fbpx

“הילדה הטובה” פתאום מסתובבת עם בנים ומתנשקת בווטסאפ

good girl. shutterstock

 

איך קורה שהילדה הטובה שלנו, הנסיכה, התלמידה הטובה והמנומסת שאהובה על חברותיה ועל המורים, מתחילה להסתובב בלילות עם בנים הגדולים ממנה? מה פתאום רצות בווטסאפ תמונות שלה מתחבקת ומתנשקת עם חברים? ואיך עוצרים את זה לעזאזל? המפתח לפתרון – בפנים

 
נוי (שם בדוי) הגיעה אלי לטיפול לקראת סוף כיתה ז’. ילדה טובה, יפהפייה, קצת ילדה-קצת אישה. יופייה מושך אליה את הבנים כמו דבורים לדבש, והיא חושבת שהיא מוצאת בחברות שלה אוזן קשבת. אבל היא לא לגמרי בטוחה. כי מצד אחד היא מספרת להן מה קורה לה עם בנים, אבל מצד שני לפעמים היא מרגישה שהן לא עוזרות לה. כי הן נותנות לה עצות שמבלבלות אותה, ולפעמים היא חושבת שבעצם הן מקנאות בה.
ומה עושים ההורים שלה? מנסים לסגור אותה בבית ולהגביל אותה בנייד, אחרי שכבר נתקלו בתמונות שלה בווטסאפ כשהיא מתחבקת ומנשקת -בנים ובנות. ועקב כך מתעוררות הרבה מאוד מריבות, על כל דבר. על בגדים (היא מתלבשת חושפני ונועז מדי לטעם אביה, אבל ‘ככה זה יפה’ בעיניה), על שעות החזרה הביתה (הם אומרים לחזור בחצות בחופש הגדול, היא אומרת שזו השעה לילדים קטנים), על סוג החברים שאיתם היא מסתובבת (הם אומרים שהיא תמיד בוחרת בילדים הגדולים ממנה, כאלו שהוריה אינם מכירים וכנראה מסכנים אותה ורוצים ממנה מה שהיא עדיין לא מוכנה לתת. היא מסכימה איתם, אבל מה לעשות שהילדים האלה מעניינים אותה יותר?). היא מרגישה שהוריה אינם סומכים עליה כלל.

“גם אני לא סומכת על עצמי”

 “ואת”?, אני שואלת אותה. “את סומכת על עצמך”?

“אני”?, היא מחייכת את החיוך הילדותי שלה. “אני גם לא סומכת על עצמי עד הסוף”.

“למה”?, אני שואלת.

“כי אני רוצה לנסות הרבה דברים חדשים. הכול מסקרן אותי וכיף לי. ואני בסך הכול נערה, למה לי להישאר תקועה בבית”?.

נוי לא שוכחת את ההורים שלה בכל הסיפור הזה. “כשהייתי ‘ילדה טובה’ ועשיתי מה שרצו ממני, השתעממתי. וגם אז הרגשתי שאני אף פעם לא באמת מצליחה לרצות את ההורים”, היא אומרת. “אז למה לי? עדיף שאנסה דברים חדשים”.

“אבל למה את לא סומכת על עצמך”?, אני לא מוותרת.

“כי אני מתבלבלת. בפנים אני עוד ילדה טובה, וחשוב לי מה ההורים שלי אומרים. אני רוצה שהם יאהבו אותי. אבל אני עושה גם דברים כדי שהחברים יאהבו אותי”.

“מה למשל?”, אני שואלת.

“אם הם מציעים לי להישאר עוד שעה בפארק, אני מסכימה. ואני גם משתפת בשמחה תמונות שלי מתנשקת, כי אני מקבלת על זה המון תגובות מפרגנות, וככה אני תמיד נמצאת במרכז תשומת הלב”.

המפתח – תשומת לב

הילדה שלכם זקוקה לתשומת לב, אמרתי להורים. תשומת לב מתחילה בתקשורת בריאה ובהבנה אמיתית, מהלב, של מה שעובר על בתכם. ילדה טובה ויפה שפתאום מתחילה לקבל טונות של תשומת לב מבנים ובנות, נוטה להתבלבל. היא מבלבלת בין מיניות לאהבה, היא מתקשה להבין את המסרים הסותרים שמופנים אליה ואל נערות בכלל – מצד אחד “היא צריכה להיות זורמת וחברותית’, ומצד שני – “אם תהיי זורמת מדי, ידברו עלייך מאחורי הגב ויגידו שאת ‘נותנת’ או ‘זולה'”.
ההורים של נוי מבינים שלמרות השינויים החברתיים, התפיסה החברתית הבסיסית לגבי בנות לא השתנתה. “כבודה של בת מלך – פנימה” תקף גם היום. מה שהם לא מבינים זה את מערכת הלחצים והמסרים המבלבלים שאיתם נאלצת בתם היפה להתמודד יום אחר יום. הלחץ שלהם לנסות לשמור עליה גורם להם לנסות לסגור אותה בבית, לריב איתה על הלבוש ועל שעות החזרה הביתה, ובתוך כך הם מחסירים ממנה את הדבר הנחוץ לה באמת – תשומת לב אמיתית והבנה של מה שהיא חווה ומרגישה.

המשל על הרב

את הסיפור של נוי והוריה אחתום במשל מקסים.
רב אחד שואל את תלמידיו : “האם אתם יודעים למה אנשים צועקים כאשר הם רבים”?
“כי הם כועסים”, עונים התלמידים.
“אבל למה לצעוק”?, מקשה הרב. “הרי הם שומעים אחד את השני”.
התלמידים מושכים כתפיים.
“הסיבה היא ריחוק הלבבות. בשעת מריבה וכעס הלבבות מתרחקים, ולכן אנחנו איננו שומעים זה את זה”, משיב הרב.
ומהמשל לנמשל. בפעם הבאה שבה אתם רבים עם בתכם המתבגרת, אנא הנמיכו את הלהבות. תנו לבתכם תשומת לב וקרבו את לבכם לליבה, כי רק כך תוכלו להבין מה עובר עליה ולהבהיר לה שאתם באמת דואגים לשלומה.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות לאתר של הילה www.hilafin.com

 

כשהנסיכה מידלטון ילדה בת

עידן הסמרטפון: גם נערות רואות פורנו 

חינוך מיני – הדור הבא 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.