fbpx

“הלוויתן הכחול” חזר: איך להגן על הילדים מאתגרים מסוכנים ברשת

כאילו אין לנו מספיק חרדות בעקבות הקורונה, עכשיו תוקף אותנו גם גל שני של המשחק הקטלני “הלוויתן הכחול”, שבמסגרתו ילדים מאותרים לעבור שלל משימות, החל מצפייה בסרטי אימה ועד לקפיצה מבניינים. אז איך נצליח להגן עליהם מפני המגפה הזו?

אנו נתקלים באתגרים רבים במהלך כל החיים: כשאנחנו ילדים, מתבגרים וגם בתור הורים. תמיד יש התמודדות כלשהי, דרך שצריך לעבור ולצלוח, צורך להוכיח לעצמנו ולאחרים שאפשר. אלא שאתגר, באופן כללי, הוא דבר חיובי – למשל, כאשר אנו שמים לעצמנו מטרה מושגת, מתאמצים בכדי להשיגה ומרוויחים מכך שהשגנו אותה. או למשל כאשר אנחנו גורמים לילדים להתמודד עם הקשיים שלהם במקום לברוח ולוותר, בכדי להוכיח – קודם כל לעצמם – שהם יכולים, שיש להם את היכולת להתמודד עם הקושי ולצלוח אותו. וכשהם לא עומדים באתגר – זו הזדמנות נהדרת לדבר על כישלונות, על ויתורים, על מה שקורה כשלא משיגים את מה שרוצים, מתי להמשיך לנסות, מתי לוותר.

אתגרים, כאמור, הם חלק מהחיים בכלל וחלק מאוד גדול בשלב ההורות. אז איך קרה שהם הפכו לפעילות כזו מסוכנת, שמביאה את הילדים שלנו לבצע וגם לאתגר אחרים לבצע דברים מסוכנים עד מחרידים?

אתגרים בגיל ההתבגרות תמיד היו קיימים

זה לא חדש שילדים מנסים להוכיח לילדים אחרים שהם שווים, ותוך כדי עוברים את הגבול האישי שלהם או מבצעים דברים שלא היו מבצעים באופן רגיל. זה התפקיד שלנו כהורים להסביר להם מתי צריך לעצור, מתי צריך לקחת צעד אחורה ואיפה לא צריך להוכיח דבר. זה לא קל, אבל זה הכרחי.

הלחץ החברתי להיות חלק, להיות “מגניב”, להיות מקובל, גדל ומתחזק בעיקר בגיל ההתבגרות ואז האתגרים גדלים בהתאם. הרשתות החברתיות שנהיו פופולריות בקרב בני הנוער בשנים האחרונות החמירו את המצב ואף הפכו אותו למסוכן במיוחד. רשת הטיק טוק למשל, מבוססת כל כולה על אתגרים, מאתגרים קלים פשוטים ומשעשעים ועד אתגרים קשים ומחרידים, כמו לקעקע את עצמך על ידי חריטה על היד וקפיצה ממגדל ליד הבית. היינו רוצים לחשוב שכשמדובר באתגר קיצוני או מזעזע, המתבגרים יסרבו לבצע אותו, אך כאן נכנס הלחץ החברתי והצורך להשתייך, שגורם להם לרצות להוכיח שהם מסוגלים לעמוד באתגר ואף לבצע אתגרים שהחברים שלהם לא הצליחו לבצע. כך שאותם נערים ונערות לא תמיד יודעים להפעיל שיקול דעת נכון ומוצאים את עצמם מתמודדים עם סיטואציות כמעט בלתי אפשריות.

כולנו מכירים היטב משפטים כמו “תוכיחי שאת שווה מספיק בכדי להסתובב איתנו”, או “תוכיח שאתה לא פחדן”, וזה זמן האמת – זה הזמן בו הילדים שלנו מתמודדים עם האתגר הגדול: להוכיח את עצמם או לקחת צעד אחורה כמו שלימדנו אותם. וזה באמת אתגר מאוד קשה, אבל ככל שנקפיד ללמד אותם על גבולות ועל התמודדות נכונה עם אתגרים – הם יצלחו אותו.

אז איך מתמודדים?

קודם כל תהיו ערניים. תבדקו מה הילדים שלכם רואים, מה הם עושים ולאן הם הולכים. זה תקף תמיד – בכל התנהגות והתנהלות מחשידה, תבדקו מה קורה ואל תחכו לרגע האחרון, שיכול להיות באמת אחרון בחלק מהמקרים. וזה לא נועד להפחיד אלא לעודד פקיחת עיניים. דברו איתם, הסבירו להם על אתגרים, סייעו להם להפעיל שיקול דעת נכון וכמה זה חשוב עד קריטי להציב גבולות ולא להתפתות להוכיח את עצמם עם אתגרים מסוכנים.

דרך נוספת להתמודד, בעיקר כשהם צעירים יותר, זה לאתגר אותם בצורה אחרת, בטוחה יותר. אנחנו לדוגמה אתגרנו את בת העשר שלנו להגיע ל-1000 עוקבים בטיק טוק מבלי להראות את הפנים שלה ולחשוף שום דבר פרטי. במשך חודשיים לא עניין אותה אתגר אחר ברשת –  רק האתגר שלה, והיא סחפה אחריה חברות והצליחה במשימה ולא היתה גאה ממנה. עם הבן שלי, שהוא גדול יותר ממנה, אני עוברת על האתגרים ואנחנו מדברים עליהם לראות במה כן לקחת חלק ובמה לא – ולמה לא.

תהיו ערניים, תהיו נוכחים, תהיו שותפים. אתגרים הם לא דבר רע, אבל הפיקוח שלכם, שלנו כהורים, נדרש.

הכותבת היא אמא “מיוחדת”, כתבת, מנהלת יחסי ציבור.

מה גורם לילדה בת שמונה לאיים על חברתה?

פרשת הכדורגלנים והקטינות: מה השיעור שלנו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.