fbpx

האם בתי הספר מכינים את הילדים לעתיד?

על פי התחזיות, עד שנת 2040 יסתובבו ברחובות רובוטים בעלי בינה מלאכותית השווה לבני האדם. כדי להתמודד עם מציאות זו, בני האדם יצטרכו לרכוש לעצמם יכולות מגוונות, שאותן אי אפשר לרכוש בבתי הספר כפי שהם נראים היום. אז איך בכל זאת נצליח להבטיח את עתידם?

לאור השינויים שעוברים על מערכת החינוך, בעקבות משבר הקורונה, הורים רבים שואלים את עצמם לאילו כישורים יזדקקו הילדים כשיגדלו. בשנת 2040, כשילדי כיתות א’ יצאו לשוק העבודה- מקצועות רבים כבר לא יהיו קיימים או שיבוצעו בידי רובוטים. למעשה, שנת 2040 מסומנת כשנה שבה יסתובבו ברחובות רובוטים בעלי בינה מלאכותית השווה לבני האדם. איך אם כן, אנו כהורים, נכין את ילדינו לעתיד הלא ברור הזה?

נכון לעכשיו בתי הספר לא מכינים את הילדים לעולם האמיתי. בטח לא זה של 2040. בתי הספר מלמדים לימודי ליבה חשובים כמו חשבון, אנגלית ושפה. אבל בתי הספר צריכים להתמקד גם בפיתוחם של כישורים רכים (soft skills) – כגון חשיבה ביקורתית, יצירתיות, פתרון בעיות ושיתוף פעולה. לפני כשנה, בעקבות ספרי “ממלכת יוריקה” – ספר המנהלים הראשון בעולם לילדים, יצאתי למסע ברחבי הארץ, ולימדתי בהתנדבות שיעורים בחשיבה יצירתית בלמעלה ממאה כיתות בית ספר יסודי. מהמסע חזרתי עם שלוש תובנות:

ילדים מטבעם הם יצירתיים. כמבוגרים אנו מחלקים את האנשים ליצירתיים ולא יצירתיים. אבל יצירתיות היא כישור טבעי ומולד. כהורים, המשימה שלנו אינה “להוציא את הילדים שלנו מהקופסה” – הם כבר נולדו כאלה. בדרך כלל אלו הם המבוגרים והמסגרות דוגמת בית הספר שמכניסות אותם לתבניות מחשבתיות. המשימה שלנו, אם כן, היא למנוע את היווצרותן של אותן חומות סביב החשיבה של ילדינו. החידה האהובה עלי ביותר בשיעורים שלי בבתי הספר היא זו:
איזו חיה היא יוצאת הדופן?

האם בתי הספר מכינים את הילדים לעתיד?
איור: טלי פלד


לחידה זו כמובן אין תשובה אחת נכונה, אלא אין סוף. כל חיה יוצאת דופן בדרכה שלה. עם כיתות ג’ הצלחתי להגיע ל-50 תשובות נכונות לחידה הזו! מרמת יצירתיות בסיסית של “הדולפין יוצא דופן כי הוא אדום” ועד יצירתיות מדרגה גבוהה ביותר: “הדולפין הוא היחיד שאי אפשר לגדל בתור חיית מחמד בבית”, או “הדג הוא יוצא דופן כי אפשר לקרוא אותו הפוך (גד)”. בשאלה הזו תמיד משתתפים כל ילדי הכיתה, ולא רק החמישה שתמיד מצביעים ראשונים. ודווקא הילדים שמחכים לסוף, נותנים את התשובות הכי יצירתיות, שאף אחד לא חשב עליהן.

התובנה השניה היא שיצירתיות היא כמו שריר, ואפשר בכל פעם להעלות את רמת היצירתיות של הילדים. ממש כמו בחדר כושר. עם כיתות של בנות מצווה, הצלחתי לפתור בעיות בלתי אפשריות שלקחתי היישר ממבחני הכניסה לגוגל ולפייסבוק! איך? הכרתי להן 10 דמויות שבעזרתן יוכלו לפתור (כמעט) כל בעיה. לדוגמה, כדי להבין עקרונות מתורת המשחקים, לימדתי אותן על הכלבה “שני צעדים קדימה” – שהראש הקדמי שלה תמיד נמצא בדיוק שני צעדים קדימה מהראש האחורי. ולכן הכלבה מתחילה לפתור בעיות דווקא מהצעד האחרון במשחק ולא מהצעד הראשון.

האם בתי הספר מכינים את הילדים לעתיד?
איור: גיא ויצמן

ולסיום, התובנה השלישית: תנו לילדים השראה. בחיי הבוגרים הייתי פריק של ספרי ניהול וביוגרפיות של דמויות היסטוריות. אבל הילדים של היום לא צריכים לחכות עד שיהיו מבוגרים ויכולים לספוג השראה כבר היום. אם רק ננגיש להן אותן. כך הכרתי לילדים את אלברט מרבה הידיים (איינשטיין) ואת לאונרדו האריה (דה וינצ’י).

אלברט מלמד את הילדים שכל ילד הוא גאון, אבל המשימה של כל אחד מאיתנו היא לגלות במה. אם בבית הספר של הדגים היו עושים מבחנים לדגים בטיפוס על עץ, הם היו חיים את כל חייהם בתחושה של כישלון. כי דגים גאונים בשחייה. ולכן הילדים צריכים לשאול את עצמם כל חייהם שתי שאלות: הראשונה, מה אני יודע לעשות הכי טוב? השנייה, מה אני הכי אוהב לעשות? ביום שבו התשובה לשתי השאלות הללו תהיה זהה, גילינו במה אנחנו גאונים! מצאנו את האיינשטיין שבנו. ועכשיו אנחנו צריכים להשקיע המון שעות בפיתוח היכולת הזו.

משבר הקורונה מזכיר לנו כמה אנחנו חיים בעידן של אי וודאות. ענפים שלמים עוברים בימים אלו שיבוש (דיסרפשיין). ככל הנראה, כדי לעמוד בקצב של 2040 – מעל לכל הילדים שלנו יצטרכו ללמוד באופן מתמיד דברים חדשים ולהמציא את עצמם מחדש פעם אחר פעם. הם ככל הנראה גם יחליפו מספר מקצועות במהלך חייהם. מי שמסמל תפיסה זו יותר מכל אדם אחר בהיסטוריה הוא לאונרדו דה וינצ’י. לאונרדו היה גם צייר וגם מדען וגם ממציא וגם מוזיקאי ועוד ועוד. לאונרדו האריה מלמד את הילדים שהמבוגרים לא צריכים לבחור רק במקצוע אחד. הם יכולים להיות כמה דברים. כמה שירצו. אם רק ישארו סקרנים. דה וינצ’י הוא מודל איש הרנסאנס. ולמרות שחלפו 500 שנה, מודל זה יהיה רלוונטי יותר מתמיד ברנסאנס של 2040. הילדים שלנו יהיו ‘דור הגם וגם’. למה לא להתחיל איתם מעכשיו?

הכותב הוא מנכ”ל פרוקטר אנד גמבל ישראל, סופר סדרת “ממלכת יוריקה” ובעל פינה “החידה השבועית לילדים” במאקו. לרכישת ספרו “ממלכת יוריקה – הרפתקה מחוץ לקופסה”, בהוצאת רימונים.

בית הספר הווירטואלי הראשון: למי זה טוב?

וירוס הקורונה חשף את החולשה האמתית של מערכת החינוך

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.