fbpx

קצת אהבה לא תזיק

shutterstock_197337167
למען האהבה. צילום: shutterstock

האם האהבה מתה או שהחליפה צורה? תלוי את מי שואלים. מה שבטוח הוא שאלפי בני הנוער שמסמנים לייק, נרשמים, מעלים תמונה ופותחים פרופיל משתמש באתרים אלה מצטרפים למגמה שהולכת ומשנה את כל מה שידענו על הלכות החיזור והרומנטיקה. היכרויות ברשת – גרסת בני הנוער, ט”ו באב שנות האלפיים

יותר ויותר בני נוער מחפשים אהבה ברשת. עולם ההיכרויות חווה מהפך עם כניסת האינטרנט לחיינו. השתלטות הרשתות החברתיות לא רק הגדילה את מאגרי הקשרים, אלא הפכה למקפצה של ממש בכל הנוגע ליצירת קשרים רומנטיים, ומה שפופולרי אצל המבוגרים מוצא דרכו מהר מאוד לעולמם של בני הנוער. כך קרה שלרשימת המועדפים של בני 13 ומעלה הצטרפו אתרי היכרויות, רשתות חברתיות ואפליקציות סלולריות המיועדות למציאת בני זוג. האם האהבה מתה או שהיא פשוט החליפה צורה? תלוי את מי שואלים. מה שבטוח הוא שהאלפים שמסמנים לייק, נרשמים, מעלים תמונה ופותחים פרופיל משתמש באתרים אלה מצטרפים למגמה שהולכת ומשנה את כל מה שידענו על הלכות החיזור והרומנטיקה. אתר Ydate, פורטל goop, אתר הצ’אטים אומגולד הם רק חלק מסצנת ההיכרויות שבתקופה האחרונה קיבלה חיזוק מצד קבוצות ווטסאפ ופייסבוק שמיועדות בדיוק לכך.

לא כל החברים באמת מעוניינים בחברים

ד”ר מירן בוניאל-נסים, יועצת, מרצה וחוקרת בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט באוניברסיטת חיפה, מסבירה שבנושא אתרי ההיכרויות לכסף ולמבוגרים יש תפקיד מכריע. “בני הנוער הם הצרכנים המרכזיים של האינטרנט ולכן הכנסתם ופעילותם בכל תחום הופכת אותו מהר מאוד לרווחי. בנוסף, אחד המאפיינים המרכזיים ברשת הוא שיטוח ההבדלים בין אנשים, לרבות הבדלי הגיל, כך שמה שהיה מיועד במקור למבוגרים הופך מהר מאוד ללגיטימי לשימוש גם עבור צעירים. הדבר נכון גם לגבי שימוש ברשתות חברתיות, משחקי רשת, פורנוגרפיה ועוד, כך שאין זה מפתיע שאתרי היכרויות הפכו נגישים וייעודיים לבני נוער. “יחד עם זאת יש להבין את השימושים המרכזיים באתרי היכרויות אלה בקרב בני נוער: יש בני נוער שייכנסו לאתרים אלה כדי להכיר חברים, לא אהבה, אלא באמת ובתמים ינסו את הפלטפורמה הזו כדי להכיר ילדים אחרים אחרי שמאסו או נואשו מרשתות חברתיות כמו פייסבוק. אך יש בני נוער שייכנסו לשם כדי למצוא היכרויות שמטרתן מינית לגמרי, וגם יש כאלו שאינם בני נוער אך הם משתמשים באתרי היכרויות כאלה כדי להכיר צעירים וצעירות. במקרה זה הסיכון הוא רב יותר בשל הריכוז הגדול של צעירים, שמפרסמים גם מידע מזהה על עצמם שיכול להעמיד אותם בסכנה”. ומה מניע ילדים בני 15-13 לחפש דווקא שם אהבה? “כיום אנחנו רואים כיצד האופנה מתאימה עצמה לילדים אך מלבישה אותם כמבוגרים, מרב המרחבים ברשת זמינים לכל הגילים ללא כל הבדל, ולכן אין זה מפתיע שצעירים פונים גם לאתרי היכרויות. להם זה טבעי כמו ההימצאות ברשתות חברתיות הדורשות גיל מינימלי, כמו שימוש באפליקציות/ משחקים/ יישומים שלא לגילם, או צריכת תכנים מיניים למרות שלא יועדו לעיניהם”.

