fbpx

הם צופים בפורנו. נקודה

אם נדמה לכם שהילד שלכם לא, אתם ככל הנראה טועים. מה באמת מושך אותם לזה ומה מוטל עלינו ההורים?

כן, פורנוגרפיה היא חלק מהחיים של המתבגרים שלנו.

מחקרים מגלים כי 20% מהילדים צופים בפורנו כבר בגילים 11-9. זוהי העובדה הראשונה שחשוב שכולנו – הורים למתבגרים ומחנכים, נהיה ערים אליה. זוהי נקודת המוצא שנכון יהיה להתחיל ממנה. אל נא נטמון ראשינו בחול ונחשוב כי לא כך הם פני הדברים, “לא הילד שלי, לא יכול להיות שהוא צופה בפורנו”, הם צופים בפורנו, נקודה.

כאשר אנו מקבלים עובדה זו נוכל לגשת להבין את מהות הפורנוגרפיה, מדוע היא מעניינת את המתבגרים ומה כדאי ונכון שנעשה.

הם בשלב הסקרנות המינית

פורנוגרפיה הוא תחום המציג את גוף האדם והתנהגות מינית של האדם במטרה לעורר גירוי מיני. זוהי ההגדרה המילונית של הביטוי וניתן ממנה ללמוד רבות. המטרה היא לעורר גירוי מיני וזה חלק ממה שכל כך מושך את המתבגרים שלנו.

המתבגרים נמצאים בשלב התפתחותי בו הם חווים שינויים פיזיולוגיים משמעותיים, אברי הגוף שלהם מתפתחים ומשתנים, אברי המין שלהם משתנים ובגופם מופרשים הורמונים רבים. השלב בו הם נמצאים מאופיין בסקרנות מינית, הן כלפי הגוף שלהם והן כלפי בני מינם או בני המין השני.

גיל זה מאופיין באופן כללי בסקרנות, ברצון לחקור ולגלות את העולם אשר מחוץ לבית. עד השלב הזה הם חיו בבית תחום, מוכר וברור, ועתה הם מרימים את ראשם ומביטים אל מעבר. רוצים להדוף ולהתרחק מהמוכר שבבית על מנת לחקור ולבדוק את מה שבחוץ. דרך זו נחוצה להם מבחינה התפתחותית, הבחינה וההתרחקות מאפשרות להם להכיר את עצמם, לשמוע את קולם הפנימי ולמצוא את הייחודיות שלהם.

זו אחת הסיבות שמושכת אותם הצפייה בפורנו. בנוסף, קבוצת השווים אשר הולכת ונעשית יותר ויותר משמעותית עבורם בגיל זה – שם הם מרגישים מובנים, שם חשוב להם להתקבל ולהתאים את עצמם לקודים החברתיים שהם מזהים, שם דנים ועוסקים בנושא. על מנת שיוכלו להרגיש חלק מקבוצת השווים, על מנת שיוכלו להשתתף בשיחות, עליהם “להפגין ידע”, אז הם צופים, כדי שיהיה להם עם מה לבוא אל “החבר’ה”. ולבסוף, העובדה שלרוב ההורים קשה לדבר על מין, זהו תחום בו מרגישים אי נוחות ומבוכה, אזור אשר נמנעים מלגשת אליו ומקווים לעקוף אותו, מותירה את הפורנו כמקור מידע עבור המתבגרים. הסקרנות גדלה כאשר מדובר בנושא אשר נמצא ב”מחשכים” שלא נוגעים בו ולא מדברים עליו.

נוסיף לכך את הנגישות שיש למתבגרים שלנו למידע ברשת, בכף ידם, בנגיעה קלה על כפתור, הכל זמין להם ובנקל יוכלו לתת מענה לסקרנות שלהם. הם לא צריכים להתחפש ולהסתיר את זהותם על מנת לרכוש חוברות פורנוגרפיות בדוכן העיתונים ברחוב.

איך אנחנו ההורים נכנסים לתמונה?

עתה, משהבנו את העניין של בני הנוער בפורנוגרפיה, בואו נראה מה התפקיד שלנו, ההורים. הרי זה תמיד מגיע אלינו, אל ההשפעה שלנו ואל מה אנחנו יכולים לעשות. פה יש גם הרבה מאד אופטימיות בעיני, זה אומר שאפשר לתווך את התכנים ולהעביר את הערכים אשר חשובים לנו.

