם רואים מנקודת המבט שלהם. זה יעזור להם לחשוב לא רק על מה שהם רואים, אלא גם איך הם רואים את זה.

תרגיל חפצים יומיומיים

ילדים יכולים להיות יצירתיים יותר אם אנחנו מאפשרים להם להמציא וליצור משחקים עם חפצים יומיומיים. לדוגמה, כיצד הם עשויים להשתמש בבננה או בשקית תפוחי אדמה באופן שונה ממה שהם עושים בדרך כלל? תאפשרו להם לבוא עם הרעיונות ולהציג אותם לשאר המשפחה. הנאה מובטחת ומגבשת, כולם במשפחה ייהנו לשחק את המשחקים האלה.

תרגיל החוויה

רצוי גם לעודד ילדים להיות יצירתיים על ידי יציאה לטיולים. למשל, ביקור במוזיאונים ותערוכות פועל להרחבת הדמיון. שוחחו איתם על מה הם חווים ומרגישים כאשר הם נפגשים לראשונה עם דברים שמעולם לא ראו קודם. החוויות האלה משתנות ממקום למקום, אז נסו משהו שונה בכל מקום אליו אתם הולכים. אפשרו לילדים, לראות את העולם בעצמם. יש הרבה מה ללמוד מהעולם סביבנו ברגע שאנחנו מאפשרים למוח של הילדים וגם לשלנו, להיפתח ולהפעיל את הדמיון שלנו שקיים בכל אחד ואחת מאיתנו.

ומה באמת קרה למטוס?

וכמו שהבטחתי – המשך סיפור ההתרסקות.

לאחר שבדקו הכל, נותר רק לחקור את הנוסע היחידי ששרד. זה סיפר על נוסע שהחביא קרוקודיל  קטן בקיטבג. כאשר המטוס התכונן לנחיתה, הקרוקודיל השתחרר מהקיטבג, והחל לברוח במטוס, אחת הדיילות רצה לתא הטייס לספר לטייסים, הנוסעים שראו שהיא רצה ובורחת מהקרוקודיל, נכנסו לפניקה, והחלו לרוץ אחרי הדיילת. הדבר הביא לכך שרוב המשקל התרכז בחלק הקדמי של המטוס וגרם למטוס להתחיל לצלול. הטייסים ביקשו מהנוסעים לחזור חזרה לאחור, אבל הנוסעים לא נענו. הטייס לא הצליח להרים את המטוס למעלה והמטוס צלל במהירות לקרקע והתרסק.

המסקנה היתה כי מה שלמעשה גרם להתרסקות הייתה הפניקה של הנוסעים. אף אחד מהנוסעים לא חשב באופן עצמאי. כולם עשו מה שכולם עושים.

לאפקט העדר יש כוח חזק – כשכמה אנשים בוחרים לעשות פעולה מסויימת, אנחנו נעשה אותו הדבר. זה מה שאנשים עושים באופן אינסטינקטיבי, מעתיקים אחד מהשני בלי לחשוב. זה גם לא תמיד נוח לנו להיות שונים מאחרים. אבל למעשה, ההזדמנות היחידה שיש לנו לחשוב היא לפני שאנחנו מצטרפים לעדר, ברגע שהצטרפת זה כבר מאוחר.

הקרוקודיל הצעיר, אגב, שרד את ההתרסקות.

הכותבת היא יוצרת תוכן ויזואלי, מתמחה בצילום, מפתחת תוכניות הדרכה של פיתוח חשיבה יצירתית, מעבירה סדנאות לארגונים וחברות בנושא פיתוח חשיבה ומעבירה השתלמויות בחינוך בתחום חשיבה עיצובית ופיתוח מיומנויות יזמיות. בעלת הוידאוקאסט “למילים יש כוח”. לאתר של יפית

האם בתי הספר מכינים את ילדינו לעתיד? 

איך נוכל להוריד סטרס בעזרת דף נייר וצבעים?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.