fbpx

עזבו אתכם מבורקס: קבלו שישה סרטי קאלט מומלצים לצפייה משותפת

 

אם “גבעת חלפון אינה עונה” כבר לא עושה לכם את זה, ואם הפנמתם את העובדה שסרטי הבורקס לא מדברים לדור הצעיר, סימן שהגיע הזמן להחליף דיסק. נעם נחום “מינגלה”, במיוחד ליום העצמאות, כמה סרטים שכדאי להורים ולמתבגרים לצפות בהם יחדיו

 

מסורת ארוכת שנים בישראל היא לצפות במהלך יום העצמאות בסרטי הבורקס, שחלק גדול מאתנו ההורים יודעים לדקלם לא מעט שורות מתוכם. אלו הם סרטי פולחן, שכבודם במקומם מונח, אך עם יד על הלב – לא קצת נמאס? בשנים האחרונות נראה כי הסרטים הללו מאבדים מכוחם משתי סיבות עיקריות: האחת היא העובדה שרובם רוויים בבדיחות עדתיות ובסטריאוטיפים שנעלמו מהעולם, והם מזכירים לנו שאם אנחנו רוצים להגדיר את עצמנו כחפים מגזעניות יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור. השנייה היא שהדור הנוכחי, כלומר בני העשרה החדשים, לא באמת מוצאים בתכנים הללו עניין רב. בכל זאת, עברו לא מעט שנים מאז שהם נוצרו. אז עם כל הכבוד לסרטי הפולחן הישראליים, החלטנו שביום ההולדת ה-65 המדינה שלנו מספיק בוגרת כדי לשחרר אותנו לצפות בסרטי קאלט טובים מהעולם הגדול. אחרי הכול מדובר בעצמאות, לא?
אנחנו מציעים לכם להמשיך את מסורת הצפייה בסרטי קולנוע ביום העצמאות, זו מסורת נהדרת, אבל בואו נתקדם כמה צעדים קדימה. נישאר עם סרטי הקאלט – כאלה שהצליחו להשאיר חותם ויש להם סיכוי טוב להפוך לקלאסיקות. כאלה שנושאים בתוכם לפחות משפט או שניים שיישארו חקוקים בעולם הקולנוע עוד הרבה שנים. רק שהפעם באנגלית.

 שלושה סרטי קאלט שההורים חייבים להכיר למתבגרים שלהם

 

1. ספרות זולה (Pulp Fiction)

למה כדאי? אי אפשר לדבר על סרטי קאלט בלי להזכיר את שמו של מלך סרטי הקאלט בשלושת העשורים האחרונים – הלוא הוא קוונטין טרנטינו. הסרט “ספרות זולה” הוא אחד מאותם סרטים פוסטמודרניים שמשאירים אותך פעור פה, ואתה מוכרח לצפות בהם כמה וכמה פעמים כדי להבין מה בדיוק קרה בהם ולהפיק מהם את מלוא ההנאה. הסרט הזה, שקטף פרס אוסקר על התסריט המקורי הטוב ביותר והיה מועמד לסרט הטוב ביותר, עדיין לא נפל מכס המלכות, למרות שבימאים רבים וטובים ניסו לתפוס את מקומו. טרנטינו חשב על כל פרט קטן, מליהוק השחקנים ועד השירים שמלווים את הסרט, כך שהכול התחבר לכדי יצירה מופלאה. אני מבטיחה, אחרי שתצפו בסרט הזה יחד עם בני העשרה שלכם, גם הם לא יוכלו לשכוח את סצנת הריקוד המביכה של ג’ון טרבולטה לצד אומה ת’ורמן ואת הנאום המפורסם של סמואל ל. ג’קסון והציטוט מספר יחזקאל!
# בימאי: קוונטין טרנטינו, ארה”ב, 1994

2. שליחות קטלנית 2 (The Terminator)

