fbpx

תרבות החוטיני: המתבגרות הפכו את התחתונים הברזילאיים ל”תחתוני סבתא”

 G-string. shutterstock

זו לא כתבה על אופנת הלבשה תחתונה, אלא על הילדות שלנו. למה הן מבליטות את החוטיני מבעד למכנסונים? מה הן מבקשות לשדר לבנים? למה הן מעלות תמונות עם חוטיני לפייסבוק? ובשביל מה בכלל ילדה בת 13 צריכה ללבוש חוטיני? חומר למחשבה בעת קיפול הכביסה

 
את מקפלת כביסה ונתקלת בתחתוני החוטיני האדומים שלה. פתאום המון מחשבות מתחילות להתרוצץ לך בראש. בסך הכול את רוצה לאפשר לה להתלבש איך שבא לה, היא הרי כבר לא ילדה קטנה, אבל את הדאגה שמתעוררת בך ומתעצמת מרגע לרגע את מתקשה להרגיע. “האם הילדה שלי בכלל מבינה מה זה אומר ‘לשדר מיניות’ או ‘ללבוש תחתונים סקסיים’?, את שואלת את עצמך. האם היא מבינה שהתמימות הנקשרת לחוויית הנעורים שלה, להווי בית הספר ולמסיבות פיג’מה עם חברות, עלולה להיסדק מהר מאוד. האם היא מודעת לאפשרות שהיא תיתקל בחיזורים מצד גברים מבוגרים, שעלולים לראות בה לוליטה ולנסות לנצל את תמימותה?
סגנון הלבוש של המתבגרות בארצנו הקטנטונת ‘משפריץ’ סקסיות. כבר בגילאי 15-13 ילדות רבות בוחרות ללכת רק עם תחתוני חוטיני, עם מכנסיים שקופים מעליהם – או לפחות כאלו שמאפשרים לחוטיני לבצבץ מאחור במלוא הדרו. החוטיני עבור בנות העשרה הוא עניין מהותי. לא פעם הן מעבירות רשמים ומוטרדות מהשאלה האם חברה כזו או אחרת “שמה חוטיני” או לא. הן רוצות שבנים יסתכלו עליהן, וזה בסדר, אך הן אינן נרתעות גם מקבלת מחמאה המתייחסת לישבן שלהן – בייחוד אם היא מגיעה מנער שכבר הרבה זמן הן מנסות לצוד את תשומת ליבו. יש קבוצות של בנות עשרה שמטפחות תחרותיות של ממש סביב הבלטת הישבן, אם באמצעות לבוש של טייץ צמוד ושקוף ואם על ידי ליטוף שלו כדרך אגב. הכול נעשה בצורה מודעת. בקרב אותן קבוצות חוטיני זה מה שנחשב, עד כדי כך שאם נערה תלבש תחתון ברזילאי זה יגרור לעג ויהפוך אותה מיד ל’סבתא’.

הסקסיות ככלי נשק בתחרות

הפולחן הזה סביב החוטיני אינו נובע מהמטרה לחשוף כמה שיותר, אלא מהמטרה להבליט ולבלוט. ראיה לכך היא העובדה שחזה גדול יהיה מוצנע מאחורי חולצה סגורה. לפי כללי הלבוש של בנות העשרה, חוטיני זה קביל בזמן שמחשוף בחזה יגרור אחריו ביקורת שלילית וייחשב כפרובוקטיבי מדי. לכן, נערה שהולכת עם חוטיני ומחשוף גם יחד מסתכנת בכך שהבנות סביבה יכנו אותה “שרמוטה”.
מאחורי כללי הלבוש הללו עומדת תפיסה מעוותת של “ככה הבנים ירצו אותי”, שניזונה לא מעט מתכנים פורנוגרפיים. בסרטים כחולים, רואים גברים שרוצים נשים בדמות ברבי – עם שדיים מושלמים וחוטיני סקסי ש’עוטף’ ישבן עסיסי. המסקנה: אפשר ‘לתפוס גבר’ על ידי הבלטת הישבן והשדיים. התחרותיות בקרב בני העשרה גלשה היום לתחום המגדר, כך שבנות מתחרות על בנים – והכלי המשרת אותם בתחרות הזו הוא הסקסיות. נערה תנסה להיראות סקסית כדי שבנים ירצו אותה, מתוך ההנחה “אם אני סקסית אז אני בולטת והוא יראה אותי, וכך הוא גם ירצה אותי”. לכן גם בלבוש שלה היא תנסה לשדר הזמנה שיבואו ‘לראות אותה’ (חלילה לא לפגוע!). כמו להגיד: “אני סקסית, אז אתה לא יכול שלא להבחין בי”.
התחרות הזו באה לידי ביטוי גם במרחב הווירטואלי. קו המחשבה הוא כזה: “אם בפייסבוק אחת הבנות העלתה תמונה שלה עם חיוך, אז אני אעלה תמונה שלי עם חיוך ולבושה במכנסונים וחוטיני / בגד ים. ככה, הבנים ישימו לב אלי יותר מאשר אליה”. ואיך כל זה קשור לסטטוס ולנראות חברתית? בלייקים ובתגובות כמובן. “אם עושים לי הרבה לייקים, סימן שאני שווה”. והנה לכם נושא שהבנות יוכלו לדבר עליו כל היום, להתפעל ולהתרגש (“ראיתן כמה תגובות קיבלתי בפייס?”).

