fbpx

מדור חדש: איך ההורות שינתה את חיי

מגפת הקורונה גרמה להורים רבים לחשב מסלול מחדש, בין אם ברצון ובין אם לאור הנסיבות והילדים שבבית. במדור חדש ב”עשר פלוס” נארח כמה מהם, כדי לשמוע על ההחלטה לעשות שינוי, על המחיר ובעיקר – על הרווח    

כהורים לילדים, בתקופת הסגר הראשון של הקורונה רבים מאתנו הרגישו שהילדים שלנו צמאים ללמידה מסוג אחר. הסקרנות שלהם גברה, תחומי העניין שלהם התרחבו, כמו גם המוטיבציה הפנימית המניעה אותם, שהובילה ללמידה עצמאית הרבה יותר. התחלנו להרגיש שיש לילדים צורך בשינוי מהותי שיאפשר להם להמשיך את הצמיחה שהקורונה טמנה בחובה, ותהינו איך מייצרים שינוי אמיתי, כזה שמצד אחד יוכל להתחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה, ומצד שני באמת יהווה נקודת אור בחינוך ילדינו לצד לימודיהם בבית הספר.

התחלנו לשתף בינינו את התחושות ואת הצורך בשינוי בקבוצת הורים במבשרת ציון. התייעצנו עם אנשי חינוך והבנו את האפשרויות העומדות בפנינו, לצד האתגרים בהקמה של מסגרת חלופית. מהר מאוד כולנו הרגשנו שהתוכנית של “יום בשבוע” עונה על הצרכים שלנו ושל הילדים, וכך צמח לו המרחב של יום בשבוע בבית ילין, עם קבוצה של 18 ילדים וילדות הנפגשת בכל יום חמישי לחוויית למידה משמעותית, באווירה ביתית, מכילה ורגישה, המאפשרת לכל ילד וילדה לגלות את הכוחות החבויים בהם, להשמיע את הקול הפנימי שלהם ולהיות מי שהם.

לשמחתנו הרבה, גילינו כי יש יוזמה דומה בכפר ויתקין ובראשה עומדים אנשי חינוך מעוררי השראה ובניהם ארז לבקוביץ, טל כוחלי-חיילובסקי, שגיא גלאור וד”ר ירון זינגר.

 

מדור חדש: איך ההורות שינתה את חיי

ארז, שהוא גם יזם חינוכי, מפתח גישת ‘הטוב שבאדם’, ממקימי מרחב עמית וממקימי בתי ספר מונטיסוריים ודמוקרטיים, הסכים ללוות את המרחב במבשרת-ציון. לאחר ההצלחה והביקוש, הקמנו יחד את “החממה ליום בשבוע ברוח הטוב שבאדם”, במסגרתה הובלנו הקמה של מרחבים נוספים בשיתוף הורים יזמים בחוף אשקלון ובכפר-סבא ובבית ספר יסודי במבשרת-ציון, כשיש אפילו קבוצת ישראלים בקפריסין שמקימה מרחב. בנוסף, אנחנו בתהליכי הקמה של מרחבים ליום בשבוע בתוך ארגונים גדולים, המבקשים לייצר בעבור ילדי העובדים הזדמנות משמעותית של צמיחה, לצד חיבור לעולם העבודה ולעולמם של הוריהם.

התכנית פותחה בשיתוף המעבדות של אגף מו”פ של משרד החינוך והשלב הבא מבחינתנו הוא לפתוח מרחבים נוספים ולאפשר לכך ילד וילדה יום של העצמה, התפתחות אישית וחברתית לטיפוח עוגנים פנימיים ובטחון שהם כל כך זקוקים לו בימים אלו ובכלל.

כמשפחה, התהליך הזה הצריך מאתנו לחשוב מחוץ לקופסה ולהבין שככל הנראה העולם כפי שהכרנו אותו לא ישוב עוד, וכי בית הספר מהווה רק מרחב חינוכי אחד בחייהם של הילדים בעוד שעולמם של הילדים מוקף במרחבים חשובים של למידה משמעותית. לכן אי אפשר לבסס את עולמם ועתידם של הילדים אך ורק על בית הספר, אלא על שילוב של מרחבי למידה מגוונים, המעשירים את עולמם של הילדים והילדות. בנוסף, התוכנית מבוססת על שיתוף הורים משמעותי ואף על נוכחות הורית לפחות במפגש אחד, כך שזה הצריך גם משאבי זמן לא מעטים הן בתהליכי התכנון והן בפועל. 

אחד הדברים שהמיזם נתן לי כאמא לשלושה הוא שקט נפשי. מערכת החינוך כרגע נמצאת בכאוס מכורח הנסיבות, ואני יודעת שהילדים שלי זכו ביום אחד שמהווה עבורם עוגן שלו הם מצפים, ושמהווה עבורם מקום בו הם יכולים להיות הם – להיות בחברת ילדים, במרחב בטוח ומצמיח המבוסס על קשב אליהם וקשב שלהם לעצמם. מרחב המאפשר להם לזהות את כל הטוב שבהם.

למרות האתגרים שהיו בדרך, יצרנו קהילה מדהימה של משפחות ממבשרת-ציון סביב המרחב שבבית ילין ואפילו מנהלות בתי הספר בישוב הביעו הבנה גדולה למיזם ולחשיבות שלו, ועל כך אנו מודים להן מאוד. את הקבוצה במבשרת מנחה בין היתר איש חינוך מדהים בשם ישי קמחי, שהוא גם אבא לילדים בקבוצה, מה שמייצר תחושה קהילתית קסומה ואווירה משפחתית.

מבחינתנו החלום הפך למציאות, והמרחב שפתחנו במבשרת ציון פועל כבר מה-1.9, למעט בתקופת הסגר הכללי. הילדים מאושרים שלפחות ליום בשבוע יש להם חוויית למידה אחרת, ומכיוון שמדובר רק בבוקר אחד בשבוע, זה לא מפר את האיזון עם מערכת בית הספר. המרחבים צפויים להמשיך ולפעול ללא קשר לקורונה, כשהשלב הבא הוא להרחיב את המיזם למקומות נוספים בארץ, וכן בארגונים חדשניים שמבינים שיש להם מקום משמעותי בפיתוח דור העתיד ובחיבור המתבקש בין הילד והוריו ל”עולם האמיתי” ולעתיד החינוך.

הכותבת היא יזמת חינוכית, מפתחת התוכנית “ילדים מייצרים מציאות” לפיתוח מסוגלות אישית באמצעות חשיבה יצירתית, וממקימות “החממה ליום בשבוע”.  

אחד מכל חמישה תלמידים בישראל נשאר מאחור

איך להפוך את שיעורי הזום לבטוחים יותר

  

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.