fbpx

הורים שואלים: איך לגרום למתבגרות לשתף את כולן?

מומחי עשר פלוס, בשיתוף אתר בין הצלצולים, עונים על שאלות ההורים בנושאי גיל ההתבגרות. והפעם דווקא שאלה של מורה: כיצד אפשר לגרום למתבגרות לא לעשות אפליות בין הבנות בכיתה 


שלום,
מה אני כמורה יכולה לעשות במקרה שכמה בנות מהכיתה מקיימות מפגשי וידאו אחה”צ אבל לא מזמינות את כולן? 

תשובתה דורית משלניק, יועצת חינוכית ומטפלת בגישת ה CBT

שלום,
למרות שלא מצוין גיל הבנות בגוף השאלה, אני מניחה שמדובר בסוף שנות היסודי (ה-ו), כיוון שבגיל זה למחנכת הכיתה עדיין יש השפעה על התנהלות תלמידיה גם אחר הצהריים. גילאים אלו נחשבים היום כתחילת גיל ההתבגרות והם מאופיינים בכך שקבוצת השווים הופכת להיות מאד משמעותית. הבנות בדרך כלל נכנסות לתהליך זה מוקדם יותר מהבנים, ולכן ניתן לראות התפתחות של קבוצות בנות “מקובלות” ו”לא מקובלות” כבר בכתה ד’, וכן בנות שחשות דחיה חברתית ואפילו עוברות “חרם”. אי לכך התופעה שאת מתארת מוכרת ורווחת מאד בגילאים אלו.

ובכל זאת, מה ניתן לעשות? הייתי מחלקת את התשובה לשני חלקים: החלק המערכתי בתוך הכיתה, והחלק האישי/קבוצתי שיתנהל בקבוצת הבנות.

בחלק המערכתי-כיתתי יש לשוחח עם הילדים על קבלת האחר, שונות חברתית, להתחלק לעבודה בקבוצות על סיטואציות מחיי היומיום עם המחזה שלהן ואפילו משחקי תפקידים. ניתן לקרוא קריאה מונחית ולעבוד על תכנים מהספר המאוד מומלץ “זיזי וללי מגלות מהי חברות” של דר’ נעמי אפל (העוסק בשונות, חברות אחרת, ראיית האחר ועוד). ניתן לעבוד על תוכנית מערכתית כיתתית “כולנו גיבורי אל” שעובדת ומתמקדת בהבנת האחר, פיתוח אמפתיה וחמלה.

בחלק האישי -קבוצתי ניתן לחלק את כל קבוצת הבנות, באופן אקראי, לקבוצות בנות 5-6 בנות. לעבוד איתן באופן פרטני על תחביבים, תחומי עניין, יצירת שותפות, העצמה רגשית, מטלות משותפות לעבודה בבית ועוד. חשוב מאד לפתח בקבוצות הללו אמפתיה ואת יכולת ראיית האחר. בקבוצות מעין אלו, כשהן מנוהלות ומובלות ברגישות וחמלה כלפי האחר, נוצרת אינטימיות גדולה וחיבור. לאחר 3-4 מפגשים אפשר לערבב שוב את קבוצות הבנות וליצור מפגשים חדשים על בסיס רעיונות דומים.

בהתערבויות חברתיות אין “זבנג” וגמרנו. הן לוקחות זמן והתהליך לא קורה מהיום למחר. אבל, מניסיון רב, ניתן לראות את ניצני השינוי כבר לאחר כחודש. לעיתים יכולות לעלות התנגדויות, בייחוד מצד הבנות המקובלות”, אבל ניתן לפרק התנגדויות אלו בשיחה אישית ובהעצמה.

בהצלחה!

לכל השאלות בקטגוריית “הורים שואלים”.

השאלה הועלתה במסגרת שיתוף הפעולה בין פורטל “עשר פלוס” לאתר “בין הצלצולים”.

מלחמת אחים: איך להתמודד עם ריבים בין הילדים בימי קורונה

הורים שואלים: איך להעצים את בתי?

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.