fbpx

קודם כל תירגעו: השנה החדשה מביאה איתה הרבה סטרס, אבל אפשר לצאת מזה

קודם כל תירגעו: השנה החדשה מביאה איתה הרבה סטרס, אבל אפשר לצאת מזה

החום מעיק, הלחות דביקה, העבודה לוחצת, הכול יקר, החגים בפתח, הילדים במתח, האבטלה גוברת, ושיפסיקו כבר לדבר על איראן! כן, גם אנחנו קצת נכנסנו ללחץ בזמן האחרון. בדיוק כמוכם. אז בדקנו עד כמה הסטרס הזה יכול להזיק לנו, והאם אפשר גם אחרת. הבריאות הנפשית והפיזית מעל הכול

אוגוסט כבר מאחורינו, אך מזג האוויר המעיק מסרב לעזוב. לעומת זאת, ‘ירידת המתח’ שאופיינית לחופש הגדול (בחיי המתבגרים, אך גם בחיי מבוגרים שלקחו לעצמם קצת חופש) מתפוגגת כליל. ליתר דיוק, המתח שהיה בנסיגה מזנק בימים אלה לשיאים חדשים: שנת לימודים חדשה, פערים בעבודה שעלינו להדביק, הכנות לחגים (מי בחר לארח בראש השנה?), ביבי ושטייניץ מייקרים לנו את החיים, דיבורים על תקיפה באיראן…וכל זה בחודש ספטמבר, כשהחום והלחות של יולי-אוגוסט עדיין מורגשים ביתר שאת. תוסיפו לזה תקלות מזדמנות, כמו מזגן מקולקל, פרידה מבן/בת הזוג, בני נוער מרעישים מתחת לחלון, לוח זמנים עמוס, פקקים בכבישים, שכן חנה לך בחניה, אחר “חתך” אותך בנהיגה, בחינות כניסה לאוניברסיטה, חשבון חשמל בשמיים. וחם, חם מאוד, לוחץ, חונק מחניק.

רבים מאתנו סובלים בימים האלה ממה שמתואר כאן, ויש לזה שם ואפילו טיפול. כן, אם זה נשמע לכם מוכר סביר להניח שאתם בסטרס, ומבחינה גופנית המשמעות היא שהורמוני הלחץ והדחק בגופכם פועלים במלוא עוצמתם. אז מה בדיוק קורה לכם בגוף ואיך תוכלו להתמודד עם זה טוב יותר?

עובדה: סטרס מזיק לבריאות שלנו

הקורטיזול (הורמון הלחץ) אחראי על חילוף החומרים של סוכרים, כמו גם על ההגנה והשמירה מפני מחלות. לפיכך, לרמות גבוהות של קורטיזול ישנן השלכות על בריאות האדם. ביניהן: ירידה ברקמת השריר, העלאת לחץ הדם, האטת חילוף החומרים וירידה בצפיפות העצם. מתח הנמשך לאורך זמן, עלול ליצור בלאי של הגוף, מכיוון ששינויים במצב הרוח והורמוני הלחץ מחלישים את היכולת של הגוף להתמודד עם חולי. סטרס ממושך עלול להוביל לדיכוי של מערכת החיסון, לבעיות שינה, לתחושות חנק (כמו “גוש תקוע בגרון”), לכיב עיכולי / אולקוס, לסוכרת ואף למחלות לב.
מתח וסערת רגשות לאורך זמן מפירים את האיזון הטבעי בגוף, מחלישים את אנרגיית החיים ועלולים לגרום לזרימה של חומרים רעילים לתוך מחזור הדם. כל אלו מובילים לעייפות, עצבנות וכעסים. בנוסף, המתח מרוקן מהגוף ויטמינים ומינרלים חיוניים, ומכיוון שחילוף החומרים ומערכת העיכול אינם עובדים כהלכה הוא עלול להוביל גם לעלייה במשקל.

דרכים פשוטות להפחתת מתחים

* הומיאופתיה: טיפול בשורש הבעיה. הטיפול ההומיאופתי מחזק את הכוח הוויטאלי ואת מערכת החיסון, כשההתייחסות היא לכל אדם באופן אינדיבידואלי (כל אחד מגיב למתחים ולסטרס באופן שונה). ההומיאופת בודק ביסודיות את הגורמים לסטרס, כדי להגיע יחד עם המטופל לחוויה האישית הייחודית לו במצבי דחק. בהתאם לכך יקבע ההומיאופת רמדי (הכנה הומיאופתית) למטופל, שמתאים לו באופן אישי. טיפול הומיאופתי יסודי יביא את האדם למצב האופטימלי שלו, לבריאות מרבית והרמוניה בחייו.

* התאמת תזונה: בחירות נכונות של מזון יכולות לסייע לגוף להתמודד טוב יותר עם סטרס. מרגישים שאתם לחוצים? במקום “לקפוץ” למטבח ולחפש מזונות ממריצים, כמו שוקולד, קפה או קולה – נסו לצרוך מאכלים בריאים, שמפחיתים מתח ומרגיעים את הגוף. כאלה הם הסלרי, גרעיני החמניות, אורז מלא, אצות, שקדים, בטטה, אבוקדו ועוד.

 * סדר ועיצוב הרמוני בבית: סדרו ועצבו את סביבת המגורים שלכם בצורה נעימה לעין, כך שהיא תשרה רוגע ונעימות על כל בני הבית.