  • נתחיל בכך שנבדוק עם עצמנו את ההרגשה שלנו מול נושא המין ומיניות. שנזהה את העמדה שלנו ואת מה שזה מעורר בנו. כאשר אנחנו מזהים מבוכה ואי נוחות, מבינים זאת ומזכירים לעצמנו שכפי שרצינו ואנחנו רוצים ללמד את המתבגרים שלנו דרכים בכל תחומי החיים, גם זה תחום שחשוב שנשפיע עליו.
  • בואו ניקח את האחריות להעביר את הערכים שלנו בנושא של מין ולא נשאיר לאחרים לחנך את הילדים שלנו. אין ואקום, אם אנחנו לא נמלא את התפקיד שלנו כאן, מישהו אחר יעשה את זה. הילדים שלנו ישאבו אינפורמציה ממקורות אחרים אשר אינם רואים את טובת ילדינו לנגד עיניהם, כפי שאנחנו רואים.
  • נתחיל בכך שנדבר ונתייחס למין באופן פתוח, כחלק אינטגרלי מהחיים. מיניות מלווה את בני האדם לאורך כל החיים ושווה לאמץ כלפי נושא זה התייחסות טבעית וישירה.
  • נבין כי הפורנוגרפיה נועדה לעורר גירוי מיני, הצפייה בפורנו מעלה את סף הגירוי שכן, בהתחלה כל תמונה מגרה ובהדרגה נחוץ תוכן יותר ויותר קיצוני על מנת לעורר אותו גירוי מיני. כך שצפייה מרובה בפורנו מייצרת בהדרגה תלות בה לצורך גירוי מיני.
  • בואו נתווך למתבגרים את המידע אשר עובר אליהם מהצפייה בפורנו – העובדה שמבנה הגוף של הגברים והנשים בעל מראה מוקצן ולא טבעי, שהאקט המיני מתקיים בסרטים תוך שימוש בכוח, לא בהדדיות ולא באינטימיות.
  • ההבנה שכמו בביטוי “יחסי מין”, כך בחיים – יחסים, קשר, באים לפני “מין”. יחסי מין הם חלק מקשר בין בני זוג, שיש בו קרבה, אינטימיות, הבנה, הכלה, התחשבות והדדיות.
  • המודעות לכך שתעשיית הפורנו היא תעשייה המגלגלת מיליונים, שאנשי עסקים מתעשרים ממנה על חשבון נשים חלשות ומנוצלות. צפייה וצריכה של פורנו תורמת להמשך הקיום של התעשייה הזו.
  • דרך שיח עם המתבגרים כוונו לדרך התבוננות שלא ממהרת לקפוץ לאמירה: “היא בחרה בזה”, היא מרוויחה מזה הרבה כסף. מדובר בנשים אשר דרכם בחיים נסללה לחוסר הערכה עצמית, לחוסר יכולת לעמוד על רצונן ולהאמין ביכולותיהן.

הנחלת סולם ערכים שבראשו שוויוניות

הילדים שלנו לומדים מאיתנו 24 שעות 7 ימים בשבוע, מכל אמירה, תגובה, מבט עיניים וזיע בתווי פנינו. היו ערים לשפה בה אתם עושים שימוש עת אתם צופים בידיעות חדשותיות בטלוויזיה ובראיונות. תשומת לב לשפה הנמנעת מחיפצון נשים, הנמנעת מהתייחסות מינית חד-מימדית לנשים, הדיפה ופסילה של פגיעה מינית בנשים. אלו יסללו את הדרך להנחלת סולם ערכים שבראשו התייחסות שיוויונית לבני אדם באשר הם ויהוו תשתית חשובה לדרך בה המתבגרים שלכם יתפסו את צריכת הפורנו.

טיפוח יחסים של עניין אמיתי

ולבסוף, כל תחום בחיי המתבגרים שלכם אשר אתם תשאפו להישאר בו רלוונטיים –  להכיר מה מעסיק אותם, מה מעניין אותם, במה הם צופים, היכן הם מבלים, ישמור על יכולת ההשפעה שלכם. בתוך יחסים אשר יש בהם קרבה, אהבה ועניין אמיתי בעניינם של המתבגרים, יש סיכוי גובר לכך שהם יספגו וייקחו את הערכים החשובים לכם ואשר הנחלתם במשפחתכם.  

הכותבת היא מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך מומחית בהדרכת הורים למתבגרים. לאינסטגרם של יהודית אוליבר

בלי סודות

זה לא “רק פורנו”

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.