fbpx

כשהילדים נחשפים יותר מדי לחדשות

shutterstock_43598332
יותר מדי טלוויזיה. צילום: shutterstock

הילד שלי רואה בתקופה האחרונה הרבה טלוויזיה וכבר הפך למכור לחדשות. הוא מגלה עניין רב במצב האקטואלי, ואני חוששת לו מבחינת החשיפה. בנוסף הוא שואל שאלות רבות על המצב, ואני סבורה שחלק מהן לא מתאימות כלל לבני גילו. האם לאפשר לו את החשיפה הזו? להגביל אותו? ובכלל – איזו שליטה יש לי על התכנים, כשהוא יכול לקבל את כל המידע ברשתות החברתיות ובאינטרנט?

לאחרונה, ילדינו חשופים לאירועי המבצע ובעיקר לאור העובדה שהעורף הפך לחלק מהחזית. כולנו דבוקים שעות רבות למרקע כדי להתעדכן במתרחש ופחות מייחסים חשיבות לנוכחות הילדים לצידנו החשופים לתמונות, למראות ולאירועים. ילדים בוגרים יותר מקבלים מידע ישיר מהרשתות החברתיות לטלפונים הניידים במקביל לחשיפה לטלוויזיה ולאינטרנט. אין ספק שהתמודדות ההורים עם הילדים מאתגרת בימים אלה שכן המלחמה הגיעה גם לעורף, ולכן לא ניתן לשמור את הילדים בצמר גפן ובמנותק מהמתרחש בחזית בדרום. עם זאת, תפקיד ההורים להגן על ילדיהם מפני הסכנות שבלחימה, לצד צמצום החשיפה לסכנות על המרקע כדי שיוכלו לעבור בשלום וברוגע את המבצע ותוצאותיו. המצב הנוכחי לא מאפשר לנו למנוע את החשיפה לאירועים אבל כדאי לעשות זאת באופן מבוקר:

בהתאם לגיל: כדאי ליידע ולעדכן את הילדים במצב בדרום בהתאם לגילם וליכולתם לעכל את הדברים.
לצמצם חשיפה: כדאי לצמצם את החשיפה בעיקר למהדורות החדשות המרכזיות המציגות את המלחמה ואת המחיר הכבד שהיא גובה בשל התמונות הקשות (גם למבוגרים), ולא לצפות במשדרי החדשות המיוחדים במשך כל שעות היום. הורים לילדים קטנים יחסית, שפחות מעורבים בפרטי המלחמה ובתוצאותיה, יכולים להסתפק ביידוע הילדים בכותרות האירועים המרכזיים בלבד ללא פירוט מיותר, זאת תוך התאמת הדברים לגיל הילדים וליכולתם הנפשית והקוגניטיבית לעכל אותם.
לשוחח ולהסביר: חשוב לדבר עם הילדים בכל גיל על המתרחש, לראות איך הדברים נתפסים בעיניהם ולעזור להם להבין את התמונות בטלוויזיה לצד הדגשת המשמעות עבורם באופן סביר. כדאי להסביר להם באופן אופרטיבי מה עושים במצב של אזעקה ולחזק את אמונתם בהגנה בעזרת המרחב המוגן. כדאי להדגיש שהצבא שלנו עושה כל שביכולתו להגן עלינו כדי לחזק את תחושת הביטחון שלהם שהם וקרוביהם לא ייפגעו בלחימה.
רשתות חברתיות: יש שיח נרחב ברשתות החברתיות שלא ניתן למנוע, אך גם במקרה זה כדאי לשוחח עם המתבגרים ולהמליץ להם להימנע מצפייה בסרטונים קשים ולא להעביר מידע רגיש, שאינו מבוסס דיו, הקשור באירועים חדשותיים ובפגיעה של אזרחים וחיילים.
לשמור על שגרה: מומלץ מאוד לנסות לתפקד באופן שגרתי ככל האפשר: ללכת לעבודה, למסגרות חינוכיות כמו קייטנות ופעילויות חברתיות שונות, כדי להשתחרר מהאווירה הקשה ומהחדשות בטלוויזיה. כדאי לנסות לבלות כמשפחה בשעות שכולם בבית ולהימנע מהיצמדות לחדשות במשך כל הערב. כדאי גם לעודד את הילדים להיפגש עם חברים (בבתים וליד מרחבים מוגנים ככל האפשר) ולנסות ליהנות מהחופש, למרות ובגלל המלחמה בדרום.
עם היד על הדופק: חשוב להיות עם היד על הדופק בכדי לוודא שאין לילדים תופעות של לחץ וחרדה מעבר לסביר. במידה וכן, יש להיעזר בגורמים מקצועיים בעניין.

מילה למשפחות בדרום: יש לאפשר לילדים לצפות יותר שעות בטלוויזיה ולשחק במחשב כפעילות המתאפשרת במרחבים מוגנים ומעבירה להם את הזמן בהנאה ומהווה בריחה מהמציאות הקשה שסביבם, זאת תוך ניתוב הצפייה לערוצי ילדים ולסרטים המתאימים להם.

הכותבת היא חוקרת, מרצה ומנחה הורים בתחום התקשורת. לשאלות, הערות והארות בנושא ילדים ותקשורת ניתן לפנות לשלי בעמוד הפייסבוק שלה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.