fbpx

אל תשאירו את הילדים לבד ברשת

שבוע הגלישה הבטוחה מזכיר לנו עד כמה אף אחד לא חסין מפני פגיעה ברשת, ובמיוחד לא הילדים שלנו. ד”ר נאוה כהן-אביגדור, מהמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, מסבירה איך בכל זאת נוכל להגן עליהם

זו השנה השנייה שהמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת מוביל את שבוע הגלישה הבטוחה ברחבי הארץ. במסגרת שבוע זה יתקיימו פעילויות רבות ומגוונות בקהילה, במערכת החינוך ובגופים ובארגונים שונים, במטרה להעלות את המודעות לגלישה בטוחה – ועל פי נתוני הפעילות של מוקד 105 לשנת 2019 נראה שיש לכך צורך יותר מתמיד. לפי הנתונים שהתפרסמו, בשנת 2019 התקבלו וטופלו 7,655 אירועים במוקד 105. למעלה משליש מהפניות נוגעות לפגיעות על רקע מיני. הקטגוריות המובילות בפניות למוקד הם: בריונות, הצקה, ביוש, שידול והטרדת קטינים ברשת, עבירות מין, איום בהתאבדות וחשש לחיי אדם.

בסקר נוער של המשרד לביטחון הפנים משנת 2018 נמצא כי למעלה משליש מבני הנוער (32 אחוז) דיווחו שנחשפו לאיום או לאלימות מילולית, 27 אחוז נחשפו לביוש (שיימניג), השפלה או חרם, 19 אחוז דיווחו כי נחשפו להטרדה מינית, 28 אחוז נחשפו לפנייה בעלת אופי מיני ברשתות החברתיות, 13 אחוז נחשפו לסחיטה, 16 אחוז נחשפו לגניבת זהות ו-12 אחוז נחשפו לאירועי פגיעה אחרים. עוד נמצא שכחמישית (21 אחוז) מבני הנוער בגילאי 16 ומעלה הכירו ילד שחשב לפגוע בעצמו בשנה האחרונה בעקבות פגיעה קשה שחווה ברשת (חרם/שיימינג/ השפלה/הטרדה או פגיעה מינית), וכשליש מבני הנוער (29 אחוז) לא ידווחו על חבר עם מחשבות אובדניות, שהשביע אותם לא לספר על כך.

“צריך לעשות כל מה שאפשר בכל המסגרות”

ד”ר נאוה כהן-אביגדור, ראש תחום בכירה מידע, מחקר, ושת”פ במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – 105, סיפרה בראיון לתוכנית הרדיו של נירית צוק, מנכ”לית פורטל עשר פלוס, כי על פי נתוני מוקד 105 “גילאי 12-14 הם הגילאים שבהם אנחנו רואים הרבה פגיעות מיניות במרחב המקוון, וכן מרבית הפוגעים מהתלונות שדווחו היו בגילאי 14-16, כך שאפשר להגיד שלאור הנתונים, גילאי 12-16 הם גילאים שבהם יש הרבה מאוד אלימות, יש הרבה מאוד נפגעים ויש פוגעים, וצריך לעשות כל מה שאפשר בכל המסגרות הרלוונטיות – מניעה, חינוך, הסברה ואכיפה – כדי לנסות להתמודד עם התופעה הלא פשוטה הזו”.

לפי דוקטור כהן-אביגדור, להורים יש הרבה אחריות ובכוחם לצמצם ואף למנוע מצבי פגיעה: “בעידן הזה, ההורים צריכים להיות מעורבים בכל מה שקורה גם במרחב המקוון. לא לחשוב שאם הילד שלי נמצא בחדר שלו בשקט, ואין רעש ואין צעקות ואין בכי – אז הכל בסדר. זה מרחב אחר, שבו הרבה פעמים אתה נמצא לבד עם המכשיר, וכל מה שקורה קורה במכשיר, ולכן אנחנו צריכים לגרום להורים לגלות מעורבות ברמה יום יומית”.

במקרה ויש חשד לפגיעה, דוקטור כהן-אביגדור ממליצה לשים לב לכל התנהגות חריגה של הילד. “אם הילד מסתגר, אם הוא מפסיק לצאת לפעילויות שהוא היה נוהג לצאת אליהן בעבר, אם הוא מפסיק לשתף, אם הוא שקט. כל הדברים שמעידים על סוג של הסתגרות, התכנסות, חוסר רצון לקחת חלק מהסביבה שעוטפת אותך, צריכים להדליק לנו כהורים נורות אזהרה”.

מה שעולה ברשת – נשאר ברשת

כדי להימנע מלהגיע למצבים האלו מלכתחילה, ממליצה דוקטור כהן-אביגדור להסביר לילדים שהפרטיות שלהם זה דבר שצריך לשמור עליו, ושהם לא צריכים לצלם ולשתף ולהציף דברים אישיים. “הרבה ילדים לא יודעים שיש דברים שעולים לרשת ולא יכולים להיות מוסרים ממנה, ולפעמים במהלך של רגע אתה מצלם תמונה חושפנית ושולח לחבר/ה ובטוח ששם זה יישאר, אבל לא תמיד יהיה אפשר להסיר את התמונה או הסרטון מהרשת, ובנוסף יכולים להיות גם אירועים של הפצה הלאה ופגיעה מאוד קשה”.

דוקטור כהן-אביגדור ממליצה לנקוט במשנה זהירות: “ללמד את הגולשים הצעירים הגדרות בטיחות ואיך לבחור ססמאות חזקות, לא לשמור בטלפון הנייד סרטונים אינטימיים, עדיף כמובן מראש לא לצלם ולא להעביר חומרים אינטימיים לאף אחד. צריך גם להיזהר מאפליקציות שמאפשרות קשר עם זרים. זה יכול להתחיל מיצירת קשר שנראה מאוד תמים, והילד בטוח שהוא שולט בסיטואציה ויודע עם מי הוא מדבר, ובסופו של דבר הרבה פעמים למי שמסתתר בצד השני יש רצון לפגוע, לסחוט או להפיץ סרטונים ותמונות בעלי אופי מיני.

“יש הרבה דברים חיוביים שקורים ברשת, אבל כמו שנלמד ילד שיוצא לרחוב איך לחצות את הכביש ונדאג לו כשהוא ילך לבד, גם במרחב המקוון יש אזורים שהם מסוכנים. ואם לא נדבר על זה, זה לא יעזור לילד. צריך לדבר על זה נכון – בגובה העיניים, לבחור את הזמן המתאים. ילד צריך להבין שההורה תמיד שם בשבילו. שלא יהיה מצב שהילד יחשוש לשתף ולספר. הילד צריך לדעת שיש לו כתובת, והיא קודם כל ההורים וגם מוקד 105 שאפשר לפנות אליו 24 שעות ביממה וכן מערכת החינוך”

לשמיעת הראיון עם ד”ר נאוה כהן- אביגדור

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.