fbpx

יין ישמח לבב אנוש ומריחואנה פי שלוש: מרוב אלכוהול שכחנו מהסמים!

יין ישמח לבב אנוש ומריחואנה פי שלוש: מרוב אלכוהול שכחנו מהסמים!

 

המודעות לתופעת שתיית האלכוהול דחקה את נושא הסמים הצידה, בזמן שיותר ויותר בני נוער משתמשים בסמים המוגדרים כ”קלים”. שרון אדלר פוגשת בהרצאותיה הורים מודאגים ומבולבלים (חלק מהם מעשנים בעצמם), שמתלבטים איזה מסר להעביר לילדים. כך אומרים לא לסמים

 

“אחי, יש מצב לקומבינה? אל תארגן מאחות של מוטי, סידרה אותנו אתמול עם קטלה עצבנית, עפנו ואמיר נכנס לבלבלות. אכל סרטים. אז כשאתה מתלבש בבית אל תשכח לסדר את אחיך ולפנק בקטנה. אני סחי כבר מהצהריים, רוצה לתפוס ראש”.
לא הבנתם? דאגנו לכם לתרגום: ‘חבר יקר, אתה יכול להביא מהסוחר שמוכר חשיש איכותי כמות קטנה שתספיק לערב?. אל תביא ממי שלקחנו אתמול, כי החשיש גרם  להזיות וחרדות. אני יודע שיש לך מעט חומר חום (חשיש), אז אחרי שאתה מעשן חשיש בבית אל תשכח להכין גם לי סיגריה עם חשיש, כי מהצהריים לא עישנתי סמים ואני רוצה להתמסטל’.

כ-70,000 בני נוער בישראל משתמשים בסמים

תופעה: בני נוער בישראל קונים זרעי מריחואנה ברשת

[fancy_box]

מילון הסוטול המלא 

הגיע הזמן שתבינו מה הם אומרים, בזמן שהם בטוחים שאין לכם מושג. קבלו כמה מושגים נפוצים  בשיחות של מעשנים צעירים. אבל קחו בחשבון: המילון שלהם משתדרג כל הזמן!

  • סחי: מפוכח, ללא השפעת סם
  • סטלה: התמסטלות טובה
  • קטלה: התמסטלות קטלנית
  • חוּם: חשיש
  • ירוק: גראס
  • קטנה: ג’וינט
  • אצבע/סוליה: חשיש
  • כיוון: דילר

[/fancy_box]

פחות אלכוהול, יותר סמים

בשנים האחרונות הולכת ועולה השכיחות של עישון סמים בקרב בני נוער, ובייחוד אלו שזכו להגדרה המטעה “סמים קלים”. אם בעבר נהוג היה לחלק את הצעירים לכאלה שמעשנים סמים מול כאלה ששותים אלכוהול, היום הם כבר נוהגים לערבב שמחות וחומרים. רבים מהם מתמסטלים במסיבות, במפגשים בטבע ובמפגשים בבית ריק, באמצעות אלכוהול וסמים גם יחד. המודעות העולה בנוגע לסכנת האלכוהול, ובייחוד בנוגע לנהיגה בהשפעת אלכוהול, אמנם מפחיתה את השימוש בו, אך עלינו לדעת כי לא אחת הסמים תופסים את מקומם. כלומר, אולי החבר’ה שותים קצת פחות, אך שעות הפנאי שלהם לא מתמלאות בהכרח בתוכן חיובי ובבילויים איכותיים, אלא בעיקר בעישון סמים. אם במסיבות סמים ואם סתם כך בהתמסטלות משותפת. הנוער הבין שהוא כבר לא יכול לשתות באופן חופשי, שהאלכוהול יקר, שלא ניתן לנהוג תחת השפעת אלכוהול, וכמובן שאין אפשרות להזמין משקאות בבר אם אתה מתחת לגיל 18. אז הוא מוצא פתרונות יצירתיים, בצורת סמים מסוגים שונים. על איזה סמים אני מדברת? חשיש, מריחואנה וכמובן סמי פיצוציות, שמתחלפים חדשות לבקרים תחת שמות שונים.
הסמים מספקים את קהות החושים הנחשקת, את החוויה של ה”ביחד” והתחושה של “אנחנו מאגניבים”. להורים קל מאוד לפספס את העובדה שהילד שלהם מעשן. “הוא דווקא הפסיק ללכת למסיבות, הוא היה הולך כל ערב לחבר טוב שלו”, שמעתי מאחת האמהות. אבל לא צריך מסיבות סמים כדי להתמסטל. זה סגנון הסוטול שלו שהשתנה, לא סוג הבילוי. הוא פשוט החליף את המסיבה ב”ישיבה”. מה זה ישיבה? החבר’ה יושבים במעגל – בבית או בגינה הציבורית – ומעבירים סיגריות ממולאות בחשיש או במריחואנה מיד ליד, מפה לפה, נשענים על הכריות או על הספסלים ו’נשפכים’ יחד.

