fbpx

נא לא לגעת: אלכוהול אמרתם? קבלו אפליקציות שעלולות להיות מסוכנות לא פחות

 

אנחנו חוששים כשהוא יוצא לבלות ומתחננים אליו שלא ישתה אלכוהול בסילבסטר. אבל מישהו מכם חשב לאחרונה לוודא שהחבר הכי טוב של המתבגר – זה שמלווה אותו לכל מקום (קרי, הסמרטפון) אינו מסכן את ביטחונו האישי? נירה דישי איתרה את האפליקציות המתחרות על התואר “האפליקציה הגרועה ביותר בעבור הילד שלכם”. שומר נפשו ירחק!

 
בין אם אתם בודקים מדי פעם את הסמרטפון של הילדים כיוון שאתם מאמינים שביטחונם האישי חשוב יותר מהפרטיות שלהם, ובין אם אתם מסתפקים בשיחות יזומות העוסקות באפליקציות בעייתיות (כדוגמת “סיקרט”) – את האפליקציות הבאות אתם חייבים להכיר. כדי שהילדים שלכם לא יכירו אותן לפניכם. בשנה האחרונה אפליקציות כמו סיקרט ו”סנאפצ’ט” עשו הרבה רעש והוכתרו כבעייתיות. אבל שלא תחשבו שהן היחידות. בעידן הדיגיטלי שלנו, כשאפליקציות חדשות צצות כמו פטריות אחרי הגשם, ישנן לא מעט אפליקציות שאף אחד מאתנו לא היה רוצה לגלות בסמרטפון של הילד שלו. וזה לא חלילה שאינכם סומכים על שיקול הדעת של הילד שלכם, אלא שאתם פשוט חיים בעולם מספיק שנים כדי לדעת שלא הכול תמים ושלא חסרים בני אדם הפועלים מתוך כוונות לא טהורות. בלשון המעטה. אבל לא, המטרה שלנו איננה להפחיד אתכם או לעודד אתכם להחרים לאלתר את הסמרטפונים מילדיכם, אלא רק שתדעו היכן אתם חיים (העולם הווירטואלי עלול להיות סבוך ומסוכן), ולספק לכם תמרורי אזהרה לאפליקציות מסוימות (ריכזנו כאן את הנפוצות ביותר, אך כאמור – חשוב להתעדכן באפליקציות המתחדשות). לצד הכרת האפליקציות, הפתרון הוא, כמו תמיד, בחינוך הילדים – בבית ובבית הספר – להתנהגות אחראית ושקולה ולהקשבה לכללי האתיקה והמוגנוּת ברשת.

Whisper

אפליקציית מסרים אנונימית לאיפון ולאנדרואיד, שבה רשאי כל אחד לכתוב כראות עיניו ולשתף בתובנות שלו ובסודות שלו את כל מי שנמצא קרוב אליו פיזית, ברדיוס של מייל אחד, כקילומטר וחצי בערך (המשתמשים מזינים את המיקום שלהם בעת הכניסה לאפליקציה). ה”לוחשים” יכולים לעצב את הסוד שלהם על רקע צבעוני או תמונה מהמאגר של האפליקציה, לבחור פונט (תומך בעברית) ולשתף. התוצאה הוויזואלית הזו הופכת את השימוש באפליקציה הזו לאטרקטיבי במיוחד.

whisper-app-icon

מה הסיכון? אמנם לא מציינים שמות, אך ברגע שמגדירים את המיקום האנונימיות נפגעת. רוב הילדים משתמשים באפליקציה הזו בזמן אמת, וכך למעשה נפתחות הזדמנויות שונות בפני מי שמעוניין בכך – ליצור קשר עם הילדים ולקבוע פגישה לכל מטרה. בנוסף לניצול האפליקציה על ידי חורשי מזימות רעות, העובדה שאפשר לשתף תמונות בלי להזדהות מזמינה תופעות של סקסטינג ובריונות ברשת. וכבר היו דברים מעולם.
אפליקציות דומות: סיקרט – אפליקציית סודות אנונימית ופופולרית שהושמעו נגדה תלונות רבות הקשורות לבריונות ברשת. מפתחי סיקרט מנסים, ללא הצלחה רבה, לשנות בה חלק מהתכונות כדי להחזיר אליה את המשתמשים; – YIK YAK אפליקציה שהולכת וצוברת קהל אוהד גם בישראל. גם בה אפשר לפרסם ולשתף בסודות (המכונים yaks), באנונימיות כביכול, משתמשים ברדיוס של שני קילומטרים סביב המשתמש (בארץ התכונה הזו אינה פעילה כי כל ישראל מוגדרת כאזור אחד). גם בקרב משתמשים באפליקציה הזו נשמעו תלונות דומות, הנוגעות לעידוד השמצות ובריונות ברשת.

סנאפצ’ט (SnapChat)

אפליקציה לשיתוף תמונות מהיר, שהמשתמשים בה (אייפון ואנדרואיד) יכולים לשלוח תמונות, להקליט סרטוני וידאו, להוסיף ציורים וטקסט ככל העולה על רוחם, וכמובן לשתף את היצירות עם רשימת אנשי הקשר שלהם. שניות ספורות אחרי שהנמענים צופים בסרטון או בתמונות – הם נעלמים. מכיוון שכך, חלק ניכר מהמשתמשים מעדיף את האפליקציה הזו כדי לשלוח תמונות נועזות או מביכות.

