fbpx

איך אפשר להירגע במצב המתוח הזה?

shutterstock_190779941
נרגעים מהלחץ. צילום: shutterstock

לא משנה איפה אתם גרים, המצב הביטחוני מלחיץ ומשפיע על כולנו, מבוגרים וילדים. איך אפשר להירגע בימים אלה ולשמור על אופטימיות ונפש בריאה?

על רקע הלחימה בעזה, האזעקות ברחבי בארץ והריצה המהירה לעבר המרחבים המוגנים, חשוב יותר מתמיד לשמור על אופטימיות והתנהלות רגועה, בעיקר כשיש ילדים ומתבגרים בבית. מה אפשר לעשות כדי להירגע בימים האלה?
להתעדכן במידה: חשוב להיות מעודכנים במה שקורה בארץ ולא להתנתק ולהיסגר בתוך בועה. החוכמה היא לשמור על המינון הנכון. כלומר אין צורך להאזין לאזעקות הנשמעות בכל חלקי הארץ כי זה מאוד מלחיץ. אך יחד עם זאת לא להתנתק לגמרי מהדיווחים ולראות את התמונה הכוללת. יש ילדים שהמצב הזה עלול לגרום להם להרגיש כאילו הם במשחק מחשב – רצים לממ”ד כשהם שומעים אזעקה, מחכים לשמוע את הבום ויוצאים החוצה להמשיך בשגרת “החיים כרגיל”. גם זה מצב לא מומלץ מכיוון שהמתבגרים צריכים להכיר את המצב ולהבין שזו המדינה שלנו ושהחיילים הנלחמים הם חלק מהמציאות הנוכחית.
להשתתף וללוות את הנעשה: חשוב ליטול חלק במה שקורה בארץ, במידת האפשר ובהתאם לגיל הילדים והמתבגרים. הכוונה בעיקר בליווי מה שנעשה בחזית הלוחמת – לדבר על זה, להוקיר, לדאוג ולהתפלל לשלום חיילינו ולוחמינו – אך גם לעשות פעולות למענם. ישנן התארגנויות ויוזמות חברתיות שונות ואפשר להצטרף אליהן ביחד עם הילדים (ללכת עם המתבגרים לקניית גרביים ולבנים ולהעבירם לנקודת האיסוף, לקנות במיוחד את התוצרת של המפעלים בדרום, ועוד).
לשמור על עצמנו: להדגיש בפני הילדים, מבלי להפחיד, עד כמה חשוב להגיע לממ”ד או למרחב המוגן בפרק הזמן הרצוי, ועד כמה חשוב להיות ערניים ודרוכים כדי לשמוע את האזעקות ולהתנהג בהתאם להוראות הביטחון. כשממתינים בממ”ד אפשר לספר לילדים על מקרים שבהם השהות בממ”ד הצילה חיי אדם. זה מחזק ונותן ביטחון.
לתת דוגמה אישית: הילדים מחקים את דפוסי ההתנהגות של ההורים. אם ההורה רגוע – הפאניקה אצל הילד תלך ותפחת. כן הדבר לגבי ילדים בהיסטריה, ילדים מבולבלים, ילדים קצרי רוח, ילדים ממורמרים, ילדים בוטים ועוד. ילדים רגועים, צוחקים, נינוחים ואמיצים גדלים להורים עם כבוד והערכה זה לזה, עם הבנה, שיתוף ואהבה גם כשהמצב קשה.

לכתבות נוספות של האסטרולוגית רותי לוי

אזעקות, ממ”ד, חרדה? זו התזונה המומלצת לגוף ולנפש

התמודדות בהתאמה אישית

אין דרך הרגעה אחת שמתאימה לכל הילדים והמתבגרים, ויש להתאים את הפעילות לאופי הייחודי ולמידת הרגישות של כל ילד.
אקטיביות: יש ילדים שצריכים להיות בעשייה כל הזמן, וזה מה שמרגיע אותם. גם אם העשייה קשורה למצב הביטחוני ולהתעסקות בו, חשוב שתעזרו לנער/ה למצוא את המקומות שבהם הוא יכול להיות לעזר, לסדר, לתייק, לקחת, להביא, להעביר, לארגן פעילות וכו’.
הסחה: יש ילדים שפעילות ממוקדת מטרה תסיח את דעתם מהנושא המלחיץ במצבי קושי ומצוקה. אפשר להשתמש בכישרונות של אותם ילדים ולהטיל עליהם מטלות כמו לצייר על הקיר, לכתוב ולעצב הודעות שונות, לארגן שירה בציבור לילדים, לתכנן סדר יום לקבוצות בגילאים שונים, לטפל בחיות וכל מה שעולה בדעתכם ומתאים לילד שלכם.
הסברים: יש ילדים סקרנים שרוצים לדעת הכול על הכול. התשובות והידע רב בנושא מרגיעים אותם, וכך יש להם חומר למחשבה ועניין רב לעסוק בו. הילדים האלה בדרך כלל מעבדים את הנתונים בשכלם לכן יש סיכוי נמוך שהם יפגעו רגשית מהחשיפה למקורות מידע רבים.
חיבוקי: יש ילדים שכל מה שהם צריכים זה הורה אהוב ומחבק. הם לא צריכים הסברים ולא הסחה, אלא רק את הנוכחות המכילה של ההורה. אז גם אם זה לא נוח בימים אלה, כדאי לתת לילדים האלה להיצמד יותר אל ההורים.

הכותבת היא אסטרולוגית, מאבחנת, מדריכה ומלווה על פי הנתונים האישיים במפת הלידה, מחברת הספר “אפקט הבחירה”

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.