fbpx

ים של בריאות: כל הסיבות לוותר על המזגן ולהגיע לחוף הים

ים של בריאות: כל הסיבות לוותר על המזגן ולהגיע לחוף הים

בשביל דרור ינאי הקיץ הוא קודם כל ים התיכון על סגולותיו הרבות, ורק לאחר מכן חום ולחות שבא למות. ואם אתם מאלה שמתבאסים מקצת זפת וחול דבוקים לגוף ומשמש חזקה – תקראו את הטור שלו. בטח יעשה לכם חשק לטבול במים המלוחים. אז יאללה לחוף, לפני שיגיעו המדוזות. בדרך אל הים


קיץ. לכל אחד עולה קונוטציה אחרת כשהוא שומע את המילה העכשווית הזו. עבור אחד זו גלידה קרה ביום חם, עבור אחרים זה חום יולי-אוגוסט ולחות שבא למות, ועבורי למשל זה ים. כן, אותו ים התיכון שאנחנו, הישראלים, לוקחים כמובן מאליו כל כך. אותו ים שכמעט לכולנו יש מלא זיכרונות ילדות ממנו, אותו ים שיכול להבריא גם את הגוף וגם את הנפש. ומבחינתי, הקיץ מספק לנו לפני הכול הזדמנות נהדרת לבקר כמה שיותר בחוף, לספוג לתוך גופנו ויטמינים, לרפא פצעים ואפילו…להגיע לתובנות עמוקות. בשבילי בילוי בחוף הים הוא גם הפסיכולוג וגם רופא המשפחה, ומאז ומתמיד הים היה עבורי מקום למפלט נפשי. כל זה תקף, אגב, בכל גיל, בין אם אתה מתבגר ובין אם אתה כבר הורה לילדים.   

[fancy_box]

דרור ינאי:
כמה מילים על עצמי

ים של בריאות: כל הסיבות לוותר על המזגן ולהגיע לחוף הים

בנוסף להיותי פעיל בגרינפיס ישראל, אני מתנדב בארגון אנונימוס למען זכויות בעלי חיים ומתפקד ככתב, צלם ועורך בטלוויזיה החברתית. מאז שאני זוכר את עצמי הייתה לי זיקה לשימור הסביבה, בגיל 22 עשיתי שירות לאומי בארגון גרינפיס למען איכות הסביבה בישראל על תקן תחקירן סביבתי – שם חשפתי מחדלים ועזרתי בניסוח קמפיינים מרכזיים. הבעיות הסביבתיות בישראל שאליהן נחשפתי בעבודתי, דרבנו אותי עוד יותר להיאבק למען הסביבה ובני האדם החיים בה.  אני מאמין שאם כל אחד יתרום מזמנו למען סביבתו, אפילו חמש דקות ביום, המקום שבו אנו חיים עתיד לתגמל אותנו הרבה יותר – מכל הבחינות.

[/fancy_box]

מים עם כוחות ריפוי

מי מאתנו שמוצא את עצמו במקום נפשי רעוע, מתלבט לגבי בחירת כיוון, או סתם בעיצומו של יום רע  – בילוי בחוף הים, מול המים, השמיים והשקיעה, לבטח תספק לנפש שלו רגיעה. לי הים מאפשר לעתים קרובות להתבונן על העולם בפרספקטיבה חדשה, מקל עלי בקבלת החלטות חשובות ומעלה על פניי חיוך קטן של סיפוק עצמי. כשהייתי נער מתבגר, שמורד בכל דבר שזז, מצאתי את עצמי לעתים קרובות יושב על החוף ומדבר במחשבות. הדיאלוג הפנימי מול הגלים עזר לי, ואני בטוח שימשיך לעזור לי בעתיד.
לא רק הנפש נרפאת מול הים. זה מכבר הוכח כי בשמש, במים ובחול יש ויטמינים, מינרלים וכימיקלים טבעיים התורמים לבריאות הגוף. לא מאמינים? תקראו!