SnapchatLogo

מה הסיכון? כדי להבין את גודל הסיכון, כדאי לדעת כי כמחצית מהמשתמשים בסנאפצ’ט הם בני נוער בגילאי 17-13. בני הנוער יכולים, בתמימות, להניח שהתמונה או הסרטון שהם שלחו באמת נמחקים אחרי עשר שניות, אך הניסיון מלמד כי אין זה כך. מישהו זריז יכול לעשות צילום מסך (סקרין-שוט) לתמונה המביכה ולהמשיך להפיץ אותה ברבים. בנוסף, התמונות הנעלמות-כביכול נשמרות לעתים על שרתים שונים, וכבר היו מקרים ששרתים אלה נפרצו והתמונות הגיעו לידיים הלא נכונות. כיוון שזו אפליקציה ויזואלית – ילדים ובני נוער חשופים בה לתמונות בעלות תוכן מיני שאינו מתאים לגילם.
אפליקציות דומות: Poof – אפליקציה שמבקשת לשמור על הפרטיות של המשתמש ולכן נעלמת מהמסך אחרי 24 שעות, ואיתה כל ההודעות והתיוגים הנלווים. אפקט ההיעלמות, כאמור מזמין שימוש לא ראוי בידי אלה שיש להם מה להסתיר (מההורים ומאחרים). ישנן גרסאות שונות ל-Poof אך לכולן משימה זהה – העלמת התכנים מהטלפון החכם האישי.

טינדר (Tinder)

אפליקציית היכרויות לאייפון ולאנדרואיד שמקשרת בין משתמשים שונים באותו גיל וסטטוס אישי, לאחר החיבור לחשבון הפייסבוק. כל אחד יכול להעלות את התמונה שלו, לשוטט בין תמונות של משתמשים אחרים ולהגיב אליהן – ב”מעוניין” (אייקון של לב) או “אין סיכוי” (איקס). אחרי שהמשתמש סימן במי הוא מעוניין, האפליקציה מציעה לו להסתמס עם אלה שסימנו אותו בעצמם ב”לב” – הנמצאים בקרבת מקום ובאותו טווח גילאים. לאחרונה דווח כי יש לטינדר כ-50 מיליון משתמשים חודשיים פעילים, וטווח הגילאים אף נמוך מ-18 (הגיל המוצהר לפתיחת חשבון בטינדר).

tinder logo
מה הסיכון? לא צריך דמיון מפותח כדי להבין לאן השימוש באפליקציה הזו יכול להוביל – גילויי חיבה הדדיים ואפשרות לשיחת סמסים או בפייסבוק עם המעוניינים במשתמשים, שבמקרה גם נמצאים ממש לידם. זה יכול לקרות לא רק לבני נוער, כמובן, אך בתקופת ההתבגרות הרגישה שבה הם נמצאים, הרצון למצוא חן (או אוזן קשבת) יכול לגבור על שיקול הדעת. ועוד לא אמרנו כלום על הרעיון השנוי במחלוקת, שהוא לשפוט אנשים רק על פי המראה שלהם (אם כי בקרוב אמורים להיכנס שינויים בפרופילי המשתמשים).
אפליקציות דומות: Bumble – אפליקציית היכרויות דומה מאוד לטינדר, אך עם הבדל משמעותי – רק בנות יכולות להתחיל עם בנים, ולא ההפך.

Blowing Skirt

באפליקציה הזו, הזמינה למכשירי טלפון חכמים מכל הסוגים, המשתמשים מציצים מתחת לחצאיות של בנות. בכל מסך יש דמות של אישה/נערה לבושה בחצאית, ובעזרת מחוות אצבעות שונות המשתמש יוצר משב רוח שירים לה את השמלה.

skirt up
מה הסיכון? זוהי אפליקציה שלא נחשבת “מסוכנת” מסיבות של ניצול מיני, סקסטינג (שליחת הודעות, תמונות או סרטונים בעלי תוכן מיני בטלפון) או בריונות ברשת. אבל אם קראתם את הפסקה הקודמת, אני מניחה שתסכימו איתי שהיא בהחלט מתאימה להיכנס לרשימת האפליקציות הגרועות לילדים. האפליקציה הזו לא נפוצה בישראל, אלא בעיקר ביפן, אך כדאי להכיר אותה – כי אין לדעת מה יהיה בעתיד.
אפליקציות דומות: האפליקציה הזו קיימת בשמות שונים, ולכולן עיקרון הפעלה מציצני זהה:
Skirt Up ,Puff, Blow her skirt, ועוד.

 

הכותבת היא עיתונאית הורות וטכנולוגיה, מפתחת תוכן אינטראקטיבי לילדים, מרצה ומנחת השתלמויות למורים וסדנאות להורים על אפליקציות, משחקים דיגיטליים ולמידה ניידת, אמא לשלושה בנים ובעלת האתר www.touch-it.co.il

 

 

אפליקציית החירום שתציל אתכם מתקיפה או חטיפה

נוער 2014 – פורנוגרפיה, אלימות ולחץ חברתי

ההמלצות של “עשר פלוס” על ספרים לילדים ונוער

 

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.