fbpx

כמה נקודות על נקודות חן

מאי הוא חודש המודעות לסרטן העור. במדינה שטופת שמש כמו שלנו, ובמיוחד כשהקיץ כבר פה, כולנו צריכים לשמור על עצמנו ולהקפיד על כמה כללים בסיסיים

סרטן העור היא מחלה שכיחה בישראל, בה קרינת השמש החזקה מהווה את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות נגעי עור. מלנומה היא המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים. לרגל חודש המודעות לסרטן העור שחל עתה (מאי), אספנו עבורכן ועבורכם כמה נקודות על נקודות חן.

ד”ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור מסבירה שכל אחד צריך לעבור בדיקת שומות אחת לשנה על ידי רופא עור, ללא קשר לגוון העור. “הבדיקה צריכה להתבצע עם דרמוסקופ”, היא מסבירה.

צריך להתגונן על בסיס יומי

בארץ שלנו יש שמש ברוב ימות השנה. מה הבעיה עם החשיפה לשמש?

“הבעיה העיקרית בחשיפה לשמש היא הנזק המצטבר שלה. כולם יודעים שיש לשים קרם הגנה לפני יציאה לים, אבל רובנו לא מקפידים למרוח מסנן קרינה באופן שוטף. על בסיס יומי ולהתגונן מהשמש כל יום. זו הדרך הנכונה למזער נזקים”.

ד”ר אקרמן מסבירה שלא משנה אם אתם כהי עור או בהירי עור. כולם חשופים לנזקי השמש ולסרטן העור ולכן כולם חייבים להיבדק. “סרטן עור לא קשור רק לשמש ויכול להפיע גם באיזורים שלא נחשפו לשמש. גם שימוש במסנן קרינה טוב ככל שיהיה לא מספק הגנה של מאה אחוז”.

מה עושים?

“באופן כללי חשוב למעט בשהייה בשמש. כאשר בוחרים מסנן קרינה, יש לבחור מותג איכותי בעל תו תקן מחמיר שמסנן גם קרינת uva וגם קרינת  “uvb.

מהי נקודת חן לא תקינה?

“בעיקרון כל נקודה משתנה, מדממת, לא סימטרית, עם מספר צבעים, גדולה מחצי ס”מ  הופכת לנקודה חשודה. אם יש אחת כזו, יש לפנות לבדיקת רופא עור בהקדם. מאחר שלא תמיד ניתן לדעת לאבחן לבד, יש לפנות לרופא עור בכל חשד”.

רובנו לא מקפידים על הגנה מספקת

מתי כדאי לבצע את הבדיקה?

“מפתיע אולי אבל בדיקת נקודות חן ובקרת נזקים מומלצת ואידיאלית דווקא בתקופת החורף,  כשהעור חוזר לגוון הטבעי שלו, ללא שיזוף, ונותרו בו נגעים עוד מתקופת הקיץ,  לאחר שהיה חשוף תקופה ממושכת לשמש”.

נקודות חן ושומות מופיעות על עור הגוף ככתם חום שטוח או בולט, כבר בגיל הילדות. בתקופת גיל ההתבגרות מפת נקודות החן על הגוף הולכת ומתבססת, גם בגלל חשיפת בני נוער לשמש בצורה פחות מבוקרת וגם בגלל שבני הנוער עושים לעצמם הנחות ולא תמיד מורחים קרם הגנה.  

“קיימת נטייה להדחיק או לא להתייחס די ברצינות לנושא של בדיקת נקודות חן על העור, כי הן תמיד שם, משתרעות בנוחות ובשקט על גבי חלקי העור השונים. קחו בחשבון שבדיקה תקופתית קבועה ובזמן, יכולה למנוע את סרטן העור הבא”.

ד”ר להבית אקרמן איגדה מספר כללים שחשוב להכיר בנוגע לנקודות חן:

  1. יש להגיע לבדיקה תקופתית קבועה אצל רופא עור אחת לשנה (כשאין גורמי סיכון).
  • 2.     בבדיקה חשוב לבדוק את השומות גם בעזרת דרמוסקופ. בדיקה פשוטה ולא כואבת יכולה להציל ממצבים בריאותיים חמורים.
  • נקודות משתנות, לא סימטריות, גדולות, בעלות מספר צבעים, חשודות יותר. במידה שיש  כאלה, יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא. אולם חשוב לדעת כי יש נגעים שפירים לחלוטין בעור ששינוי בהם אינו משמעותי ולא מסוכן.
  • ילדים צריכים להיבדק בדיוק כמו מבוגרים. אמנם סרטן עור נדיר יותר בקרב ילדים, אך הוא קיים.
  • יש לשים לב ולבדוק נקודות חן גם במיקומים חבויים כמו קרקפת, כפות ידים,  אצבעות רגלים מפשעות וכדומה. גם במקרים אלה מומלץ לבצע בדיקה עם דרמוסקופ ולהסיר כל נגע משתנה.
  • לרוב מומלץ להסיר שומות מולדות כיוון שיש להן סיכוי גדול יותר להפוך לסרטן העור.
  • מומלץ לבדוק כל פצע שאינו מגליד לאחר זמן סביר וכן שומה גדלה או מדממת.
כמה נקודות על נקודות חן
ד”ר להבית אקרמן. צילום: אלון שפרנסקי

הכותבת היא מומחית לתרבות צרפת, לייפסטייל ואופנה

טיפוח שיער בקיץ: מצמצמים את נזקי השמש והכלור

טיפול באקנה: האם שמש ורואקוטן מסתדרים יחד? 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.