fbpx

חשבון נפש: אולי גם ילדכם צריך טיפול רגשי?

new-book-dyonon1

 

“ממקום של הזדהות עם אחת החוויות המאתגרות יותר שחוויתי כאמא, מצאתי את הסיפורים האישיים השזורים בספר הזה כמרגשים ובו בזמן מקרבים לאומנות הטיפול – זו הפותחת את אותו שער נכסף לתקווה”. ריקי ברוך קראה בשקיקה את ספרה של ד”ר לילך רחמים

 
בן, דין, דור, שרון, דניאל ואופל הם ילדים נורמליים שבהם טיפלה ד”ר לילך רחמים – ואת תהליך הטיפול בהם היא מתעדת בפרקי ספרה החדש “לגלות את הגן הנעלם” (בהוצאת דיונון). יותר ויותר ילדים ובני נוער מתגלים היום כסובלים מקשיים רגשיים, ורבים מהם זקוקים לטיפול פסיכולוגי. פוביות, חרדה חברתית, דיכאון ותסמונת פוסט-טראומטית בעקבות אירועים המטלטלים את חיי היומיום של הצעירים הם תופעות שכיחות, והאיתותים אינם מאחרים להגיע. רבים ההורים שהיו שם, במקום הזה, וגם אני נמניתי עמם. היינו “משפחה בכאב מתמשך”, כך כיניתי זאת אז.

הקושי הגדול מגיע באחת, וממאן ללכת. כהורה אתה מנסה להתמודד, אך התשובות אף פעם לא מספקות. אני זוכרת את עצמי באותן שנים מייחלת לכך שיהיה לו את החולי ה”קל יותר” להתמודדות. רציתי לדעת שלילד שלי יש מחלה שאנטיביוטיקה של עשרה ימים תחזיר אותו לעצמו, כי כאשר מדובר בפוביה או בחרדות אחרות – התסמינים כה רבים, חולשים על כל תחום בחיים, והמחלה נוכחת בכל רגע ביממה. מחלה מהסוג הזה משפיעה על הבית כולו, והטיפול בה מפותל ומכאיב לעתים לכל אחד מבני המשפחה.

כששמעתי לראשונה את שם הספר החדש “לגלות את הגן הנעלם”, הוא צלצל לי מוכר (מהסרט ומהסיפור הידועים), אך לא מצאתי היגיון בכך שקיים קשר בין השניים. אלא שדפדוף ראשוני בדפי הספר הוביל אותי ישירות לפרולוג המרגש של הכותבת, ד”ר רחמים, פסיכולוגית קלינית מומחית – בו היא מפרטת את האנלוגיה שיצרה בין ספרה זה לבין הספר המפורסם. למי שאינו זוכר, “סוד הגן הנעלם” – פרי עטיה של הסופרת פרנסס הודג’סון ברנט – עוסק בחברות אמיצה הנרקמת בין שלושה ילדים על רקע חשיפתו של גן נסתר. ד”ר רחמים מסבירה כי “טיפוח הגן אנלוגי למגע עם הכאב הנגרם כתוצאה מטראומות וממשברים”, וכי “פריחת הגן אנלוגית לתהליך ההחלמה והשגשוג לאחר טראומה”. הספר חופן בתוכו את רזי הטיפול, השיקום וההחלמה, המהווים את סוד הקסם שמוצאת הכותבת באמנות הטיפול. ד”ר רחמים מוסיפה כי סטיגמות, חששות ובעיקר היעדר ידע בכל הקשור לטיפול פסיכולוגי בילדים ומתבגרים, מביא לכך שהורים רבים נמנעים מלהגיע עם הצעיר לטיפול. כתוצאה מכך כמובן מתקבע הסבל המשפחתי, ואף מועצם.

ספרה של רחמים, המונה 237 עמודים, מיועד להורים, למטפלים, למחנכים ולמתבגרים החפצים לבקר בחדר הטיפול ולהרחיב דעת בתחום הפסיכולוגיה. הדרך של הכותבת היא להכניס אותנו לעולמו האישי של הילד ולחדר הטיפולים, ולהתבונן מקרוב באותם צעירים שבאמצעות הטיפול למדו להפחית ואף להעלים את הקשיים שחוו במהלך חייהם. כל פרק מתמקד בקושי אחר: הפרק הראשון עוסק בילדים הסובלים מתסמונת פוסט-טראומטית בעקבות תקיפה מינית, השני עוסק בחיילים הסובלים מתגובות לקרב, השלישי עוסק בילדים הסובלים מתסמונת טורדנית כפייתית (OCD), הרביעי מתמקד בנערות הסובלות מדיכאון ופגיעה עצמית, החמישי מייצג את סבלם של אלו הסובלים מחרדה חברתית (הפרק ששבתי והתעמקתי בו שוב ושוב), והשישי מתייחס לחוויה פוסט-טראומטית כתוצאה ממקרים של טראומה וסבל גופני.

ממקום של הזדהות עם אחת החוויות המאתגרות יותר שחוויתי כאמא, מצאתי את הסיפורים האישיים השזורים בספר זה כמרגשים ובו בזמן מקרבים לאומנות הטיפול – זו הפותחת את אותו שער נכסף לתקווה. מומלץ לכל הורה או אדם העובד עם ילדים ומתבגרים.

# לגלות את הגן הנעלם – ילדים בטיפול, מאת: לילך רחמים (עורכת: גיתית בן דוד), הוצאת דיונון

 

לכל הטורים הסוחפים בבלוג של ריקי “עשרים פלוס” 

לכל המלצות הקריאה של “עשר פלוס” להורים 

לכל המלצות הקריאה של “עשר פלוס” למתבגרים 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.