fbpx

חוששים מתכנים לא הולמים? ככה תוכלו לדעת מה ילדיכם עושים ברשת

הגיל שבו ילדים מקבלים סמארטפונים הולך ויורד, וזה ממש לא מרגיע את ההורים. סקר חדש מצא שרובם חוששים מחשיפת ילדיהם לתכנים לא הולמים ברשת. אז איך בכל זאת הופכים את הגלישה של הילדים לבטוחה יותר? נירית צוק, מנכ”לית פורטל עשר פלוס, מביאה את הפתרונות הכי חדשים בתחום

החופש הגדול הנוכחי הוא חופש מוזר למדי. מצד אחד הילדים נמצאים בבית במשך שעות על גבי שעות, ומצד שני אין הרבה מקומות בילוי שניתן ללכת אליהם, וגם היצע הקייטנות מצומצם יותר מן הרגיל. במצב הזה אין פלא כי יותר ויותר ילדים יושבים למשך שעות אל מול המסכים. סקר חדש שערכה בימים אלה חברת בזק בינלאומי בקרב הורים לילדים בגילאי 6-14 על סכנות האינטרנט לילדים, מעלה תמונה מדאיגה: 32% מקרב הילדים בני 6 כבר אוחזים בסמארטפון משלהם, החל מגיל 8 לרוב הילדים, 56%, כבר יש סמארטפון וכך גם ל-97% מהילדים בקרב גילאי 13-14.

המעניין בסקר הזה, ומה שמפתיע במיוחד, הינו כי למרות שמרבית ההורים בישראל קנו לילדיהם סמארטפון, הם ממש לא מרגישים בטוחים. הנתונים מראים כי 81% מההורים בישראל חוששים במידה רבה או במידה רבה מאוד מחשיפת ילדיהם לתכנים לא הולמים ברשת האינטרנט, וכי תחושת החופש הגדול רק מעצימה את החששות: 71% מההורים תופסים את תקופת החופש הגדול כמסוכנת יותר בהשוואה לתקופת הלימודים.

אגב, 71% ציינו כי הילדים שלהם או ילד שהם מכירים נחשף לתוכן לא הולם: 53% דיווחו על חשיפה לתכנים אלימים, 47% על שיח פוגעני בקבוצות וואטסאפ, 44% על פוסט מעליב על ילד, 18% על תכנים פורנוגרפיים, 5% על קבלה או שליחה של תמונות עירום של ילד אחר ו-4% על הזמנה לפגישה מצד אדם זר.

אז מה עושים?

כמי שנמצאת בשטח מזה שנים ומרצה בנושא, אני יכולה לומר כי הדאגה הזאת, שעולה מן הסקר, מראה כי המודעות לנושא אינטרנט בטוח וסכנות ברשת הולכת וגוברת, וזאת בשורה חיובית. כי בפועל, ככל שנדע יותר להשמר מסכנות הרשת, וככל שנלמד את ילדינו להשמר, כך נוכל להנות מיתרונות האינטרנט – וישנם רבים כאלו. השאלה היא מה עושים על מנת להגן על ילדנו?

האפשרות הראשונה אליה פונים הורים רבים היא אפליקציית סימון ובקרה, כזאת שתעקוב אחר הילד. ואכן, השוק מלא באפליקציות כאלו המציעות להורה שלל אפשרויות במעקב גלוי וסמוי אחר הילד. חלקן מותקנות ללא ידיעת הילד (פחות מומלץ לדעתי) וחלקן מותקנות בידיעת הילד. כאשר יש לציין שחלקן שומרות על פרטיות הילד, כמו אפליקציית FIND MY IPHONE  שבה ניתן לראות את מקומו של הילד, אפליקציות כמו GOOGLE FAMILY שבהן ניתן לסגור את הניידים של הילדים בשעות מסוימות, וכן לחסום את אפשרויות הגלישה שלהם באתרים מסוימים, וכן אפליקציות כמו KIDY WATCH שבהן ניתן לראות את הילד במצלמה זעירה ואת סביבתו, ואף לשמוע קטעים משיחתו. אגב, גם בבזק בינלאומי מציעים פתרון שהינו אפליקציה חדשה העונה לשם Safey, שיכולה להתריע על התכתבויות פוגעניות אליהן הילד נחשף או מנהל בעצמו. היא חוסמת תכנים בעיתיים אליהם הילד נכנס, מנהלת את זמן המסכים ומנטרת אפליקציות שמותקנות על המכשיר וביניהן פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. בנוסף ניתנת האפשרות לקבל התראה על המיקום של הילד ולקבל פירוט של מיקום הילד 24 שעות אחורה – כך שאם הילד נמצא בסביבה בעייתית או במקום שהוא לא אמור להיות בו, ההורה יכול לקבל התראה בזמן שהוא בעבודה.

חשוב להבין כי קיימות עשרות אפליקציות, אך כל אפליקציה אינה מספקת פתרון בלעדי ובכל מקרה הפיתרון הבטוח ביותר הוא ללמד את הילד כיצד לגלוש ברשת גלישה בטוחה, וכיצד ביכולתו להגן על עצמו. לשם כך, חשוב להסביר לו כבר מגיל צעיר, מהרגע שבו אתם נותנים לו את הסמארטפון הראשון שלו ואפילו עוד לפני כן, כיצד עליו לשמור על הפרטיות שלו. למשל כיצד להפוך את הפרופיל שלו לפרטי ולא לציבורי, להסביר לו לא לענות ולא לשלוח תמונות לזרים. כמו כן, חשוב להסביר לו אלו תמונות וסרטונים אפשר לשלוח לחברים, ולהעלות ברשת ואלו לא, מהו שיח מכבד בוואטסאפ ומה נחשב פוגעני, וכן ללמדו מיומנויות תקשורת ברשת. לדוגמה: מתי כותבים לחבר בקבוצה, ומתי בפרטי? תחשבו על כך שכיום אף אחד לא מלמד את הילדים שלנו את המיומנויות האלו, שכל כך חשובות להתנהלות שלהם.

ובסופו של דבר, הכי חשוב לזכור כי הכל מבוסס על תקשורת נכונה בין הורים וילדים. בקרוב הילדים שלנו יגדלו, יהפכו לבני נוער ובשלב הזה הרעיון הוא לאפשר להם את העצמאות שלהם, ובדיוק כפי שהם לומדים לנהוג ברכב ואנחנו יושבים בצד על תקן ההורה המלווה, כך עלינו ללמדם להשתמש ביתרונות הרשת, ואנחנו נזוז הצידה ונעזור רק במידת הצורך.

הכותבת היא מנכ”לית פורטל “עשר פלוס”, מומחית למחקר תרבות הילד והנוער ומעבירה בבתי ספר ובארגונים את ההרצאה “הורות דיגטלית”, המספקת להורים ולאנשי חינוך הבנה לעומק של תרבות המסכים והשפעתה על בני הנוער.

לא רק קיילי ג’נר: כשההורים הם גם המנהלים

עלייה במספר הנדבקים בבתי הספר: “משחקים רולטה עם הילדים”

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.