fbpx

בני הנוער יוצאים לעבוד בחופש הגדול? כך תתמכו בהם ב-10 צעדים

בני הנוער יוצאים לעבוד בחופש הגדול? כך תתמכו בהם ב-10 צעדים

 

מתבגרים רבים יעברו בחופשת הקיץ את טבילת האש הראשונה שלהם בעולם התעסוקה. אולם חוויה זו עלולה להיות מתסכלת ומאכזבת עבורם, אם לא יזכו בהכוונה הורית ובפרגון. הנה כל הדרכים לתמוך בילדכם בתהליך חיפוש העבודה, ולסייע לכך שהוא יחווה הצלחה והעצמה ולא כישלון

 

 ההחלטה לצאת לעבוד במהלך חופשת הקיץ מחדירה הרבה מוטיבציה ומרץ בקרב חלק ניכר מבני הנוער, הכמהים לתחושה של “הרווחתי כסף בכוחות עצמי” ולחופש לעשות בכסף הזה כרצונם. חוויה זו עשויה ללא ספק לתרום באופן משמעותי לתחושות העצמאות והמסוגלוּת של בני הנוער, אך הורים ומתבגרים מנוסים כבר יודעים לספר שעלולים להופיע גם לא מעט קשיים בדרך להשגת המטרה הזו.
על אילו קשיים מדובר? הצורך לכתת רגליים, ‘לחרוש’ על לוחות דרושים, לקבל תשובות שליליות רבות, ולבסוף גם לבצע עבודה קשה שלרוב אינה מתוגמלת כראוי – כל אלה אינם מהלכים פשוטים עבור מתבגר, החווה ממילא תקופה מורכבת שבה הוא מגבש את זהותו ואת אישיותו. העובדה שמעסיקים רבים אינם מקפידים על זכויות בני הנוער ונוטים לנצל את תמימותם ואת יכולותיהם תמורת תשלום זעום, כמו גם העובדה שרוב בני הנוער אינם זוכים להערכה – רק תורמות לכך שבני הנוער עלולים להפנים תחושות של כישלון ושל דחייה שיתלוו אליהם לאורך השנים.

 [fancy_box]

 איך להפוך תחביב לעבודה?

אם וכאשר הדבר מתאפשר, רצוי למנף את התחביב של הנער/ה לעבודה בחופשת הקיץ. כך למשל, הגולשים יוכלו לנסות את מזלם כמדריכים בקייטנת גלישה; נער שאוהב להופיע על במה יכול לנסות להתלוות לצוות בידור או כוכבי מופעים בימי הולדת ובקייטנות (הוא אמנם יצטרך לפרוק ולהעמיס ציוד, אך גם יסייע בחלוקת הפרסים לילדים); אוהבי החיות בכלל והכלבים בפרט יכולים להפיץ בשכונה מודעות ולשאול את השכנים אם הם צריכים שמישהו ישמור על חיית המחמד שלהם בזמן שהם נוסעים לנופש (שמעתי גם על נערים ששמרו על תוכי, דגים, איגואנה וצבים); ואם ילדכם מצטיין במיוחד במחשבים ובכישורי כתיבה ושיווק, הוא יכול לנסות להציע את כישוריו בקידום עסקים בפייסבוק (פשוט לגשת לחנויות ועסקים שונים) – ואז גם יכול לעבוד מהבית; נער/ה עם גישה טובה מאוד לילדים, שאוהב/ת ללמד ולעזור וכבר בעל/ת ניסיון בשמרטפות יכולה לנסות לפתוח מעין קייטנה קטנה במועדון של השכונה או בביתה – זה אמנם כאב ראש לא קטן, אך נחשב ‘כסף לא רע’. יחד עם זאת, חשוב להסביר לילדים שלא תמיד אפשר לשלב את התחביב עם עבודה ושלא כדאי להיות בררנים יתר על המידה כדי לא להישאר בסופו של דבר בלי עבודה.

[/fancy_box]

מעורבות, הכוונה, פרגון!

 בני הנוער הם כוח עבודה יוצא דופן, לא רק בשל גילם הצעיר אל גם בשל היותם חסרי ניסיון והיותם מוגבלים מבחינת שעות העבודה. אז מאיפה בכלל מתחילים, אם רוצים לסייע לילד המתבגר להשתלב בעבודה הוגנת ומעצימה בחופשת הקיץ? כל השלבים לפניכם:

1. עודדו את ילדכם לתפוס יוזמה: עודדו את המתבגר להיות ערני ומעורב ולהוביל עצמו בתהליך חיפוש העבודה. לפעמים גם שיחת חולין עם שכן יכולה לספק מידע רלוונטי, שיוביל למשרה המבוקשת.

