fbpx

מאמץ אחרון ודי – דרכים לעידוד המוטיבציה

המרוץ לסיום לימודי התיכון והשגת תעודת הבגרות נמצא בימים אלה בשיאו, אולם ישנם תלמידים המתקשים לאסוף כוחות אחרונים ולתת את ה”פּוּש” האחרון והחשוב כל כך שיובילם לנקודת הגמר. חלק ב’: איך נעורר בתלמידים את המוטיבציה להשקיע בבחינות הבגרות?

 
 
אומרים שנדרש כפר שלם כדי לעורר מוטיבציה אצל ילד. אכן, המוטיבציה ללמידה היא פרי של שיתוף פעולה בין התלמיד, ההורים ובית הספר. לתלמיד יש תפקיד חשוב – הוא כמובן הראשון שצריך לשאוף להצליח, לשאת באחריות ללמוד. בדרך כלל, תלמיד בעל מוטיבציה עושה חמישה דברים באופן עקבי. הוא מניע ו”דוחף” את עצמו (מוטיבציה עצמית); מקבל עליו אחריות ומתמודד עמה; מתגאה בעבודתו וחש לגביה שביעות רצון; מציב מטרות וחותר לעברן; שואל שאלות ומבקש עזרה במידת הצורך.
להורים יש כמובן תפקיד חשוב ומהותי ביצירת מוטיבציה ושימורה אצל הילד. הבסיס לשיתוף הפעולה הוא תיאום ציפיות וחשוב להיות מעורבים במסע החינוכי של הילד, להציב לו דוגמה חיובית, לתמוך בו ולחזקו. במקביל יש לתמוך גם בכללי בית הספר, במדיניותו ובמטרותיו. בנוסף, ההורים צריכים להיות ערניים למצבי הרוח של הילד ולהרגלי השינה והאכילה שלו, וליידע את הצוות בבית בספר בשינויים או מצבים בבית שעשויים להשפיע על תפקודו בכיתה.
 

איך צוות בית הספר יכול לעורר בתלמידיו מוטיבציה לקראת הבגרויות?


מעורבות תומכת: יצירת סביבה מכילה ונעימה, שמגלה רגישות לייחודי ומעודדת יחס של כבוד האחד לשני. התמיכה משפיעה על תחושות השייכות והביטחון של התלמיד ועל הקשר שלו למערכת החינוך, וכך יוצרת אצלו מוטיבציה ללמידה והצלחה.
עידוד תוכנית למידה שאינה תחרותית: סביבה המחזקת את האמפתיה וההתחשבות באחר בכיתה, יותר מאשר תחרותיות.
תמיכה באוטונומיה: שיתוף התלמידים בבחירת המטרות, עירור עניין, הבהרת התועלת או הערך של הלמידה ושל בחינות הבגרות, וכן מתן אפשרות לבטא ספקות ורגשות שליליים.
אתגר ובנייה: מדד זה מתייחס ליכולת של בית הספר להציב אתגרים, לתת משוב בונה, לסייע בהתמודדות עם כישלון, להעניק סיוע של אסטרטגיות למידה ובעיקר – לשדר אמונה ביכולת התלמידים להצליח במבחני הבגרות.
 

איך תוכלו כהורים לעודד בילדכם מוטיבציה לקראת הבגרויות?


הכירו בהצלחות של הילד והפכו אותן לגורם החשוב ביותר: ילד החווה הצלחות מרגיש מסוגלות עצמית גבוהה. תפיסת מסוגלות עצמית גבוהה ביחס למשימה מסוימת, מחזקת את הנטייה לבחור בה ולהתמיד בה למרות הקושי, לבצעה באופן איכותי ואף להעריך אותה כחשובה ומהנה.
עִזרו לילד בהצבת מטרות מציאותיות, ברות הישג: הגדרת מטרות ספציפיות ומובנות מקדמת את השגת היעד הסופי ומובילה לצמיחה אישית.
הפגינו מעורבות ועקבו אחר התוכנית: העניקו חיזוקים ועידוד, גלו התעניינות, רשמו לעצמכם את מועדי בחינות המגן והבגרויות, עקבו אחר מילוי המשימות והשגת המטרות והעריכו את ההתקדמות.
שדרו לילד את החשיבות שמשפחתכם מייחסת לחינוך: הבהירו לו שהחינוך נמצא בראש סדר העדיפויות המשפחתי.
אל תגידו שהמטלה או המבחן קלים: אם הילד יצליח הוא לא ירגיש גאווה אמיתית כיוון שהמטלה הייתה קלה, ואם הוא יתקשה הוא יחוש תסכול מכך שהוא נכשל במטלה קלה.
הביעו אמון בילדכם וביכולתו ללמוד ולהצליח: שדרו לו מסר שאתם מעריכים את מאמציו ומאמינים ביכולתו לעמוד באתגרים בהצלחה.
ספקו לילדכם סביבת למידה ראויה: לפני הכול, ספקו לילד מקום וזמן כדי ללמוד. בנוסף, הציעו לו סיוע בחזרות ובשינון, וכמובן הקפידו להביע הערכה, ולהעניק שבחים, חיזוקים ותמיכה.
 
הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית, מומחית באבחון וטיפול בילדים ובני נוער
www.daliakids.com



חלק א : מה יכול לגרום להם לייאוש ולחוסר מוטיבציה דווקא בשלב הקריטי?
על אף שחלה ירידה באחוז נשירת תלמידים מבתי הספר חלה עלייה בנשירה הסמויה- על מחקר חדש בנושא

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.