השמש: בגלל ויטמין D

מאז מעולם השמש העניקה חיים לצמחים ולבעלי החיים וסיפקה לנו את האור והאנרגיה שבקרניה. יום אחד היא תחליף כל חבית נפט וכל חוט חשמלי. השמש חיונית לבריאותנו ברמה יומיומית, וכל רופא יגיד לכם שהאדם חייב להיחשף לאור ישיר מהשמש למשך עשר דקות מדי יום. אחרת, לא תוכלו לספוג לגופכם מנה מספקת של ויטמיןD  –  אחד הוויטמינים הנחוצים ביותר לגוף האדם ואחראי לעובדה שיש לנו כוח להתעורר כל בוקר וללכת ללימודים ולעבודה. ויטמין D מחזק את העצמות ומונע את מחלת הרככת, שהייתה שכיחה  מאוד בעבר, והוא הכרחי לכל אדם מלידה עד זִקנה.
אולם כשמדובר בשמש, כמו בכל דבר טוב אחר, למינון ישנה חשיבות רבה. במילים אחרות: יותר מדי זה רע. אז מה עושים? הולכים לחוף הים רק אחר הצהריים או בשעות הבוקר המוקדמות (לא בשעות השיא, כשהשמש יוקדת במלוא העוצמה), מורחים קרם הגנה חזק (פעמיים – גם לפני וגם אחרי שיוצאים מהמים), ולא דואגים לשיזוף. תשתזפו בכל מקרה, רק תגנו על עצמכם מפני הקרינה.

הים: בגלל הגוף והנפש

למים, באופן כללי, יש מקום מרכזי וחשוב בחיים שלנו: הם מנקים אותנו מבפנים ומבחוץ, מאפשרים לנו לשמור על סטריליות, מרגיעים כל פצע וכוויה וכמובן מרווים את הצימאון ומאפשרים לנו להמשיך לחיות. 70 אחוז מהגוף שלנו הם מים. ולמי הים ישנה סגולה נוספת: המים המלוחים מנקים ומחטאים כל פצע, החל משפשוף קטן דרך עקיצות יתושים וכלה במחלות עור. חולי פסוריאזיס, למשל, מורגלים לטבול מדי תקופה בים המלח –  מכיוון שהמינרל הזה (מלח) מציע ניקוי עמוק לנגעים בעורם ומספק הפוגה דרמטית ואף נסיגה זמנית של המחלה.
מעבר לכך, ברפואה הסינית המים מייצגים רגשות. לכן, כאשר הרגשות שלנו אינם מאוזנים (אנחנו פוחדים או כועסים יתר על המידה), למים – ובייחוד לים הגדול – יש את הכוח לאזן אותנו רגשית.
הים לא רק מרפא את הגוף ואת הנפש, אלא גם מחזק אותנו פיזית. שחייה בכלל, ובים בפרט, מומלצת כפעילות ספורטיבית על ידי כל הרופאים (רופאי גב וכירופרקטים ממליצים למטופליהם לשחות שעה ביום או כמה פעמים בשבוע). בשחייה אנחנו מפעילים את השרירים השונים בגוף, ויחד עם התנגדות המים אנחנו גם שורפים לא מעט קלוריות. ממש כמו ללכת למכון כושר. פלא שלשחיינים יש גוף הורס?

הגלים: בגלל המוזיקה

תודו שברגע שהגלים נשברים מול החול הם יוצרים צליל שאי אפשר להתחרות בו, ואין אף כלי מוזיקלי שיכול לחקות אותם. אולי מקל גשם, אבל גם זה לא בדיוק. פסיכולוגים רבים רואים בצלילים הללו תרפיה של ממש, ומכאן נובע השימוש של שיטת הריפוי “דמיון מודרך” בעזרים כמו צלילי האוקיינוס (לצורך הירגעות ומציאת איזון). אגב, אנשים המתקשים להירדם בלילה וסובלים מהפרעות שינה (אינסומניה) נאלצים לבחור בין טיפול תרופתי, כמו כדורי שינה ומשככי כאבים, לבין האזנה לתקליטורים עם מוזיקה מוקלטת מהטבע. הגלים הוא הפסקול הנמכר ביותר למטרה זו, ומניסיון – זה עוזר.