 2. הנחו את המתבגר להוציא “פנקס עובד” בלשכת שירות התעסוקה, לפני הכול: הבהירו לילדכם שעליו לגשת ללשכה הקרובה למקום מגורכם, ולהצטייד בתעודת זהות, אישור מרופא המשפחה ושתי תמונות. הוצאת הפנקס אינה כרוכה בתשלום. מקומות עבודה מסודרים לא יקבלו נערים לעבודה ללא הפנקס הזה, ולכן כדאי להצטייד בו מבעוד מועד. כמו כן, הרישום בלשכת התעסוקה יאפשר לו לקבל הפנייה לעבודה דרכם (אף כי הסיכויים לכך הם נמוכים).

 3. הכירו את העבודות הפופולאריות לבני נוער: אם אתם עובדים בארגונים גדולים או מקושרים אליהם דרך חברים ומכרים, חשוב שתדעו כי בחלקם הגדול מציעים תעסוקה בתשלום לילדי העובדים או לחבריהם. טווח העבודות הוא רחב: החל מחלוקת דואר, תיוק או מענה לטלפונים, ועד מגוון עבודות למען הקהילה. ישנם גם מקומות עבודה שאינם דורשים מיומנות גבוהה או ניסיון כלשהו, אלא בעיקר מאמץ פיזי, כמו: סניפי רשתות מזון מהיר ובתי קפה, גני ואולמות אירועים שמעסיקים בני נוער בעבודות מטבח ומלצרות, שטיפת כלים/רכבים, עבודה בדלפק ושליחויות (לבעלי רישיון לקטנועים), ועוד. כדאי לבדוק מקומות נוספים, כמו מרכזי קניות שבהם מחפשים צעירים שיסייעו כמוכרים (בחנויות נעליים וחנויות בגדים), וכמובן מקומות בילוי ופנאי הפעילים במיוחד בקיץ, כמו: פארקי שעשועים ומים, בתי קולנוע ועוד. יש כמובן גם מגוון עבודות ייחודיות, כמו סידור כיסאות בחוף הים ואיסוף בקבוקי מיחזור.

 4. כוונו את ילדכם לעבודה המתאימה לאופיו וליכולותיו: עבודה מתאימה תאפשר לילד לחוות הצלחה בתחילת דרכו, ובד בבד הוא יוכל ללמוד איך לבצע חיפוש מושכל. חשוב ליידע את הנער מה כרוך בכל סוג של עבודה, כדי שיוכל לבחון האם היא מתאימה לו וגם ידע למה עליו לצפות. כך למשל, ידעו את הילד כי עבודה בתחום המזון המהיר והאירועים היא עבודה תובענית המלווה בקשיים פיזיים, הדורשת עמידה ממושכת, סחיבת מגשים עמוסים לעייפה, התמודדות עם מעסיקים שלעתים אינם יודעים כיצד להתמודד עם בני עשרה בעלי אנרגיות וחסרי הניסיון, ואף התמודדות עם לקוחות עצבניים הדורשים שירות מהיר עד בלתי אפשרי ועשויים לפנות לנערים בצורה לא מכובדת או מעליבה. אם לילדכם לא מתאימה עבודה פיזית קשה והוא מעדיף להימצא במקום ממוזג, אך הוא בעל יכולת מכירה הכוללת סבלנות, הסברת פנים, כושר ביטוי ויכולת ארגון – עבודה בחנות או בקופה תוכל להתאים לו. אם הנער בעל יכולת להדריך קבוצה לצד תכונות כמו משמעת עצמית ורצינות ויש לו גישה טובה לילדים – תוכלו לכוונו לעבודת הדרכה כמדריך או כעוזר מדריך בקייטנה (סיכוייו להתקבל גדלים אם יש לו רקע הדרכתי בתנועת נוער).

5. הכירו לילדכם דרכים לחיפוש עבודה: העבירו לו את המסר שמציאת עבודה זו משימה קשה, אך בדרך כלל מי שאינו מתייאש ובאמת רוצה למצוא עבודה – מצליח. הבהירו כי נדרשת התמדה ועזרה חיצונית, אך זו בפירוש אינה משימה בלתי אפשרית. הציעו לו לברר היכן החברים שלו עובדים, כי רוב מחפשי העבודה מוצאים עבודה בזכות קשרים. הדרך שבה הוא ירתום את אנשי הקשר שלו היא החשובה (ובכך אגב רבים נכשלים בתהליך חיפוש עבודה, גם מבוגרים). בלוחות הדרושים באינטרנט לא כדאי לו לתלות תקוות רבות מדי, מכיוון שקשה למצוא דרכם עבודה – כל שכן כשמדובר בבני נוער.

