fbpx

דימוי גוף שלילי – לא לבנות בלבד!

בעוד שנערות משתפות בתחושות הבושה והאשמה שהן חשות בעקבות הפער בינן לבין אידאל היופי, בנים לא מדברים על זה. זה לא אומר שהם לא סובלים מביקורת עצמית


אני יושבת בתור לקוסמטיקאית, בחדר ההמתנה איתי שני גברים, רגע לפני שאני נכנסת, נער יוצא ומפנה לי את החדר. “מה זה?” אני שואלת אותה, “פעם ראשונה שאני רואה כל כך הרבה גברים אצלך…”. היא צוחקת ומשתפת:
“בשנה האחרונה מספר הלקוחות הגברים שמגיע אלי משתווה כמעט למספר הנשים.”
אני מופתעת. היא כבר לא.
מסתבר שיש עלייה חדה במספר הגברים שפונים לטיפולי יופי קוסמטיים, כולל הזרקות וניתוחים פלסטיים, וכמובן שטיפולי פנים, עיצוב גבות והסרת שיער.

“העניין הוא שבעוד שנשים ונערות מדברות הרבה על מה הן מרגישות כלפי הגוף שלהן, משתפות ברשתות בתחושות הבושה והאשמה שהן חשות בעקבות הפער בינן לבין אידאל היופי, גברים לא מדברים על זה”, היא אומרת. חלק גדול מהם מתבייש לשבת פה בחדר ההמתנה ומבקש להגיע בשעות שאין אנשים.

“לא מוריד חולצה”

יצאתי סקרנית ונכונה לחקור את הנושא עם בני הנוער שאני פוגשת.

חצי שעה אחרי פגשתי את רונן בן ה-13 ושאלתי אותו מה הוא חושב על הגוף שלו. “אני מרגיש שהוא לא מספיק גברי. מחכה שיגדל לי שיער על הפנים ועל הגוף, שיפסיקו לחשוב שאני בת”. הוא ענה, “עכשיו בחופש אני מתכנן ללכת לחדר כושר, אני רוצה להגיע לשנת הלימודים הבאה עם קוביות בבטן”.
 – איך אתה מרגיש עם להוריד חולצה ליד אנשים בים ובבריכה?
“אני לא מוריד. מתבייש. יש לי בטן ואני לבן. אחרי שארד קצת במשקל ויהיו לי קוביות בבטן אוכל להוריד חולצה”.
בהמשך היום פגשתי את רותם בן ה-18.
– רותם, מה אתה חושב על הגוף שלך?

 “לא הכי יפה, אבל אני שלם איתו. בכיתה ז’, ח’ הייתי יותר מלא והייתי מתבאס להוריד חולצה בבריכה. נכנסתי לבריכה עם חולצה. עם הזמן הפכתי בטוח בעצמי. אני חושב שלפני שנה, שנה וחצי זה התחיל להשתפר. אני רוצה קוביות בבטן, אבל לא מספיק כדי ללכת לחדר כושר. בכיתה ז’ יצאתי לריצות, כדי לרזות. שיער גוף לא מפריע לי, בעיניי גבר גבר זה עם שיער, ובכלל מה הקטע שלנו עם שיער גוף?”

הפרסומות משדרות שאתה לא מספיק

לאחרונה נחשפנו באמצעי התקשורת לפרסומת לקרם להסרת שיער לגבר. הגברים בפרסומת היו כולם שריריים וחלקים.
 הפרסומת ה אולי שמה את האמת בפנים ללא עידון או תחכום, אבל אנחנו נחשפים למסר הזה כמעט בכל מקום: גבר מושך הוא גבר חלק ושרירי. הגברים שנחשבים הכי סקסיים בעולם הם כאלה, והרשת מלאה במאמני כושר בעלי גוף חלק המציעים שיטות להשגת קוביות בבטן תוך זמן קצר.
די ברור איך מרגיש גבר צעיר שלא נולד חלק ושאין לו בטן שטוחה עם קוביות כשהוא רואה שוב ושוב את כל המשטור הויזואלי הזה: זה גורם לו להרגיש שהוא לא מספיק. לא מספיק חלק, לא מספיק שרירי. גברים צעירים היום מסתכלים על השיער שצומח להם על הכתפיים ועל הגב ושונאים אותו, שונאים את הבטן הרופסת שלו ואת כל מה שלא “מושלם” בגוף שלהם.

בני נוער רבים מגיעים לחדר כושר ומתרכזים בחיטוב השרירים, למרות שכל המומחים ממליצים להשקיע את הזמן בפעילות אירובית. ואם רק נעיף מבט בנתונים על שוק מוצרי הטיפוח לגברים בשנים האחרונות, נשים לב שהוא בצמיחה מתמדת.

מה למדנו מההתבוננות הקצרה הזאת? דימוי גוף זאת כבר שיחה לא לבנות בלבד. גם הורים לנערים צריכים להיות ערים למסרים שהבנים מקבלים מהחברה ולבדוק איתם מה הם מרגישים כלפי הגוף המתבגר והמשתנה שלהם.

השוויון בין במינים מתקרב גם מהכיוון הזה.

הכותבת היא מטפלת CBT, מטפלת דיאדית, מנחת הורים ומאמנת. לאתר של יפעת כלים קשובים, לעמוד הפייסבוק של יפעת

מתבגרים בריא

נשק ושמו מילים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.