fbpx

החלה הספירה לאחור

back to school. shutterstock

 

כל הורה מכיר את הברדק שהחופש הגדול מותיר אחריו: בית לא מסודר לצד רביצה אינסופית מול הטלוויזיה, שעות שינה ויקיצה מוטרפות וג’אנק פוד בלי הפסקה. ואז, יום אחד זה נגמר, ואנחנו פשוט לא מצליחים לחזור לשגרה! זה לא חייב להיות כך. המדריך הניו-אייג’י הבא יעזור לכם להחליק לתוך השגרה. מתחילים מהיום!

 

בתחילת החופש הגדול, הבת שלי ביקשה לעשות פס ורוד בשיער. “אמא רק לחופשה”, היא הבטיחה. נתתי לה אוקי, ואפילו צבעתי לה, ולעצמי אמרתי ככה בשקט: תודה לאל שהיא לא ביקשה לצבוע את כל השיער בוורוד. לא רציתי להתחיל את חופשת הקיץ במאבק, ניסיתי להיות שם בשבילה – קצת לעזור לה להשתחרר מהמתחים, מכבלי השגרה. כי מה כל העניין בחופש הגדול, אם לא יציאה מהשגרה? כל הורה למתבגרים מכיר את זה: את שעות השינה המוזרות, הבילויים המוגזמים, הרביצה חסרת התכלית מול מסך הטלוויזיה והמחשב. והנה, בדיוק שבוע מהיום, כולנו נידרש להשאיר מאחורינו את ה’ברדק’ הזה ולהיכנס בחזרה לשגרה. ללוח זמנים מובנה ומאורגן, למטלות שחייבות להתבצע בזמן. וזה לגמרי לא פשוט כמו שזה נשמע. אתם בטח יודעים. אז איך נוכל לעזור לילדים שלנו, בכל גיל, להחליק בקלות יחסית לתוך שנת הלימודים החדשה? בשנים האחרונות גיבשתי לעצמי חמישה צעדים, שאותם אני מקפידה ליישם בכל פעם מחדש, ומכיוון שאצלנו בבית זה עובד מצוין רציתי לשתף אתכם בתוכנית הזו. גם אתם כמובן מוזמנים לעשות “שתף” (share).

צעד מספר 1: תמציות פרחי באך

בתהליך החזרה לשגרה וההסתגלות לשינויים, של הילדים ושלי גם יחד, אני תמיד משלבת שימוש בתמציות פרחי באך. מדובר בתמציות צמחים שנתגלו לפני שנים רבות על ידי ד”ר אדוארד באך – רופא, בקטריולוגיסט והומיאופת אנגלי –  ומסייעות להמוני אנשים ברחבי העולם לחוות תהליכים רגשיים בצורה מאוזנת. ומי מאתנו לא רוצה לשפר את בריאותו הפיזית, הנפשית והרוחנית?
התמציות הבאות הן היעילות ביותר למתבגר לקראת תחילת הלימודים, ולכן מומלץ לרכז אותן בבקבוק טיפולי אחד (מטפל בפרחי באך ירקח אותן עבורכם):
Larch עוזרת לחיזוק הביטחון העצמי של המתבגר, לקראת היכרותו עם תלמידים חדשים ולקראת המבחנים, ולחיזוק האמונה שלו בעצמו.
Aspen לעתים הילד אינו יודע למה לצפות ביום הראשון ללימודים, מה שמגביר את תחושת הפחד שלו. התמצית הזו מנטרלת את הפחד והחרדה מפני הלא נודע, ומשרה תחושה של נינוחות וביטחון.
walnut עוזרת לעבור בקלות תקופה של שינויים ומעברים, ללא סערות נפשיות.
Impations להגברת הסבלנות והסובלנות במצבי מתח, לרוגע ולשלווה (על ידי כך היא גם מסדירה את הנשימה ואת תהליך העיכול).
Wild oat להחזרת הריכוז בלימודים – יצירת פוקוס לאחר שהמוח היה דמוי קרוסלה (עסק באינספור עניינים).
Gorse למצב רוח טוב וליצירת אופטימיות והתבוננות על החצי המלא של הכוס.

הבהרה: “רסקיו רמדי”, הבקבוקון הנמכר בפארמים, מיועד בעיקר למצבים של “עזרה ראשונה” (חרדה או לחץ לקראת בחינה, או אירוע חשוב אחר), ולא מומלץ ליטול ממנו באופן קבוע – על בסיס יומיומי.

צעד מספר 2: פאנג-שואי בחדר המתבגר/ת

לפי הפנג-שואי, שיטה סינית עתיקה לארגון חפצים ומבנים החותרת להגיע להרמוניה עם הטבע, סידור הבית יעשה לנו גם ‘סדר בראש’. ואכן, כשאני רוצה לעשות לעצמי ולילדים סדר בראש, אני מתחילה קודם כול מהבית. במיוחד לקראת החזרה ללימודים. במהלך השבוע הקרוב, אני מציעה לכל ההורים לגייס את ילדיהם למשימה הבאה (כמובן אם עדיין לא עשיתם את זה, כי הייתם עסוקים ב’להיות בחופש’): זורקים את כל החומר הלימודי הישן, שכבר לא תצטרכו, ומארגנים את החומר החדש על מדף, בצורה מסודרת. לאחר מכן, מסדרים את החדר – אבל באמת – לא כמו ה”סדר בכאילו” שעשיתם במהלך החופש. אני ממליצה אפילו לנסות ליצור סדר חדש, כדי לסמל את השינוי וההתחדשות שבשנה החדשה. אפשר למשל לצבוע קיר אחד, ורצוי כמובן לבחור בצבע רגוע ופסטלי אם מדובר בחדר השינה של הילד/ה (תכלת, ירוק בהיר, ורדרד או סגלגל). מעבר לכך, חשוב לארגן את ארונות הבגדים (חולצות בית ספר כבר קניתם?), ואם המחשב “בילה” בחדר השינה של הילדים במהלך החופשה – אני ממליצה להוציא אותו משם, ולמצוא לו מקום אחר, במרכז הבית. כי לא רק שהילדים צריכים להתרחק קצת מהפייסבוק כדי להתרכז בלימודים, המחשב גם מפריע אנרגטית לשינה רגועה וטובה.

