fbpx

ד”ר מלי דנינו במכתב לשר: “ישנו תחום שזקוק לטיפול שורש יסודי, מהיר ומקיף”

ד"ר מלי דנינו במכתב לשר: "ישנו תחום שזקוק לטיפול שורש יסודי, מהיר ומקיף"

 

מנכ”לית אגודת ניצן קוראת לשר שייבחר להסדיר את המעמד של התלמידים לקויי הלמידה במערכת החינוך. “אין שקיפות מלאה לגבי מדיניות הטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה, אין מקור מידע מוסמך לגבי חובותיהם וזכויותיהם, והתוצאה היא כאוס שלם”. המלצתה היא לשתף בתהליך גם את ההורים

 

שלום כבוד השר החדש (ואולי השרה החדשה),
בין שלל המשימות לטיפול שממתינות לך במשרדך החדש, ישנו תחום שלם שזקוק לטיפול שורש מהיר, יסודי ומקיף: הסדרת מעמדם של תלמידים עם ליקויי למידה בחינוך הרגיל. למרבה ההפתעה, גם אם תתאמצו מאוד לחפש בספר החוקים, לא תמצאו כל חוק המעגן את הזכויות של התלמידים הללו בחינוך היסודי הרגיל, ולא תמצאו שום התייחסות לנושא ההתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות. כתחליף לחוק, לא קיים אפילו חוזר מנכ”ל המסדיר את הזכויות הללו, לא בבית הספר היסודי ולא בחטיבות הביניים.
מצבם של תלמידי התיכון שונה מעט. בשנת 2003 יצא אמנם חוזר מנכ”ל המסדיר את זכויותיהם להתאמות בדרכי ההיבחנות בחינוך הרגיל (המאפשרות לתלמידים עם ליקויי הלמידה לעקוף את תחומי הקושי ולתת ביטוי הולם לידע שרכשו, ללא המגבלות הנובעות מהלקות שממנה הם סובלים), אך החוזר אינו מוכר דיו לכלל גורמי מערכת החינוך. כתוצאה מכך, עיקריו לעתים אינם מיושמים, או שהם מיושמים באופן חלקי בלבד. יתרה מזו, פרטי חוזר המנכ”ל אינם מוכרים גם לרוב התלמידים ולרוב הוריהם.
במילים אחרות: מעמדם של התלמידים עם ליקויי הלמידה אינו מוסדר במשרד החינוך, ובשטח כל תלמיד תלוי במדיניות בית הספר שבו הוא לומד ובמוטיבציה של הצוות החינוכי לסייע לו (או למצער, להקשות בדרכו לא פעם)

כל מי שמכיר מקרוב את הנושא של לקויות למידה במערכת החינוך, שותף לתחושה שהמערכת מתייחס אליו כאל “כאב ראש”. אין שקיפות מלאה לגבי מדיניות הטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה, אין מקור מידע מוסמך לגבי חובותיהם וזכויותיהם, והתוצאה היא כאמור כאוס שלם.
המשימה העיקרית הראשונה שלך, שר החינוך, תהיה ללמוד את התחום: מה יש ומה אין, להחליט על מה לשים דגשים, להיוועץ עם אנשי המקצוע במשרד ולא להסתפק בהם בלבד. עליך לשתף בדיון גם מנהלי בתי ספר מאזורים שונים בארץ, מאבחנים, יועצים חינוכיים ובעיקר – הורים. אסור שתשכח את ההורים, מכיוון שהם אלה הלוחמים ביום יום את מלחמות ילדיהם. הם הניגפים לא פעם מול הביורוקרטיה המתישה של המערכת, הם חווים את התסכול בגין אי מתן התאמות נדרשות לילדיהם, אי כיבוד זכויותיהם ואי ידיעת החוק והמקובל.
יש הרבה מה לעשות בתחום לקויות הלמידה: יש סטטיסטיקות קשות על מצבם הרגשי והחברתי של הילדים הללו בתוך מערכת החינוך, כתוצאה מטיפול לא ראוי בנושאים הקשורים בהם. הגיע הזמן שיהיה בישראל שר (או שרה כמובן) רציני ואמיץ, שלא יחשוש לערוך רפורמות ולהתאים את המערכת למאה ה-21. אנחנו כאן נשמח לשתפך בניסיון הרב שנצבר אצלנו באגודת ניצן, לחלוק מהידע ולייעץ – ככל שיידרש.

שלך,
ד”ר מלי דנינו

הכותבת היא מנכ”לית אגודת ניצן – לקידום ילדים ובוגרים לקויי למידה (לשעבר, מייסדת גף לקויות למידה במשרד החינוך)

 

קשב וריכוז: סיפורים מהקליניקה של שני נחשון 

קולות מהפייסבוק: מה מפריע להורים במערכת החינוך?

הורות בעידן המודרני: הקושי, האתגר ודרכי הפתרון 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.