fbpx

אימון למוח

אימון למוח

הפרעת קשב: הרופא המליץ לכם לנסות נוירופידבק? קבלו הסבר

 עם פתיחת שנת הלימודים שוב עולה הנושא של הפרעות קשב וריכוז לסדר היום של משפחות רבות המנסות להפחית את קשיי הילד ולשפר את הישגיו. הטיפול התרופתי (ריטלין ודומיו) נמצא אמנם אפקטיבי, אך תופעות הלוואי שלו ידועות לכול והוא אינו מתאים לכל הילדים. בין הטיפולים האלטרנטיביים שקיימים היום בשוק בולט במיוחד הטיפול בנוירופידבק, שמומלץ באחרונה גם על ידי יותר ויותר רופאים המכירים בהצלחתו. ואם בעבר הורים היו נוסעים עם ילדם לחו”ל כדי לעבור טיפול בנוירופידבק, היום כבר ניתן לטפל גם בארץ. יחד עם זאת, עדיין ישנו חיסרון אחד לטיפול: מדובר בטיפול יקר יחסית, אם כי נטול תופעות לוואי.

איך התפתחה שיטת הטיפול באמצעות נוירופידבק?

שיטת הטיפול החדשנית (מוצעת בישראל על ידי חברת IsraelBrain Games) פותחה למעשה במעבדות החלל של נאס”א ונמצאה יעילה גם במקרים של הפרעות נוספות מלבד הפרעות קשב. מדענים מצאו שהשימוש בסימולטור הטיסה משפר מאוד את יכולת הטייסים להתמקד במשימה ולהצליח, והצביעו על כך שהדבר דומה מאד לשימוש במשחקי וידיאו מתוחכמים. עקב כך נערך על ידי רופאים ומדעני נאס”א מחקר על שימוש בנוירופידבק בעזרת משחקי וידאו, לשיפור יכולת הריכוז של ילדים המאובחנים כ-ADHD, ובעקבותיו נולדה טכנולוגיה מתוחכמת המאפשרת את אימון המוח תוך כדי משחק במשחקי וידאו מהמדף. תוצאות המחקר הראו שיפור חד משמעי בקשב, בריכוז וביכולת המוח ללמוד. בטכנולוגיה שפותחה בעקבות המחקר הוחלף סימולטור הטיסה במשחקי וידאו, וכך נוצרה מערכת אימון ביופידבק המתבצע תוך משחק והנאה.

איך זה עובד?

הטכנולוגיה מאפשרת תרגול מתוחכם של המוח באמצעות משחק אינטראקטיבי או צפייה בסרט. תרגול ואימון נוירופידבק משתמש במחשב המחובר ל-EEG) Electroencephalogram) המודד את פעילות גלי המוח באמצעות סנסורים שממוקמים על ראש המשתמש. פעילות גלי המוח מנותרת וניתנת לצפייה ויזואלית על גבי מסך המחשב. השימוש במערכת כזו מאפשר למשתמש לאמן את המוח ומוביל למודעות גבוהה יותר ויכולת לזהות מצבים רגשיים ולשלוט בהם. תרגול בעזרת מערכת נוירופידבק מפתח את יכולות המוח להתמקד ולהישאר מרוכז ללא מאמץ, כפי שהשימוש במשקולות מפתח את השרירים או ריצה מפתחת סיבולת לב/ריאה. בדומה לביופידבק, בבסיס שיטת הנוירופידבק עומד הרעיון שאפשר ללמד את המטופל לשלוט בפעילות מוחית שנתפסת בדרך כלל כבלתי רצונית.  הטכנולוגיה החדשנית מוכיחה כי בעזרת אימון ניתן לשפר את הריכוז ולשמור עליו לאורך זמן, להגביר את מהירות העיבוד של המוח, למתן תגובות, לשפר את יכולת הזיכרון והשליפה ממנו, לשפר את היכולת הקוגניטיבית וכן את יכולות הלימוד.

 ד”ר מירי כץ, פסיכיאטרית ילדים ונוער, מצביעה על עלייה משמעותית בחיפוש הורים אחר פתרונות שאינם תרופתיים. “יש ילדים רבים שהטיפול התרופתי אינו מתאים להם, ולכן חשוב שהורים ידעו כי קיימות שיטות טיפול נוספות שיכולות לסייע ולתת פתרונות להפרעות האלה”.

קשיים בוויסות החושי אצל מתבגרים

הילד נכנס לחטיבה? כך תקלו עליו ועל עצמכם במעבר

מה הקשר בין ילקוט לבי”ס לתיק נשים אופנתי?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.