למה כדאי? סרט עתידני שנוטף כולו ארנולד שוורצנגריות. ולמה דווקא הסרט השני בסדרת הסרטים של “שליחות קטלנית”? כי הראשון נראה מגוחך מדי לסטנדרטים של הילדים בני זמננו, והשאר פשוט לא משתווים. כך או כך, “שליחות קטלנית” הוא אחד מהסרטים האלה שכיף לצפות בהם סתם בגלל שהם מגניבים. יש בו את כל האלמנטים הנכונים: רובוטים שמנסים להשמיד את העולם, וילד בשם ג’ון קונור – שאמא שלו מאושפזת במוסד לחולי נפש והוא היחיד שיכול להציל את המצב. קונור נאסף על ידי רובוט מהעתיד עם דיבור מצחיק, שמגן עליו בכל מחיר. המילים האלמותיות של הסרט  “I’LL BE BACK” ייזכרו לעד כציטוט שהיווה בסיס לפארודיות בכל העולם.
# בימאי: ג’יימס קמרון, ארה”ב, 1991

 

http://www.youtube.com/watch?v=eajuMYNYtuY

3. ריקוד מושחת (Dirty Dancing)

למה כדאי? אין בחורה שלא תתחבר לסיפור הזה, שמדבר על נערה תמימה מבית טוב ושמרני (ג’ניפר גריי) שנמשכת אל ‘הילד הרע’, הסקסי והחושני (פטריק סוויזי). בין אם את בת 15 ובין אם את בת 50, תמיד תוכלי להזדהות עם הדמות המתוקה של “בייבי”, שמרדה בכל המוסכמות למען האהבה, ולהתרגש מסצנת הריקוד שחותמת את הסרט לצלילי השיר המפורסם – “The time of my life”. השיר הזה, אגב, יצא בגרסה מחודשת שילדיכם בטח מכירים. אז אם תרצו להכיר להם את הגרסה המקורית של השיר, זו הזדמנות מצוינת לגרום להם (ובעיקר להן) להתאהב בקלאסיקה הנהדרת הזו.
# בימאי: אמיל ארדולינו, ארה”ב, 1987 

 

 שלושה סרטי הקאלט שהמתבגרים חייבים להכיר להוריהם

 

1. מוכרים בלבד (Clerks)

למה כדאי?
זהו אמנם סרט משנת 1994 (מתקופתנו ההורים), אבל יש סיכוי טוב שפספסתם אותו ואת כל תופעת קווין סמית’ (בימאי אהוב עלי במיוחד) – שמאז רק המשיכה לפרוח. בשנת 2006 יצא הסרט השני בסדרה Clerks 2, אחרי שישה סרטים אחרים של סמית’, אבל אני ממליצה להתחיל דווקא בסרט הוותיק והישן כדי להתחבר להומור ולסגנון – המוכר יותר לצעירים של היום. “מוכרים בלבד” הראשון הוא סרט בשחור-לבן, העוסק ביום בחייהם של שני מוכרים – האחד בחנות מכולת והשני בחנות להשכרת קלטות וידאו. הסרט כולל דיאלוגים רבים ויש שימצאו אותו מייגע, אך דווקא הם הופכים את הסרט למה שהוא. ובתוך ים הדיאלוגים האלה יש גם עלילה, שהיא משעשעת ומזעזעת בו זמנית. סמית’, המשחק תחת שם הבמה שלו “בוב השקט”, הצליח לקחת סיטואציות נורמליות לחלוטין ולהרוס אותן לכדי כאוס מוחלט. סמית’ ידוע כבמאי של סרטי טראש דביליים ומצחיקים, שמדברים בעיקר לנוער. מדי פעם הוא מוציא סרטים קצת יותר רציניים, אבל הוא תמיד יישאר נאמן לאותם שחקנים שהתחילו איתו את דרכו כבמאי.
יכול להיות שבדקות הראשונות של הצפייה לא תתחברו, אבל אני ממליצה לכם לתת צ’אנס – זה יכול להשתלם לכם.
# בימאי: קווין סמית’, ארה”ב, 1994, 2006

 

2. סקוט פילגרים נגד העולם (Scott Pilgrim Vs. the World)