אין בושה להכיר מישהו בדרך הזו

ארז יוסף, מנהל מחלקת המחקר במגזין בני הנוער teenk, מוסיף כי סיבה נוספת לפופולריות של אתרים אלה בקרב בני דור ה-Y היא העובדה שאין, בעיניהם, שום בושה בהיכרות מן הסוג הזה: “המחסום הזה של המבוכה ואי נעימות הוא זר להם. בני הנוער מעדיפים היום את הקבוצות ואת האפליקציות על פני אתרי ההיכרויות ומזכיר את אפליקציית Tinder – אפליקציית היכרויות בינלאומית שנועדה במקור למבוגרים אבל נכבשה על ידי הצעירים. האפליקציה משתמשת במידע הנמצא כבר ברשתות החברתיות שאליהן שייך המשתמש ודרך המידע הזה, התמונות ותחומי העניין – האפליקציה מנסה למצוא לו בני זוג פוטנציאליים. רק כאשר שניהם מאשרים בהקלקה את הפוטנציאל, נפתח חלון צ’אט כדי שהם יוכלו לשוחח ולהכיר, ומשם הכול פתוח”. קבוצות הביקורת בפייסבוק שבהן דירגו תמונות של חברים כתחליף לשיחת הפתיחה של דור ההורים “אני מכיר אותך מאיפשהו?” הפכו גם הן לפלטפורמת היכרויות נפוצה. המדורגים גבוה מקבלים אישור חברות ומכאן יכולה להתפתח ידידות מופלאה או סטוץ רגעי. “הרשת והפייסבוק הגדילו מאוד את מעגל החברים של כל בני הנוער לא רק למטרות רומנטיות”, מסביר יוסף. “מכיוון שאחד מתחומי העניין המרכזיים בקבוצת הגיל הזו הוא חיפוש אחר אהבה וקשר – הם אימצו את הרשת ככר היכרויות נרחב. נכון שעושים בזה שימוש רב לסטוצים ולמפגשים חד פעמיים, אבל בסופו של דבר צריך לזכור שנערים ונערות בקבוצת הגיל הזו מחפשים סוג של קשר, מישהו קרוב שיבין אותם בתקופה של גיבוש זהות עצמית. הרשת הפכה פשוט למקום נוסף שבו מכירים בני נוער נוספים, כמו על שפת הים, בתנועת הנוער, בהופעה או במסיבה”. גם אוריאל מרזוק מרמלה, שהקים את קבוצת פייסבוק “Love” (שנכון לכתיבת שורות אלה יש בה מעל ל-32,000 חברים), מסביר כי יש כאלה שמצטרפים רק בשביל הסטוץ, אבל בדיוק כמו בחיים – ישר רצות עליהם שמועות בקבוצה. “אני קיבלתי המון תודות מכל מני בנות שמצאו דרך הקבוצה את אהבת חייהן”, הוא מוסיף. חברי קבוצת Love מזמינים חברים אחרים לקבוצת ווטסאפ ומשם העניינים מתקדמים או “זורמים” בלשון חברי הקבוצה. מרזוק מסביר שההיכרויות ברשת הן בדיוק כמו בחיים: “אפילו כשנפגשים כבר במסיבה במועדון זה אחרי שנפגשנו לפני כן בקבוצת הפייסבוק שבה מישהו כתב: ‘מי בא היום בערב ל….?'”.  עוד כתבות בנושא:

 

