fbpx

מס בעייתי ושמו “תשלומי הורים”: אחד הגורמים בהפרטת מערכת החינוך

מס בעייתי ושמו "תשלומי הורים": אחד הגורמים בהפרטת מערכת החינוך

 

אהרונה משכיל מסבירה למה תשלומי ההורים במערכת החינוך הציבורית הפכו לבעיה אמיתית, ואיך הם תורמים להגברת הפערים ואי השוויון: “אני קוראת לשר שייבחר לצמצם את היקף הפעילויות שההורים צריכים לממן, ולקבוע דרישות חינוכיות אחידות בכל הארץ”. טור ראשון בפרויקט “מכתבים לשר החינוך”

 

חוסר שוויון וקיומם של פערים בין מוסדות החינוך השונים בארץ הם עובדה מוגמרת. המצב הקיים נובע מכמה סיבות, וביניהן: מימון דיפרנציאלי של משרד החינוך, תעדוף הכנה ללימודי הליבה ולמבחנים חיצוניים, אי שוויון בהשקעות מוניציפליות בין הערים ובין בתי הספר בתוך כל עיר, ודרישה לתשלומי הורים עבור “תוספי חינוך” עם מנגנון גבייה לא מוסדר. כפועל יוצא, ההורים במערכת החינוך הציבורית בארץ נחשפים לתהליכי הפרטה של מערכת החינוך ובעיקר לחוסר השוויון בהיקף ההשקעה בתלמיד.
אבקש להתמקד כאן בנושא תשלומי ההורים, המהווים מרכיב חשוב בהפרטה של מערכת החינוך. עובדה היא כי במקרים רבים חלק מהפעילויות וההפעלות של ילדים בבתי הספר מתקיימים בתשלום, על אף היותם מוגדרים במסגרת “חוק חינוך חינם”. מקצועות חשובים, כמו: טכנולוגיה, ספורט, ריתמיקה, מוזיקה וכישורי למידה ניתנים במינון נמוך במערכת החינוך הציבורית ולמעשה “הופרטו” לתשלומי הורים. בנוסף ישנם שירותים ומוצרים שהמדינה והרשות המקומית אינן מחויבות לספק במסגרת “חוק חינוך חינם”, וההורים הם שנאלצים לממן אותם מכיסם. הכוונה היא לטיולים וסיורים, סל תרבות, מסיבות, חוגים, שיעורי עזר, עזרה לליקוי למידה, ומבדקים – כל אלה הם תשלומי רשות והסכומים הנגבים בגינם אושרו על ידי ועדת החינוך של הכנסת.

אז איפה כאן הבעיה?

הבעיה היא שהמצב הכלכלי מוביל לכך שישנו אחוז גבוה של הורים שמתקשה לממן את כל התשלומים הנדרשים לבתי הספר, ואליהם מצטרפים הורים שפשוט אינם מעוניינים לשלם – גם אם יש באפשרותם. מכיוון שהתשלומים מוגדרים על פי חוק כתשלומי רשות, לא ניתן לגבות את הכספים מהורים “סרבניים”, כלומר אלו שיכולים לשלם אך “מצפצפים”.
אז מה עושים עם אותם הורים סרבני תשלום? קהילת הורים המעוניינת שילדיה יזכו בפעילויות חינוכיות ותרבותיות ש”הופרטו”, נאלצת לחזר אחרי אותם הורים שלמעשה מנצלים את המערכת (הם לא משלמים, אך ילדיהם נהנים על חשבון ההורים שמשלמים). ושוב, אין הכוונה למקרים סוציאליים המטופלים בוועדות רווחה וזכאים להנחות בבתי הספר. יוצא שמצד אחד עומדת התפיסה שמציבה במרכז את “שלום הילד” ואומרת ש”גם אם להורים לא בא לשלם אסור שהילד ייפגע”, ומצד שני קיים ציבור גדול של ילדים שהוריהם משלמים אך מקבלים פחות, עקב כך שהורים רבים אינם משתתפים בתשלום שלא בצדק. אם לא די בכך, משרד החינוך מבחינתו הטיל עד היום את חובת הגבייה של כספי ההורים על מנהלי בתי הספר, אך לא נתן בידיהם כלים מעשיים לגבות את התשלומים מסרבני התשלום.

 מה יכול להיות הפתרון?

כדי להעלות את רמת החינוך הציבורי, משרד החינוך והכנסת חייבים לקבוע מדיניות חינוכית ברורה לפעילויות הממומנות על ידי ההורים. אני קוראת למשרד החינוך בהרכבו החדש לצמצם את היקף הפעילויות שההורים צריכים לממן, ולצד זאת לקבוע דרישות חינוכיות אחידות בכל רחבי הארץ – לכל השכבות ובאופן זהה. במקביל יש כמובן להרחיב את “סל המוצרים” הניתן לכל ילד במערכת החינוך, כדי להקטין את ה”מס” (כלומר תשלומי ההורים) שמשלם הורה המחויב לחוק חינוך חינם. מעבר לשינוי שיש לבצע בחובת תשלומי ההורים במוסדות החינוך, משרד החינוך מחויב לתת כלים למנהל בית הספר / הרשות העירונית / ההנהגה מוסדית – לצורך טיפול במקרים של הורים המסרבים לשלם מסיבה שאינה מוצדקת (חינוך ציבורי צריך להתקיים במימון ציבורי).

הכותבת היא  סטודנטית לתואר שני בלימודי משפחה במכללה למנהל, המסלול האקדמי, ראשל”צ

 האם גם אתם מעוניינים בשינויים ובשיפור המערכת החינוכית? יש נושא הבוער בעצמותיכם שחשוב לכם להשמיע לשר החינוך שייבחר בימים הקרובים? כתבו אלינו, לתיבת הדואר או לעמוד הפייסבוק מה צריך לדעתכם לשפר ומדוע, ואנו נפרסם את הטורים המשכנעים ביותר ונעביר אותם לידי שר החינוך (ניתן להעביר טורים / מכתבים עד יום א’, 3.1.13, בשעה 12:00). יש לכם הזדמנות להשפיע, אל תישארו אדישים!

 

 הפרטת מערכת החינוך: 70 אחוז מתלמידי החטיבה העליונה מסתייעים בשיעורים פרטיים

עישון בבתי הספר: הקושי ליישם כהלכה את “חוק העישון” במוסדות החינוך

משפחה שכזו: כל הגלגולים שעברה ההורות בעידן המודרני 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

  1. כל הכבוד בהעלאת הנושא, כל הפרטה בנושא חינוך נדרשת להתערבות ובחינה מחדש ע”י ועידה ממשלתית. בנושאים כגון תשלומי הורים בחינוך הציבורי, לימוד בבתי ספר פרטיים כאשר בית הספר העירוני אינו נותן פתרון – הרי מדובר בדור העתיד של מדינת ישראל .

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.