המסר להורים: זה לא “רק תחתונים”

אבל אתם יודעים מה? הבעיה האמיתית היא לא הילדות שלנו, אלא אנחנו ההורים. ישנם לא מעט הורים, ובייחוד אמהות, המעודדים רכישת חוטיני כחלק מהניסיון ליישר קו עם האופנה של הנערות  ולהיות “ליברלים”. הבעיה היא כשעושים את זה כמובן מאליו, בלי לקיים שום שיחה מקדימה על הנושא עם הילדה. התוצאה היא שבעצם לבישת החוטיני, הורים מאפשרים לבתם שלא במודע להשתמש בגוף שלה בתור “כלי מיני” – בלי לעצור לחשוב על ההשלכות שיש לכך. בין אם אנחנו עושים את זה מתוך תמימות ובין אם מחוסר תשומת לב, אנחנו יוצרים אצל הילדה בלבול: מצד אחד היא נחשבת קטינה, ומצד שני אנחנו דוחקים בה להיכנס אל תוך עולם המבוגרות. שאלתם את עצמכם פעם האם זה בכלל מתאים לה? האם היא כבר בשלה לצעדים הראשונים בעולם המבוגרים?
הורים יקרים, אני מזמינה אתכם לעצור כדי להעניק לתרבות החוטיני תשומת לב רבה יותר, ולא לפטור בכך שבסך הכול מדובר בתחתונים. שבו עם בתכם ונסו לשאול אותה, בקלילות, “מה את רוצה לשדר באמצעות החוטיני?”, “איזה צורך זה מספק לך?”. אפשרו לה לענות, בלי להעביר ביקורת או לשפוט. רק הקשיבו. תוכלו גם לשאול בדרך עקיפה: “מה דעתך על בנות אחרות שלובשות חוטיני?”, ובאותה מידה תוכלו לשאול כמובן “מה דעתך על נערות שהולכות עם מחשוף עמוק?”, או “האם מתעוררות לפעמים שמועות בבית הספר על בנות שמתלבשות באופן כזה או אחר?”.
מתוך כך תוכלו לצאת לשיחה הורית, שתוביל את בתכם לראייה בוגרת יותר על מיניות. דברו איתה על אחריות ועל השימושים השונים שאנחנו עושים בגוף, ועשו כל זאת מתוך מקום של אהבה למיניות ולא ממקום של איסורים (אלו יובילו בדיוק למצב ההפוך). בעקבות השיחה, ייתכן כי תאפשרו לנערה לפתוח בדיאלוג פנימי עם עצמה ולהרחיב את זווית הראייה שלה – שבמקרים רבים נהיית צרה ביותר בעקבות הלחצים החברתיים האופייניים לגיל ההתבגרות. השיחה תאפשר לה לבחון איך היא נראית בעיני עצמה, והאם הלבוש שלה הולם את המסרים שהיא מעוניינת לשדר לסביבתה.

הכותבת היא יועצת זוגית , אישית, מגשרת וסקסולוגיתwww.limorbandel.com

עוד ב”סקס צעיר”: גם את מזועזעת מכך שהילדה והחבר מתמזמזים לך בסלון, מול העיניים?

הומיאופתיה: דרכים יעילות להתמודדות עם תחלואי הקיץ – עקיצות, כוויות חום ושלשולים

שופינג: מה צריך לדעת לפני שיוצאים עם הבת למחלקת הלבשה תחתונה?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.