למה כדאי? סרט המבוסס על סדרת קומיקס בעלת שבעה כרכים, שצומצמה לסרט מטורף באורך שעה וחצי. כל כך התאהבתי בסרט הזה שהלכתי לראות אותו פעמיים בקולנוע, ואחר כך גם צפיתי בו עוד עשרות פעמים בבית. כשאני אומרת קומיקס זה בטח מרתיע חלק מהאנשים או מעלה להם לראש אסוציאציות של איזה גיבור-על שיכול לעוף או לטפס על קירות. אז זה ממש לא הסיפור במקרה הזה. רייט, בימאי הסרט, יצר כאן דווקא אנטיתזה מושלמת לגיבור העל הקלאסי.
סקוט פילגרים הוא בחור צעיר, בן 22, בסיסט בלהקה, שמתגורר בטורונטו שבקנדה הקרה. אתם מתארים לעצמכם דמות גברית, סקסית ומסוקסת? אז זהו, שלא. סקוט, המגולם על ידי מייקל סרה, הוא לא יותר מאשר בחור ממוצע למדי ומעט חסר ביטחון, שנזרק על ידי חברתו הראשונה ומאז לא מצליח להתאושש. לפחות עד שהוא פוגש את רמונה, אשת חלומותיו. מהר מאוד מגלה סקוט שכדי לזכות ברמונה עליו להילחם בשבעת האקסים המרושעים שלה ולהביס את כולם. סרט משעשע, קליל ופשוט כיפי.
# בימאי: אדגר רייט, ארה”ב, 2010

3. דמדומים (Twilight)

למה כדאי?
כי אין לכם ברירה! מדובר בסרט הנערץ על ידי אלפי בנות נוער מסביב לעולם, וגם אם אתם לא מתלהבים מטרנדים חולפים – במקרה הזה של ערפדים ואנשי זאב – אין מנוס מלדעת על מה מדובר. הסרט הראשון בסדרה מיועד בעיקר לנערות ומבוסס על רומן פופולארי של סטפני מאייר. הוא מספר על בלה, נערה צעירה ושקטה, שעוברת לגור יחד עם אביה בעיירה קטנה. שם היא מתאהבת באדוארד, ערפד אצילי ונאה להפליא.
הסרט משלב בתוכו אלמנטים של אפלוליות, דרמטיות, אקשן מותח ורומנטיקה. דמותו של הערפד מוצגת באור שונה לחלוטין ממה שמוכר לכם ההורים מהספרות ומהקולנוע. אדוארד מוצג כבחור רגיש, שמתאהב בגיבורה ורוצה להגן עליה בכל מחיר – גם אם זה אומר שעליהם להפסיק להיפגש. האם האהבה תנצח? נו, כדי לדעת תצטרכו לצפות בסרט יחד עם הטינאייג’ים שלכם (הם בטוח ישמחו). כך גם תוכלו לדעת סופסוף מי הם קריסטן סטיוארט ורוברט פטינסון, שעוררו עניין רב סביב סיפור אהבתם מחוץ למרקע – לפחות בקרב הדור המעיר.
# בימאית: קתרין הארדוויק, ארה”ב, 2008

בני הנוער ובני העשרים פלוס הם בדרך כלל אלו שלמעשה “מכתירים” את הסרטים הזוכים למעמד של “סרטי קאלט”. מכיוון שהרשימה ארוכה עד מאוד, בחרנו כאן רק כמה סרטים. אבל יש גם לא מעט סרטי קאלטי שיצאו לאקרנים אי שם בקו התפר – כשאנחנו כבר בגרנו ולפני שהילדים שלנו הגיעו לגיל המתאים. אז אם אתם כבר במרתון של סרטי קאלט, כדאי לכם להכיר גם אותם (או פשוט לצפות בהם בפעם העשירית, הפעם עם ילדיכם). הנה שלושה מומלצים:

    • ביג ליבובסקי (The Big Leobowski) – בימוי: האחים כהן, ארה”ב, 1998

 

    • מטריקס (The Matrix) – בימוי: אנדי ולארי ואשובסקי, ארה”ב, 1999

 

  • מועדון קרב (Fight Club) – בימוי: דיוויד פינצ’ר, ארה”ב, 1999 (הערה: מומלץ לגילאי 16 ומעלה, ולא לנשים בהריון או לבעלי לב חלש)

 

צפייה מהנה וחג שמח!

להמלצות על סרטים נוספים למתבגרים ולבני נוער

ספרים למתבגרים: אחרי המנגל, אפשר גם לפתוח ספר… 

תקשורת עם המתבגר: מצבים שכיחים פלוס פתרונות 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.