צעד מספר 3: שינויים בהרגלי השינה

זה אולי הצעד הקשה ביותר, במיוחד אם המתבגרים שלכם הפכו יום בלילה. לכן אני מציעה להתחיל ממש עכשיו – כבר הלילה בקשו מילדיכם ללכת לישון בשעה מוקדמת יותר מהשעה שלה הורגלו בחופש, ומחר גם תעירו אותם בבוקר ולא תניחו להם לישון עד הצהריים (לא צריך להעיר בשבע, התחילו נגיד בתשע ובהדרגה הקדימו את שעת היקיצה במהלך השבוע הקרוב). למה זה כל כך חשוב? מעבר לכך שתפחיתו את המלחמה בבוקר הראשון של בית הספר, חשוב לצייד את המתבגר בשעות שינה שיאפשרו לו להיות רגוע ומרוכז יותר בעוד שבוע מהיום. הידעתם שמתבגרים זקוקים לעשר עד 12 שעות שינה בכל לילה, כדי להיות מרוכזים בשיעורים?
במקביל להסדרת שעות השינה, אני ממליצה לנסות להנחיל לילדים שגרת מדיטציה ודמיון מודרך לפני השינה. הם יזדקקו לכך בעיקר עכשיו, כשהם עדיין בחופש באופן רשמי. המדיטציה תעזור לגוף שלהם להוריד אט אט את כמויות האדרנלין שהצטברו בו במהלך היום, ולהיכנס לזמן שינה.

צעד מספר 4: פחות ג’אנק פוד, יותר פירות וירקות

הרביצה מול המסכים הביאה עמה הרגלי אכילה לא ממש בריאים. ובמילים אחרות: הג’אנק פוד השתלט לכם על הבית. כדי להחזיר את החיים למסלולם, חייבים להביא בחשבון גם שינוי תזונתי וחזרה להרגלים הנכונים שהיו נהוגים בבית בימים של שגרה. גם כאן, לא כדאי לחכות לרגע האחרון ולחשוב שעם הזמן ההרגלים הטובים יחזרו מעצמם.
התזונה שילדינו צורכים קשורה באופן ישיר למצב המנטלי ולרמת הריכוז שלהם. אין מה לעשות, מערכת העצבים, ובייחוד אצל מתבגרים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, ניזונה לחיוב או לשלילה מהדלק שאותו הם מכניסים לגוף. לכן, אכילת פירות וירקות מרובה תתרום בהכרח להגברת הרוגע, השלווה והיכולת שלהם להתרכז. אז פשוט מחליטים: כבר מהיום לא מכניסים ג’אנק הביתה, מבחינה תזונתית – הבהירו להם – החופש נגמר!
אני ממליצה לשלב את כל צבעי הפירות והירקות, כדי שהילד יזכה לכל הוויטמינים והמינרלים הנחוצים לו. בנוסף, יש להרבות באכילת קטניות, אגוזים ושקדים, מכיוון שמערכת העצבים זקוקה למנה טובה של ברזל וויטמינים מקבוצת ה-B. מומלץ גם להגביל את צריכת החומרים המשמרים וצבעי המאכל, ולהרבות בשתיית מים. לא כל כך הולך לכם? עשו עמם הסכם – עד סוף החופש מותר לאכול מול הטלוויזיה, אבל רק אוכל בריא.

צעד מספר 5: הולכים לחוף הים, הפעם כדי לרוץ!

אחרי שהמתבגרים רבצו על כורסה מול הטלוויזיה והמחשב, אכלו ג’אנק פוד, והלכו לישון כשהשחר כבר הפציע, לא פלא שקשה להם אפילו לעלות מדרגות (זה לא החום, הם פשוט לא בכושר). השמנה, אגב, אינה הסיבה היחידה לכך שרצוי להחזיר אותם לשגרת פעילות גופנית בהקדם האפשרי. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים – חומרים המשתחררים באופן טבעי מהמוח, ומסייעים לרוגע, לשיכוך כאבים ולשיפור מצב הרוח. אז למרות החום והלחות, נסו לעודד אותם לחזור לכושר, ואפשרו להם כמובן לבחור: שחייה, הליכה, ריצה (אפשר בחוף הים), רכיבה על אופניים, אירובי, יוגה – כל פעילות שהמתבגר מתחבר אליה.

אז יש לכם שבוע תמים ליישם את חמשת הצעדים הללו, ואני ממליצה לכם לא לוותר – גם אם זה קצת קשה. כי ביום שלישי הבא, כשהילדים שלכם ישובו לבית הספר, לא תתחרטו. שתהיה לכולנו חזרה שפויה לשגרה!

הכותבת היא מטפלת הוליסטית רב תחומית, מוסמכת בפרחי באך, המלווה תהליכי שינוי וצמיחה – לאיזון פיזי, נפשי ורוחני 

תרבות ופנאי: למה כדאי לנו לעודד את המתבגרים לכתוב יומן אישי?

בריאות: מהי מחלת העיניים קרטוקונוס ואיך מאבחנים אותה אצל מתבגרים?

בלוג: קוני פרנסיס נפרדה מבן זוגה, ויש לה הרהורי חרטה בעיקר בגלל מצב הצנרת  

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.