יש כזה דבר הורים שמעשנים

בהרצאות שאני מעבירה להורים לבני נוער בגילאי התיכון, בולטים שלושה סוגי הורים: אלה שאין להם מושג לגבי סמים, אלה שיודעים מהם סמים ואולי אף עישנו בצעירותם, ואלה שעישון סמים (“קלים” לפחות) הוא חלק בלתי נפרד מההווי שלהם – גם היום, כהורים. כן, יש גם הורים שמעשנים סמים. מה שמן הסתם הופך עבורם את העניין למורכב עוד יותר, כשהם נדרשים להתמודד עם העובדה שילדיהם מעשנים.
הסוג הראשון, אותם הורים שאין להם מושג, לא יודעים מה לשאול. אמא כזו ניגשה אלי בסוף הרצאה וסיפרה לי שהיא הציצה להודעות טקסט (סמסים) בנייד של בתה המתבגרת ונתקלה במילה “חוּם”. “מה זה חוּם”?, היא שאלה אותי. כשעניתי לה שזה חשיש היא כמעט התעלפה. הסוג השני מכיל את אותם הורים שזוכרים את עצמם באוניברסיטה, לפני 20 שנה בערך, מגלגלים ג’וינט או לוקחים שאכטה. הם אולי לא מכירים את כל המושגים העכשוויים, אבל הם בהחלט יכולים לזהות ‘סמס’ שמריח כמו ג’וניט.
ויש את אותם הורים שכבר הזכרתי, שמסרבים להתבגר ולהתפכח ולא מוצאים סיבה לוותר על הג’וינט היומי או השבועי (במקרה הטוב) גם לאחר הפיכתם להורים. כל ההורים הללו, מי יותר מי פחות, מתקשים להעביר מסר חד משמעי לילדיהם בעיקר בשל המסר הכפול והמטושטש שמועבר לכולנו במדיה. ההורים מבולבלים (“מה יותר רע, אלכוהול או גראס?”), והמסר שלהם בהכרח מבלבל. קשה להעביר מסר איכותי וברור, כשהמציאות מאפילה עליו. עם אלכוהול, כך נראה, קצת יותר קל להם. כל ההורים יודעים שבני נוער שותים, מה גם שהאלכוהול הוא חוקי וקיים בכל בית (מי מאתנו לא שותה בשבתות וחגים? אפילו הזאטוטים טועמים). בעניין הזה נדבר עם המתבגרים בעיקר על אופן השימוש: מידת השתייה, מתי לא לשתות כלל ומתי זה אפשרי. עם הסמים זה כבר סיפור אחר…

נכון לעכשיו, סמים אינם חוקיים!

כאן אני מבקשת לעשות להורים קצת סדר בבלגן. המסר שאנחנו מעבירים למתבגרים שלנו בנוגע לסמים “קלים” חייב להיות ברור וחד משמעי, ללא נימה קלה של ערפול. המסר הוא: סמים הם מחוץ לתחום! וזה בכלל לא משנה אם אתם בעד או נגד לגליזציה של סמים קלים, או משתמשים מזדמנים בעצמכם. למה בעצם? הסיבה העיקרית לכך היא ששימוש בסמים, לפחות נכון לעכשיו, אינו חוקי. הרי אף אחד מאתנו לא רוצה שהילד שלו יעבור על החוק.
צריכים סיבות נוספות? יש הרבה, אבל הנה החשובה בהן: אף אחד בעולם לא יכול לדעת איך הסם (בין אם מדובר בחשיש ובין אם מדובר בסם פיצוצייה מזדמן) ישפיע על הילד או הילדה שלו בכל זמן נתון. הסמים משפיעים באופן שונה על כל אחד, מה גם שלא תמיד נוכל לדעת בוודאות מה הרכב הסם ואם הוא מכיל חומרים רעילים – אלא אם כן אתם מגדלים אותו בגינה. התוצאות עלולות להיות קריטיות: החל מפגיעה בזיכרון וירידה במוטיבציה וכלה בהתפרצות מחלת נפש כמו סכיזופרניה, דיכאון או חרדות. אז בפעם הבאה שאתם משלים את עצמכם ש”גראס זה שום דבר, יש גם קנאביס רפואי” – תיזכרו בכל הדברים הללו. סמים רחוקים מלהיות בריאים לילדים שלכם!

הכותבת היא מנחת קבוצות במסגרת “בתים חמים” לנערות בסיכון, מנחת קבוצות של בני נוער בנושא “חיזור אלים”, מטפלת באמנות ומדריכת הורים www.sharonadler.co.il

לפוסט הקודם של שרון אדלר: כך נסייע לבנותינו להתגונן מפני תקיפה מינית 

לייף סטייל: כל הדרכים לשמור על שיער מטופח ומוגן מנזקי השמש והכלור

גוף ונפש: דרכים פשוטות להתמודדות עם סטרס בחיי היומיום 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. יש דרך לעזור למתבגרים להיגמל מסמים. יש מישהי בשם ציפי שעזרה לרבים ואפשר לקבל ממנה נתונים מדויקים.
    הנייד שלה – 050-2535025

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.