fbpx

קלפי אם ובת

קלפים1

 

“עשר פלוס” התנסה בערכת הקלפים החדשה לחיזוק ושיפור התקשורת בין אמהות לבנות וחזר עם חוויות. מומלץ לכל מי ששומע מדי פעם את דלת המתבגרת נטרקת (וגם למי שלא)

קלפי מודעות ותקשורת הם אחד העיסוקים החביבים עליי, כל שכן אם אפשר למנף אותם לתקשורת חיובית עם המתבגרים הפרטיים שלי. הם מצידם תמיד שמחים לשחק עם אמא שלהם קלפים, אבל אם אני ‘מריחה’ התנגדות יש לי גם אסטרטגיה מצוינת – להיענות לחיזורים שלהם אחריי למשחק “טאקי” משותף, וכעבור משחק או שניים להגיד שקצת  נמאס ולהציע “קלפים מגניבים” אחרים. כמעט תמיד זה עובד, כי כך הם לא חווים אותם כ”קלפים חינוכיים”.

ערכת הקלפים החדשה, המיועדת לאמהות ובנות, חסכה ממני גם את המשחק המקדים של “טאקי”. כי עצם ההגדרה שלהם כזמן איכות לאם ובת קירב אליי מראש את בתי, כאשר העניק לה תחושות מיוחדוּת וסיפוק (סוף סוף משחק שאחיה הגדול לא נכלל בו). מעבר לכך, זהו משחק קלפים המעוצב באופן ידידותי כל כך, בגוונים עדינים והרמוניים (גווני תכלת בשילוב עם אדום), שאני לא מכירה אף ילדה שתסרב להזמנה כזו לרגעים אינטימיים ומקרבים עם אמא.

גילוי נאות: העומדת מאחורי הקלפים הנהדרים האלה היא לא אחרת מאשר הילה פינקלשטיין, עובדת סוציאלית קלינית ומנחת קבוצות הורים ונערות, מנהלת תכנית לאמהות ובנות מצווה. פינקלשטיין מלווה את מגזין “עשר פלוס” בארבע השנים האחרונות, ותורמת לנו רבות מניסיונה המקצועי עם בנות ואמהות. בערכת הקלפים הייחודית שהיא יצרה, נכללים 26 קלפים של נושאים לדיון (למשל: פרטיות, סידור החדר, מריבות בבית, קניות, מיניות, שיער); 22 קלפי רגש (למשל: “מעצבן”, אופטימיות, חולשה, חוסר אונים, שמחה, ייאוש); 11 קלפי מתנות (למשל: עיסוי מפנק, להכין ארוחה, זמן משותף).

ואיך משחקים? מהלך המשחק מוסבר בדף המצורף לקלפים, והוא כולל בתוכו סוג של תרגול על מיומנויות שיחה שמבוססות על הקשבה ושיקוף. ההוראות ברורות מאוד, אך בעיניי כל אם ובת יכולות לשחק באופן המותאם אישית לאופי וליחסים שלהן. אנחנו למשל הפכנו את כל הקלפים של ה”נושאים לדיון”, וכל אחת מאתנו הרימה קלף באופן אקראי (לבתי יצא “התפרצויות זעם”, לי יצא “זמן מסכים”). לאחר מכן, כל אחת הרימה שלושה קלפי רגשות המתקשרים אצלה לנושא של הקלף שבידיה – ודרכם היא הסבירה לשנייה מה היא מרגישה כלפי הנושא. בשלב הבא, המקשיבה הוזמנה לשאול שתי שאלות באותו עניין, והדוברת השיבה להן והפנתה בחזרה שתי שאלות למקשיבה. בהמשך, כפי שמוצע בהוראות, החלטנו על דרך פעולה שתגרום לכל אחת מאתנו להרגיש טוב יותר, ואף העלינו את ההסכם על דף. כך למשל החלטנו שבמהלך השבוע הקרוב – בעת התפרצות זעם תלך המתבגרת לחדר מיוזמתה כדי להירגע כחמש דקות. רק לאחר מכן היא תצא ותשוחח עם אמה בטון רגוע ומתוך מקום של הקשבה וסבלנות. המתבגרת בחרה לעצמה מתנה מקלפי המתנות, שאותה היא תקבל אם תעמוד בהסכם (ארוחת בוקר למיטה בשבת בבוקר, יחד עם אמא).

שואלים אם זה עבד? בינתיים חלפו רק יומיים, רגועים יחסית, מה שכן – בכל ערב הילדה מבקשת שנשחק בערכה שוב. בתגובה אני מציעה לה שנמתין עם המשחק הבא עד לסוף השבוע, כדי שלא נצבור יותר מדי הסכמים ומתנות.

בקיצור, מומלץ בחום, ואם אפשר – הרחק מהבית, שהוא לעתים מוקד המריבות והכעסים. אנחנו לקחנו את הקלפים לפארק בזמן האיכות שלנו, ושילבנו את המשחק עם גלגלונים על הדשא (של הילדה, לא שלי).

 # אני ואת – קלפים לתקשורת עם נערות מתבגרות, מאת: הילה פינקלשטיין, לרכישה

 

קלפים ופסיכולוגיה – “לשחק באמת” מעניק טיפול cbt והנאה 

נוסעים בחופשה? קחו אתכם את “דלתות מסתובבות”

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.