החול: בגלל הטרנד הפיסולי

כשהייתי ילד, המשחק האהוב עלי לא היה צעצועים. גם לא משחקי מחשב או מחבואים. יותר מכול אהבתי לבנות ארמונות חול בחוף, וזכורים לי ארמונות ממש מרשימים שבניתי בשיתוף החברים ובני המשפחה. נהגתי לבנות מערות נטיפים ובתים, ואפילו לפסל אנשים – לפחות עד גיל 13 או 14. לצערי, כשהתבגרתי (הייתי מרדן, כבר אמרתי) זה נשכח מראשי ובאחת נטשתי את התחביב הזה בכל בילוי בחוף הים. מי יודע? אולי אם הייתי ממשיך בתחביב הזה הייתי הופך לאחד מאמני הפיסול – תחום הנחשב היום לאמנות לכל דבר.

מעבר ליצירתיות שהמשחק בחול מעודד, גם בו טמונים יתרונות בריאותיים. על פּילינג שמעתם? החול מהווה בסיס לפּילינג הכי טוב שיש (בקניונים באירופה ובאמריקה, מוצרי ים המלח – המורכבים מחול סלעי ומלח – נמכרים בעגלות ונחשבים להיט). גרגירי החול, יחד עם מי הים, נכנסים לעומק הנקבוביות ומנקים כל לכלוך. רק חשוב לזכור שאסור לבצע פילינג על פצע פתוח.

האוויר: בגלל האסתמה

בריזה של הים ביום קיץ חם היא המתנה הכי טובה שאמא טבע נתנה למדינת ישראל. האוויר המלוח שבא מהים נכנס לנו לריאות ונספג בכל הגוף, ועבור חולי אסתמה ואנשים הסובלים בבעיות במערכת הנשימה, כמו דלקות כרוניות, אוויר הים הוא ברכה משמים (ממש אינהלציה מן הטבע). על אותו עיקרון עובדים גם חדרי המלח, שהפכו ללהיט בריאותי ושיפרו לאנשים רבים את איכות החיים באופן משמעותי.

בקיצור: בואו בואו בואו לים

אתם בטח מכירים את זה. בא לכם ללכת לים, אבל אין לכם כוח לכל הלכלוך וההתארגנות שכרוכים בחול, אין עם מי ללכת או פשוט אין לכם זמן. לכל זה אני קורא תירוצים. ועם תירוצים, אתם בטח כבר יודעים, לא מגיעים לשום מקום. יולי אוגוסט מפנה לכם הרבה זמן, ובייחוד למתבגרים שמבלים את חופשת הקיץ. אז נסו לפנות לכם לפחות פעם או פעמיים בשבוע שעתיים בלו”ז כדי לצאת להפוגה (מהמזגן) לטובת בילוי בחוף הים. היתרון שיש למתבגרים בים הוא בעיקר נפשי ויכול לעזור בלבטים פנימיים רבים הכרוכים בגיל ההתבגרות. גם הסטרס היומיומי, שהוא מנת חלקם של רוב ההורים, יכול להירפא בשעה זוגית מול השקיעה עם כוס יין ביד. יש לכם פה, ממש מתחת לאף, תרופה יעילה לכל פצע – נפשי ופיזי – שלא נכללת בסל התרופות כי למעשה היא ניתנת בחינם. אז רדו לחוף, לבד או ביחד, עשו פילינג, שחו, עצמו עיניים, הקשיבו לגלים וצפו בשמש שוקעת. בים תוכלו לשכוח מהכול, רק לא מדבר אחד –  זכרו למרוח קרם הגנה. תיהנו.

עוד בירוק פלוס: איך מצרפים את המתבגר לפיקניק משפחתי?

הבלוג של קוני פרנסיס: בין סקס לקריירה

כאבי מחזור: זה לא חייב להיות כך

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. כל מה שציינת כאן נכון ויפה.
    אני מוסיפה ברשותך:
    שיש לתת את הדעת למינון נכון של שעות חשיפה לשמש עם מסנן קרינה כמובן, תוך הימנעות משעות הצהריים בהן הקרינה ישירה ומסוכנת.

    שמרו על עצמכם
    חופש נעים.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.