fbpx

תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג’נדה חברתית?

תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג'נדה חברתית?

 

בני נוער וטרנדים קשורים זה בזה, אך הטרנדים עצמם משתנים כל הזמן. טליה לוין מזהה חלוקה ברורה בסטייל של המתבגרים: הטרנד האורבני-יוניסקס לעומת הווינטאג’ והרטרו. ואתם יודעים מה הכי יפה? מאחורי כל הסטייל הזה עומדות אג’נדות חברתיות והרבה בגדים מגניבים

 

גיל ההתבגרות וטרנדים הולכים יחד. כך זה היה מאז ומעולם, וזה לא הולך להשתנות. כמי שחוותה את גיל ההתבגרות על בשרה לפני לא כל כך הרבה שנים, אני יכולה לומר שלא הכרתי אף נערה שגיבוש הזהות הראשונית שלה אינו קשור איכשהו גם בלבוש. אין מנוס מכך שפריטי אופנה, סטייל, או איך שתבחרו לקרוא לזה, הם הסממנים החיצוניים הראשונים שמעניקים לנו את המעטפת החיצונית.

מה שבכל זאת משתנה מדור לדור (וגם בתוך כל דור) זה הטרנדים עצמם, שהולכים יד ביד עם תרבות הנוער. מבט אקראי ברחוב על בני הנוער מספק אינפורמציה ברורה על הטרנדים העכשוויים. למעשה, ניתן לזהות חלוקה לשני טרנדים שונים:

 1. הטרנד האורבני, יוניסקס: נערות לבושות כטום בוי, במיטב אופנת הרחוב הספק זרוקה ספק נערית. ההורים נושמים לרווחה, מכיוון שהטרנד האורבני מעודן הרבה יותר מטרנד ה”אימו” הפאנקיסטי הכבד ומעורר האימה – שהיה באופנה עד לפני כמה שנים (עוד מתקופת הנעורים של חלק מאתנו). הטרנד האורבני, לעומתו, מושפע בעיקר מסדרות נעורים כמו “גוסיפ גירל” וסרטי נעורים אמריקאים – שאותנו, אגב, לא מצחיקים בכלל.

2. וינטאג’, רטרו ויד שנייה: גם אם אתם כמעט לא מסתכלים לצדדים (חוץ מאשר בכביש, על המכוניות) קשה לי להאמין שפספסתם את הטרנד העוצמתי הזה. נערות מסתובבות ברחוב כאילו החיים הם הסדרה המיתולוגית “חדווה ושלומיק”, או אפילו “מד מן”. וכך קורה שמה שהיה נחשב, לפחות בנעוריי, ללבוש סר טעם ובוודאי שלא למשהו טרנדי להתגאות בו, יצא מהארון והפך לסממן “קולי” ביותר בבתי הספר ובמועדוני הנוער.

האג’נדה שמאחורי הבגדים

 שני הטרנדים הללו נראים אמנם מנוגדים זה לזה, אך שניהם משקפים מטרה זהה: הרצון להיות ייחודי ואופנתי בו זמנית, ולהעביר אמירה אישית שמשקפת טעם תרבותי מסוים. הטעם הזה לא בא לידי ביטוי רק בפרטי הלבוש כמובן, אלא גם במוזיקה, בסרטים ובסוג של אידיאולוגיה (כמו שבתקופתנו עמדו ה”פריקים” על נעלי קיפי, שהיו בחלקם הגדול פציפיסטים, מול הפאנקיסטים ו”כת השטן” שניסו לשדר אנרכיסטיות).
אג’נדה אופנתית היא טרנד בפני עצמו, שהולך ומתחזק בשנים האחרונות. בתוכו נוכל למצוא למשל את הטרנד הירוק ואת טרנד המיחזור, המשתלבים נהדר עם טרנד הווינטאג’. הטרנד הירוק כולל פריטי לבוש אורגניים, שהכספים ממכירתם נתרמים למטרות נעלות – אוכלוסיות חלשות ברחבי העולם, הצלת בעלי חיים ועוד. טרנד המיחזור בא לידי ביטוי ברכישת בגדי יד שנייה, שהיא לא רק חסכונית אלא גם משדרת אמירה פוליטית-חברתית היוצאת נגד תרבות הקנייה הקפטיליסטית. תודו שזה מקסים לראות את זה בקרב בני הנוער, שדבקה בהם תדמית חומרנית ולא מחמיאה כמי שרוצים רק מותגים וכמה שיותר…

הבגדים שמאחורי הטרנדים

ועכשיו הגיע הזמן לתרגם את הטרנדים הללו לבגדים. אז מהם פריטי הלבוש הכי ‘חמים’ שילוו אותנו בשנה הקרובה? הרי לכם טעימה קטנה:
לחובבות הטרנד האורבני מומלץ להצטייד בניטים על הג’קט או המכנסיים, בטייצים דמויי עור שהולכים לחזור החורף לאופנה, בג’ינס הסקיני הצבעוני שהולך להישאר אתנו עונה נוספת, בחולצה מכופתרת משובצת (מזכירה קצת את חולצות הפלנל של פעם) ובשורטים בגזרת בויפרנד רחבה.

תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג'נדה חברתית?
וסט דמוי עור של FOREVER21 . צילום: טל טרי
תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג'נדה חברתית?
חולצה משובצת של ליוויס. צילום: קמילה סימון

חובבות טרנד הווינטג’ והרומנטיקה יוכלו להצטייד בשמלת נקודות, שמסרבת להרפות מהמלתחה, וגם בצווארוני “פיטר פן” (המכונים גם “צווארון נזירה”) שמקנים מראה וינטג’ רומנטי להפליא לכל ילדה ונערה. עוד נוכל לראות בחורף הקרוב את חצאיות הפליסה, כמו גם שלל פריטי לבוש בגווני בייבי בהירים הצפויים להישאר כאן גם אחרי שהקיץ יעזוב באופן סופי.

תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג'נדה חברתית?
שמלת שיפון נקודות של ml. צילום: אפרת אשל
תרבות וטרנדים: מה הקשר בין אופנה, תרבות הנוער ואג'נדה חברתית?
חולצה עם צווארון “פיטר פן” של FOREVER21 . צילום: טל טרי

עוד באופנה וטיפוח: סובלות מנשירה ופיצולים בשיער? יש מה לעשות

הצצה לחיי חניכים ותיקים בתנועות הנוער המובילות בישראל 

חווה את משבר גיל ה-40? חכי בסבלנות ליום שאחרי…

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.