fbpx

זה לא חלום: למידה מרחוק בכיף

הלמידה מרחוק לא חייבת להיות עונש לילדים ולהורים. דווקא בשעת המשבר, אפשר למצוא פתרונות כדי להפוך אותה למהנה יותר – ללא ריבים וללא לחץ

ביטול המסגרות הלימודיות גרם לנו בהתחלה להמשיך כמה שיותר בשגרה עם לימודים מרחוק, ואז להבין שזה הולך להיות ארוך ולהתאים את עצמינו. עכשיו מגיע השלב שבו שואלים האם זה הכרחי? האם זה אפשרי? האם זה בכלל מועיל?

ההורים, שמתמודדים עם העבודה מהבית, ניהול חיי המשפחה ותעסוקה לילדים, מוצאים את עצמם נעים בין חיוב הילדים להקפיד על הלימודים מרחוק, לבין שיחרר מוחלט לגמרי והבנה שלמידה – בעיקר בשיטה הזו – היא לא רלוונטית כרגע ולא הכרחית. שכן מלבד הקשיים הטכניים (שהם לא מעטים), ההורים גם טרודים בשאלה איך לגייס את הילדים בכלל ללמוד- מרחוק ומקרוב.

בתור אשת מקצוע ואמא לשניים, אני מאמינה שללמידה מרחוק יש תפקיד חשוב בשמירה על השגרה והסדר והיא בהחלט חשובה, אך באותה נשימה אני גם טוענת שהיא לא צריכה לבוא בכל מחיר! ולמה?

  1. הילדים לא הולכים מחר לאוניברסיטה. הם לא צריכים להילחץ בטירוף על השלמת החומר, מבחנים וציונים.
  2. הם יחזרו לשגרת לימודים כזו או אחרת בקרוב. זה לא ימשך חודשים על גבי חודשים- מערכת החינוך צריכה גם היא את הזמן שלה להתאפס ולארגן לימודים מסודרים כמו שצריך.
  3. כאשר יחזרו לספסל הלימודים הפיזיים- וזה יקרה- הם לא יתחילו חומר חדש או יתקדמו הלאה. תהיה חזרה מסודרת על החומר ובדיקת רמה לפני שממשיכים הלאה. זה ממש כמו המשך של השנה מהרגע שנפסקה.

כל אלו הן כבר סיבות טובות לנשום עמוק ולהכניס דברים לפרופורציות – ישנה מגיפה עולמית ולא רק ארצית, אין באמת שגרה בחוץ וכולם סגורים בסיר לחץ בבית. לכן חשוב שתתאימו את הלמידה לילדים שלכם ולתנאים שיש, ולא תשבו עם עט לסמן וי על כל מה שהמחנכת שולחת לכם.

אבל איך בכל זאת אפשר לעזור להם ללמוד ובכיף? (או כמה שיותר קרוב לזה)

  • אם אין לכם סבלנות לשבת עם הילד, אז פשוט אל תשבו! באמת. גם בעד לימודים לא שווה לקלקל את היחסים עם הילדים, בוודאי לא בסיטואציה כל כך לא שגרתית ובלתי צפויה. יש לנו 24/7 עם הילדים ולעוד לא מעט זמן, שווה לנצל אותו לבניית יחסים ולא להריסתם.
  • אם אתם לא יודעים במה להתחיל ובמה יותר חשוב להתרכז, פשוט תתחילו במה שהילד רוצה ללמוד, או במקצוע שהוא טוב בו, במקום להתחיל במה שהוא מתקשה בו או ממש לא אוהב. אם הוא טוב במתמטיקה – מעולה, תעבדו על זה. שונא אנגלית? תראו איך אפשר להקל ואולי לעשות פחות מהמשימות. יש גם הרבה סרטונים ולימודים אונליין שאפשר לעשות דווקא במקצועות שהוא אוהב פחות ואולי זה יעזור לו להתאהב בהם.  
  • אם הילד לא רוצה בכלל וממש מתנגד- זה המקום לשחרר. פשוט עזבו, יכול להיות שכאשר אתם תשחרו לחץ, וזה לא יהיה חובה ובהוראות- הוא יבחר ללמוד מרצון.
  • אם יש לכם קשר טוב עם המורה – זה הזמן לטפח אותו. מעבר ללימודים גם חשוב הקשר האישי ותשומת הלב. בקשו שתרים טלפון ותשאל לשלומו. יכול להיות שהיא אפילו תוכל להניע אותו לפעולה ולגרום לו לשבת ללמוד.
  • תנו לו לבחור מתי ואיך. ממש ככה. נכון שצריך שגרה אבל אפשר גם להגמיש אותה. תנו לו להחליט על השעות שבהן לומדים, ומה לומדים בהן, ואז הם צריכים לעמוד בזמנים שלהם – לא שלכם. הם יבחרו אם ללמוד מול המחשב, להדפיס ולענות על השאלות, ללמוד עם דפים – תנו להם לבחור ולהחליט ולכו איתם בדרך שלהם.

ותמיד תזכרו שהיחסים קודמים ללימודים!

הכותבת היא מנחת הורים ומלוות צוותי חינוך מפתחת שיטת הסמכו”ת. לעמוד הפייסבוק

שעות המסך של הילדים הן לא הבעיה העיקרית

איך נשמור על השלום בבית מבלי לצאת ממנו?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. לדעתי אפשר להרגיע את ההורים גם בלי להרטין את המורים. חבל שאת משמשת כאן שופר לגישתו הקלוקלת של משרד החינוך כלפי המורים.
    מקווה שתבחרי לשנות.
    תודה

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.