fbpx

איך לא לקנות כל דבר שמנסים למכור לנו

זה לא חדש שפרסומות משתמשות במיניות כדי למכור לנו כמעט כל דבר, אבל הגיע הזמן שנעשה לתופעה הזו סוף. הנה כמה שאלות שכדאי לשאול בכל פעם שנתקלים בפרסומות שגורמות לנו לזוז באי נוחות

פרסומות נועדו בשביל למכור לנו מוצרים או שירותים. אין כאן סוד או הסתרה, ומאחורי כל פרסומת שעולה, בין אם במדיה או בשלטי חוצות ואפילו בעיתונות המודפסת, עומלים מיטב המוחות של חברות הפרסום להעביר לנו מסרים ישירים וברורים וגם עקיפים. כן, ברוב הפרסומות ישנם מסרים עקיפים של פריטים שאולי לנו, הצופים התמימים, יראו כאילו הם הונחו שם כדרך אגב, אבל כאמור – הפרסומאים מאחורי כל פרסומות ופרסומת לא משאירים דבר למקריות והכל מחושב ומתוכנן היטב.

אולי זו הסיבה שהפרסומות שאני נתקלת בהן לאחרונה, בעיקר כאלה שמיועדות לנערות ולנשים צעירות, מלאות במסרים מיניים כל כך בוטים שלא ברור לי איך מישהו, או אולי יותר נכון לומר מישהי, אישרה כזו פרסומת.

כבר מזמן אסור על פי חוק להשתמש במוטיבים מסוימים בפרסומות, כמו שימוש ציני בילדים, פרסום סיגריות ועוד, אבל בסקס עדיין אפשר, בגלל שסקס, מסתבר, מוכר. זה לא דבר חדש שסקס מוכר, והשימוש בסקס בפרסומות היה מאז שקמה תעשיית הפרסום, עוד בשנות החמישים של המאה הקודמת כשהיו מוכרים קולה קרה או מכוניות בעזרת בחורה יפה בביקיני, אבל בעידן הנוכחי כבר אין לו מקום. כלומר יש לו, אבל לא כדרך למכור מוצר או שירות שכלל לא קשור לנושא.

איפור, הלבשה תחתונה, אפילו גלידה – כל אלה משודרים לנו ולילדות (ולילדים) שלנו עם מסרים מיניים בוטים יותר ובוטים פחות (תלוי בפרסומת) ומעבר לכך שהם מקשרים ישירות, שלא לצורך, בין מין לבין המוצר שלהם, הם משדרים שמותר למכור מוצרים ושירותים בעזרת סקס, שזה לגיטימי ואין צורך בכלל להעביר ביקורת אלא פשוט לקנות את המוצר.

זה הרגע לעצור. להתחיל להבין שמאחורי כל פרסומת עוברים מסרים, הרבה מעברים למסרים הגלויים. והמסרים האלו לא תמיד פועלים לטובתנו האישית או החברתית. ובשביל זה יש לנו יכולת נפלאה שנקראת חשיבה ביקורתית – שריר נהדר במוח ששווה להפעיל יותר, במיוחד בצפייה בפרסומות.

ברגע שאתם נתקלים בפרסומת, פשוט תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  1. האם בכלל יש קשר בין האנשים בפרסומת לבין המוצר? בין התפאורה למוצר? בין הסיטואציה כולה למוצר?

  2. מה הפרסומת גורמת לנו להרגיש?

  3. כשאנחנו חושבים על מה הפרסומת משדרת לנו, איזו מילה עולה לנו ראשונה בראש?

  4. איך הפרסומת מציגה נשים? גברים?

  5. עד כמה הפרסומת אמינה? עד כמה המוצר שמוכרים לנו באמת יעניק לנו את מה שמשדרים לנו שהוא יעניק?

  6. כשאנחנו מביטים בה – האם אנחנו חשים אי נוחות? והאם אנחנו יכולים להגדיר במדויק מה גורם לנו להרגשת אי הנוחות- זה גלוי או נסתר?

השאלות האלה הן כביכול מובנות מאליהן וברורות, אבל מתי באמת עצרתם ושאלתם אותן אחרי שצפיתם בפרסומת? האם קרה שלמרות חוסר הנוחות שפרסומת למוצר העלתה בכם, קניתם אותו בכל זאת? או בדיוק להפך? הרעיון הוא לא להחרים חברות או להפסיק לקנות. אלא שבתקופה שבה יש כל כך הרבה היצע והתחרות גדולה ביותר, אין צורך לרכוש מוצר שמנסים למכור לנו אותו במסרים מיניים בוטים או מוסתרים – שבהחלט מיותרים. תעצרו, תשאלו את עצמכם את השאלות, ורק אז תחליטו אם אתם רוכשים את המוצר או לא. ואם יצא לכם לצפות עם הילדים שלכם – תשאלו אותם את השאלות האלו. תגרמו להם לחדד את החשיבה הביקורתית שלהם כלפי עולם הפרסום ולא לקבל כל פרסומת כמובן מאליה, בטח שלא פרסומות מיניות.

הכותבת היא עובדת סוציאלית, יועצת זוגית ומשפחתית ויועצת בתחום המיניות עם בני נוער. לפייסבוק של מור.

התבגרות זה לא רק מיניות

רק תגידו “לא”? איך לשמור על הגבולות שלכם ביחסי מין

 

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.