 6. הקנו לילדכם מיומנויות תקשורת יסודיות: הדריכו אותו להיכנס לבתי העסק עם ביטחון עצמי גבוה, גינונים של נימוס וחיוך גדול, ולהציע את עצמו ככוח עבודה. חשוב להנחותו להשאיר פרטים גם אם המעסיקים אומרים שכרגע הם אינם צריכים עובדים, כי אין לדעת מה יהיה בהמשך (ומניסיון, מעסיקים אכן חוזרים לבני נוער ומזמינים אותם לריאיון).

 7. הכינו את הילד לראיונות עבודה: הזמינו את המתבגר לראיון? ברכותיי. כעת הכינו אותו לראיון הראשון בחייו, והזכירו לו שידרוש לדעת בדיוק לאן ואיך להגיע ויצא מספיק מוקדם על מנת שלא יאחר. הזכירו לו לכבות את הטלפון הנייד מיד לפני כניסתו לראיון, וכבר בבית קיימו עמו סימולציה שבה אתם תהיו בתפקיד המעסיק. הנחו אותו להקשיב בתשומת לב לשאלות המראיין, ולהשיב בקצרה ובענייניות. הנחו אותו להביע בתשובותיו רצינות ואחריות, ולהעניק למראיין את התחושה שהוא יוכל לסמוך עליו (למשל שלא ‘יבריז’ ממשמרות, יגלה נכונות וזמינות להתחיל בעבודה במועד שנקבע, וכו’). חשוב שתדגישו בפני ילדכם שישנם כמה מועמדים לכל משרה מוצעת, וכי אין הכרח שהם ייכנסו ולא מישהו אחר. כמו כן, חשוב להנחות את הילד שעם קבלת העבודה הוא יברר בדיוק מה עליו לעשות, ללא היסוס, כדי למנוע הפתעות לא נעימות (“לא ידעתי שאצטרך לנקות את השירותים, אז הלכתי”).


8. הסבירו לילדכם את זכויותיו:
מהו שכר מינימום, מהי חובת התשלום עבור התלמדות וניסיון, מהי זכותו להפסקה, האם הוא זכאי להחזר תשלום על הנסיעות, וכו’. כמו כן, כדאי לצייד את ילדכם ביומן שבו הוא יוכל לרשום מהן שעות העבודה שלו, וגם להפנות אותו לאפליקציה מתאימה.

 9. הציגו לילדכם את חובותיו: הסבירו לו מהו “עובד טוב”, איך להפעיל “ראש גדול” (נערים רבים חושבים לתומם שאם הם מסיימים לבצע את מה שנתבקשו הם צריכים לשבת ולחכות שיגידו להם מה לעשות ולא לשאול או ליזום).

 10. והכי הכי חשוב: פרגנו לו! הביעו הערכה על כך שהמתבגר שלכם יוצא לחפש עבודה ועודדו אותו על הנחישות וההתמדה. כן, גם אם לעתים הוא ‘מקטר’, מתבכיין ומתלונן על הקושי (מותר לו, אפילו אנחנו כמבוגרים עושים זאת לפעמים) – גלו אמפתיה כלפיו ונסו לחזק אותו.

 אין ספק שנדרש מאתנו כהורים מאמץ לא קטן בתהליך, אך כל העת עלינו לזכור כי עבודה לבני נוער יכולה לפתח בילד שלנו תחושת מסוגלוּת והצלחה, אחריות, התמדה, מיומנויות תקשורת, עצמאות, ובעיקר – הכנה ראשונה לחיים האמיתיים. בהצלחה!

הכותבת היא מאמנת אישית לקריירה יועצת תעסוקתית בהתנדבות לעמותות “עלם” ו”פעמונים”,ובעצמה אמא למתבגרים

כשהביישנות עוברת את הגבול: מהי חרדה חברתית? 

מהבלוג של נירית: הילדים שלה רבים הכי הרבה בחופשות מבית הספר. גם שלכם? 

 מתבגרים מספרים על חוויות משמעותיות שעברו בחופש הגדול שעבר. מוזמנים להעתיק… 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. באמת יש מלא זמן פנוי בחופש ושווה לנצל אותו למטרות טובות. אפשר לקחת חלק בפעילות התנדבותית גם דרך הפייסבוק. הצטרפתי למערכת שגרירים של עמותת עלם, עמותה שעוזרת לבני נוער במצוקה. הפעילות ממש פשוטה ולוקחת מספר דקות ביום, צריך להפיץ תכנים של העמותה כדי שיגיעו לכמה שיותר אנשים ובסופו של דבר יתרמו לעמותה. כל הפרטים כאן – http://on.fb.me/XWRFK5

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.