* ניהול זמן נכון ושינה מספקת: הרגילו את עצמכם לצאת לפגישות מוקדם יותר, כדי להימנע מתקלות בדרכים שעלולות לגרום לכם לתחושות מתח ועצבנות. כמו כן, מצאו דרך לשלב בלוח הזמנים שלכם גם זמן למנוחה, רגיעה ושינה טובה. הרגלי שינה נאותים יובילו לירידה ברמת הקורטיזול ולשיפור הבריאות.

פעילות גופנית: כידוע, בזמן פעילות גופנית משתחררים בגופנו אנדורפינים, שגורמים לנו להרגיש טוב ומלאי מרץ. לכן, שלבו פעילות גופנית קבועה בלוח הזמנים שלכם.

* זמן אישי: הקפידו למצוא עיסוק או תחביב אהוב והקדישו לו זמן קבוע, על אף עומס המטלות (לפחות אחת לשבוע).

* מדיטציה: אתם לא חייבים להיות מיומנים בטכניקות של מדיטציה כדי להיעזר בה להפחתת סטרס. עקבו אחר ההוראות הבאות (מומלץ לתרגל לפני השינה, וגם בכל הזדמנות אחרת): שבו ישיבה חופשית, עצמו עיניים, קחו נשימה עמוקה אל תוך חלל הבטן, מלאו את הבטן המתנפחת תוך כדי שאיפה, ולאט לאט שחררו את האוויר בנשיפה ורוקנו את חלל הבטן. חיזרו על הפעולה הזו שלוש פעמים, בקצב איטי.
בכל שאיפה דמיינו שאתם מכניסים אל תוך חלל הבטן אוויר נקי ואנרגיה טובה ורגועה, שמקיפה את כולכם, עוברת לכל אורך הגוף ומנקה כל אנרגיה שמזהמת, מלחיצה ואינה מועילה לכם. בכל נשיפה, דמיינו שאתם משחררים החוצה את כל המתחים ואת העומס הנפשי – כמו עננים אפורים אל החלל החיצון. שם הם עוברים התמרה לאנרגיה קלילה ומועילה.

כוחו של הציור האינטואיטיבי

תגובת הלחץ הידועה “fight or flight” (הילחם או ברח) היא תגובת הישרדות מולדת, המאפשרת לנו להישמר מפני סכנות וגורמים מזיקים. כשאנו עומדים בפני מצבי לחץ, רמת הקורטיזול בגופנו עולה במהירות. ברגע שהלחץ יורד, חוזרת רמת ההורמון הזה לערכיה התקינים. אולם בחיים האינטנסיביים היומיומיים, בייחוד בארץ, אנו חשופים תדיר לגורמי לחץ בכל תחום בחיים – ועקב כך רמת הורמוני הלחץ נשארת גבוהה לאורך זמן. התוצאה היא כעסים, התפרצויות, אלימות והרס עצמי, המסבים לאדם סבל כרוני מתמשך ובעקבותיו מחלות רבות.
דרך יעילה להפוך רגש אינטנסיבי לאנרגיה קלילה ומועילה היא אימון באמצעות ציור אינטואיטיבי, בשילוב עם טיפול פסיכו-קריאטיבי. שיטה זו הופכת רגש ליצירה באמצעות תנועה, גילוי אינטואיציה, הפעלת הדמיון, יצירתיות, הפחתת הביקורת העצמית והגברת האהבה העצמית. הרעיון הוא שבמקום לנסות “להירגע”, נשתמש באותה אנרגיה תוססת לצורך התמרה. כך נהפוך לחץ, סטרס ואי שקט מדבר “שלילי” לדבר “חיובי”, אשר מניע אותנו ליצור מציאות חדשה. באמצעות הציור האינטואיטיבי, האדם מתחבר לרגשותיו (במקום להדחיק אותן), מקשיב לעצמו (במקום להשתיק את עצמו) והופך להיות יצירתי בכל תחום בחייו. התוצאה היא: מימוש הפוטנציאל הטבעי הגלום באדם, סיפוק ושמחה. זהו כוח מניע – כוחה הבריא של היצירתיות.

לצערנו, את המציאות החיצונית לא תמיד נוכל לשנות. אולם מניסיוני הקליני והאישי למדתי ששינוי גישה עשוי לשנות עבורנו את המציאות, כפי שנתפסת על ידינו. הגוף שלנו אינו “מכונה” ואנחנו לא בעלי מלאכה שמתקנים אותה. לגוף יש יכולת ריפוי יוצאת מן הכלל, אם רק נטיב עמו ונאפשר לו  לפעול כהלכה. אם נשפר ונשנה את תפיסת העולם שלנו, את נקודת המבט והגישה לחיים, נוכל למתן את המתח והסטרס שאנחנו חווים ואת ההשפעות שיש לו על בריאותנו.
זו עובדה: ניתן לצמצם את התגובה למתח ולסטרס באמצעות שיפור איכות החיים ושינוי אורח החיים. אלו יאפשרו לנו לשפר את הביוכימיה ותהליכים פיזיולוגיים בגוף, כדי שנוכל להתמודד טוב יותר עם המתחים שחיי היומיום מזמנים לנו.

הכותבת היא מומחית לריפוי באמצעות הומיאופתיה קלאסית ונתיבי היצירה הספונטנית (לצייר את השינוי – ציור אינטואיטיבי וטיפול פסיכו-קריאטיבי)

תזונה: כך תשימו סוף לפיצות ולגלידות ותחזירו את הילדים לאכול נכון

אמנות: חשבתם שהילד היה יצירתי ועבר לו. תחשבו שוב

ספרות: “הבלוג של החיים שלי” – ספר חדש לנערות 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.