אייקונים של לבבות במקום הדבר האמיתי

גלעד האן, מרצה וחוקר סיכונים ברשת, מכיר מקרוב כמה זוגות שנפגשו ברשת, אבל כולם חוששים להתראיין. “סצינת ההיכרויות ברשת רחבה מאוד”, הוא מסכים. “כולם נמצאים שם וקל מאוד ללמוד פרטים על בני הזוג הפוטנציאליים, על האופי ותחומי העניין שלהם, מיהם החברים שלהם ומה הם חושבים. ההיצע יותר גדול והחיפוש ברשת הוא זמין ופשוט”. אומנם האן מכיר מקרוב את הצדדים המפחידים והמסוכנים של היכרות ברשת, אך הוא רואה בפלטפורמות השונות גם הזדמנות שאפשר להשתמש בה בחוכמה ומסביר שהממשקים הללו מפתים בני נוער המחפשים קשר רומנטי, בעיקר “מכיוון שכך נחסכת להם המבוכה של מפגש פנים אל פנים, וקל להם הרבה יותר לשלוח אייקונים של לבבות, מאשר להגיד את המשפט המלא”. גם ד”ר בוניאל-נסים מסכימה כי “עבור ילדים המתביישים להביע עניין בבני המין השני במרחב הפיזי, האינטרנט מספק יתרון קל ונוח. אך יש לזכור שכך הדבר גם עבור אלו שרוצים לבחון את הגבולות, שזהו עיסוק לגיטימי בגיל ההתבגרות. הרשת מהווה פלטפורמה נוחה לבדיקה וניסיון להפוך את ההיכרויות מהר מאוד למיניות”, היא מזהירה. האן מספר מניסיונו כחוקר שפעמים רבות ההיכרויות ברשת גולשות לפסים מיניים שאליהם אחד מבני הזוג כלל לא התכוון. “משחק החיזור והאהבה של בני ה-12 עד 14 מתחיל כמשהו תמים ועובר מהר מאוד למיניות. אני לא אגיד שהאהבה נעלמה לגמרי, אבל גם באתרים שמכריזים על עצמם כאתרי היכרויות ומציאת אהבה מהר מאוד ובקלות עוברים לכיוון המיני”. האן מציע לא לאסור על המתבגרים לחפש אהבה ברשת אבל מציע “לדבר איתם על העובדה שהאינטרנט היא מדיום קר, ולהזכיר להם שהרבה פעמים מדובר במשהו, שלא לומר מישהו, בלתי מוחשי. אפשר להבין את הקלות של ה’קליק’ על העכבר אבל בקשר הווירטואלי מאבדים חלק מהריגוש וחשוב שההורים יסבירו לבני הנוער את הסכנות הטמונות בכך ויאפשרו לנערים ולנערות להתנסות בזהירות ותוך פיקוח”, הוא מדגיש. רק לאחרונה האן נקרא להתערב במקרה של אהבה ברשת: נערה שהתאהבה בנער לאחר שניהלו שיחות צ’אט רבות ברשת, החליפו מכתבים ותמונות במשך שנה שלמה. בתום אותה שנה הסתבר לה שמדובר בנערה אחרת, לסבית שפשוט התאהבה בה. “השבר היה ענק. אחת הבנות פחדה לחשוף את העדפתה המינית והשנייה הרגישה שמדובר בבחור שהוא אהבת חייה”, הוא מתאר. האן ישב עם שתי המשפחות שלהן כדי להרגיע את המצב ולעזור לבנות להשתקם רגשית. בכל מקרה, אחרי שנוצר קשר באמצעות האינטרנט, ולפני שעוברים למפגש פנים מול פנים, חשוב מאוד להנחות את בני הנוער לערב מישהו נוסף, מסביר האן. “חשוב לשמוע את הקול בטלפון, להדליק מצלמה ולראות אחד את השני, להתאים את התמונות לאדם שאותו פוגשים, להיפגש תמיד במקום ציבורי ולדאוג שמישהו מוכר נוסף יהיה בקרבת מקום. מומלץ מאוד ליידע הורה או אדם נוסף איפה מתקיימת הפגישה ולעולם לא לעבור למקום אחר מזה שנקבע וסוכם מראש, אפילו לא למגרש החניה. שמירה על הכללים אמורה לצמצם סיכונים מיותרים ולכן חשוב ללמד את בני הנוער כיצד יש לנהוג”. האן מציע שהמפגש הראשון ייערך בבית שלכם ובנוכחותכם. “אני חושב שזו לא אמורה להיות בעיה, ההורים מעורבים אך לא מתערבים, ובכל מקרה חשוב להסביר לצעירים שבכל רגע שמשהו לא נראה להם כשהם גולשים באתר – הם צריכים לנתק מיד מגע ולדווח”, הוא מדגיש. הוראות דומות והצעות להיכרויות בטוחות ברשת מופיעות גם באתרי ההיכרויות עצמם, אבל ספק אם מישהו מבני הנוער קורא אותן בקפדנות לפני שהוא פותח כרטיס משתמש.

אהבה בספיד ושברון לב

האן מספר על פלטפורמת היכרויות נוספות שפופולרית היום במיוחד בקרב בני נוער; מדובר בסוג של ספידייטינג שהיה נפוץ לפני שנים אחדות בעולם הפנויים והפנויות של המבוגרים. ברשת, כמו ברשת, מדובר בקיצור תהליכים: המשתמש נחשף לתמונה במשך עשר שניות ואם הוא לוחץ ‘לייק’ הוא יכול להישאר בשיחה. אם לאו – הוא עובר לתמונה הבאה והשרת בוחר באופן רנדומלי את ההצלבות. מכאן כנראה ייצאו הזוגות הבאים שיחגגו את יום האהבה. אבל לפני שיוצאים לחגוג ד”ר בוניאל-נסים מזכירה שבאינטרנט יש נטייה להעצים רגשות, להשליך על הצד השני מאפיינים שלא בהכרח קיימים כדי להשלים את פערי המידע הנוצרים כתוצאה מהיעדר הוויזואליות. “מסיבה זאת אהבות פורחות ברשת, ולעיתים גם מתנפצות בשברון לב כאשר הן פוגשות את המציאות. וכאן אין הבדל בין צעירים למבוגרים”, היא מציינת. זה אולי לא סיום רומנטי במיוחד אבל זו, כנראה, המציאות.

הכותבת היא עיתונאית ותחקירנית טלוויזיה, מגדלת באהבה ארבעה ילדים  

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.